|
کدخبر: 213738 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه؛

بورس برای این افراد سودآورتر است!

اسلامی بیدگلی: اکنون کسانی که در بازار فعال هستند،‌ آگاهی دارند که فشارهای دستوری بیشتر روی سرمایه گذاری های غیر مستقیم است و اعتبارات مجموع معاملات بیشتر در اختیار سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در مجموع ساز وکار معاملاتی بازار به نفع سرمایه گذاران غیر مستقیم است

اقتصاد بورس برای این افراد سودآورتر است!

یکی از اهداف تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدایت سرمایه‌ها به بازارهای مولد ازجمله بازار سرمایه است که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و گفته می شود که  این مصوبه تأثیر بسزایی در توسعه هر چه بیشتر بورس، اقتصاد و بازارهای مولد خواهد داشت. همچنین کارشناسان می گویند که مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه کمک می‌کند افراد منابعشان را به سمت بورس سوق دهند، به این ترتیب هم به اقتصاد کشور کمک شده و هم بورس با محدودیت منابع و نقدینگی مواجه نمی‌شود.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

سعید-اسلامی-بیدگلی

اعتماد از بازار سرمایه رخت بر بسته

سعید اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع بالا اظهار کرد: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از دید بنده آنچنان تاثیری بر بازار سرمایه نخواهد گذاشت. آنچه که در بازار سرمایه اتفاق افتاده است این است که اعتماد از سوی مردم نسبت به سیاست گذار کلان رخت بر بسته، یعنی سرمایه گذاران اعتمادی بر سیاست گذاری های کلان دولت ندارند.

وی افزود: ضمن اینکه سیاست گذاری و اجرای سیاست هایی که در بلند مدت چشم انداز خوبی برای اقتصاد ایران درست کند، دیده نمی شود. اکنون در طی چندین ماه گذشته ما شاهد خروج سرمایه از بازار بورس هستیم. راهکار برگشتن اعتماد به بازارسرمایه ایران اخذ تصمیماتی به نفع صنایع و شرکت های بورسی است. همچنین باید مسئله قیمت گذاری ها حل شود و چشم انداز نرخ بهره بانکی در آینده روشن باشد و سیاست گذاری در جهت چشم انداز تعیین شده پیش برود.

باید تصویر روشنی از آینده جایگاه اقتصاد ایران ارائه شود

اسلامی بیدگلی ادامه داد: همچنین باید تصویر روشنی از آینده جایگاه اقتصاد ایران در نظام اقتصاد بین الملل ارائه شود و به سمت آن حرکت کند. مفهوم این امر آن است که دولت اعلام کند که می خواهد در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار بگیرد و برنامه هایش در راستای جهانی شدن باشد. البته این امر بستگی به عواملی نظیر شرایط داخلی و بیرونی در رسیدن به این اهداف تاثیرگذار دارد. همه این عوامل بیانگر است که دولت ریسک هایی که از سمت سیاست گذار به بازار تحمیل می شود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این بین عدد شاخص بورس آنچنان که باید مهم نیست. آنچه که مهم است روند شاخص است که باید مورد توجه قرار بگیرد. یعنی اساسا باید اعتماد به بازار برگردد و کارایی اطلاعاتی بازار افزایش پیدا کند. عدد شاخص بورس برای سیاست گذار سطح کلان اهمیتی ندارد. اگر بازار در یک سطح مناسب کارایی باشد حتما سرمایه گذاران بین گزینه های متعددی که دارند یک را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهند کرد.

تاثیر سرمایه گذاری غیر مستقیم بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هیچکس نمی تواند سودآوری های بازار سرمایه را تضمین کند زیرا که بازار سرمایه ذاتا دارای ریسک است. اما سیاست گذاری باید در جهت افزایش کارایی و رشد بازار سرمایه د باشد. البته باید در جهت افزایش نقدشوندگی، توسعه بازار اولیه و توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه در دستور کار قرار بگیرد.

اسلامی بیدگلی در پایان در مورد تاثیر سرمایه گذاری غیر مستقیم بر روند بازار اظهار کرد: سرمایه گذاری غیر مستقیم نیاز به فرهنگ سازی و نیازمند به سازوکاری است که یه نفع سرمایه گذار غیر مستقیم طراحی شود. اکنون کسانی که در بازار فعال هستند،‌ آگاهی دارند که فشارهای دستوری بیشتر روی سرمایه گذاری های غیر مستقیم است و اعتبارات مجموع معاملات بیشتر در اختیار سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در مجموع ساز وکار معاملاتی بازار به نفع سرمایه گذاران غیر مستقیم است. اما اکنون مسئله کلیدی این است که در سطح اقتصادکلان باید اعتماد به بازار تزریق شود و دید بلند مدتی در بازار سهام بکار گرفته شود.

ارسال نظر