|
کدخبر: 204669

چرا بازار ارزهای دیجیتال حمام خون شد؟

امروز چهارشنبه ۷ مهرماه بازهم بازار رمز ارزها کاهش قیمت را تجربه کرد و ارزش هر بیت کوین به کمتر از ۴۲ هز ار دلار رسید. سوال این است که دلیل اصلی افت ارزش رمز ارزها چیست؟

اقتصاد چرا بازار ارزهای دیجیتال حمام خون شد؟

چند روزی است که بازار رمز ارزها قرمز پوش است. این تحول منفی در بازار از زکانی شروع شد که قانون ممنوعیت فعالیت در بازار رمز ارزها از طرف بانک مرکزی و دولت چین رسما ابلاغ شد.

در ابتدا تصور می شود این خبر مانند اخبار دیکری که طی سالهای گذشته مطرح شده است تنها تاثیر روانی در بازار داشته باشد ولی با گذشت چند روز مشخص شد که تاثیر آن چشمگیر تر از چیزی است که تصور می شد. حال گزارشهای رسمی از کاهش معنادار حجم و ارزش مبادلات در این کشور حکایت دارد و همین امارها باعث ایجاد التهاب و تنش در بازار شده است.

در اولین ساعات کاری روز چهار شنبه هفتم مهرماه بازار رمز ارزها هچنان افت ارزش را تجربه می کرد. بر مبنای امارهای ارایه شده توسط وب سایت کوین دسک در این روز ارزش هر بیت کوین به ۴۱ هزار و ۸۰۰ دلار رسید که حدود ۳ درصد نسبت به روز قبل از کمتر بود و قیمت هر اتریوم به کمتر از ۲۹۰۰ دلار تقلیل یافت.

در این روز نرخ کاهش ارزش اتریوم برابر با ۳.۵ درصد گزارش شده است. در بازار XRP هم افت ارزش چشمگیر بود و هر رمز ارز با قیمت ۹۱ سنت مبادله شد. نرخ کاهش ارزش این رمز ارز در بیست و چهار ساعت منتهی به روز هفنم مهرماه برابر با ۲.۰۴ درصد اعلام شد در حالیکه دوج کوین بعد از تجربه افت حدود یک درصدی در ارزش خود با قیمت ۱۹ سنت مبادله شد.

اما در مورد دلیل افت ارزش رمز ارزها گزارشهای زیادی ارایه شده است. از یک طرف ممنوعیت وضع شده توسط چین فشار مضاعفی را به بازار وارد کرده است زیرا آمارهای رسمی اثبات کرده است که حجم و ارزش مبادلات در چین کاهش چشمگیری یافته است. این مساله برای کشوری که بازاری بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر دارد و از نظر اقتصادی جایگاه دوم را در دنیا دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرف دیگر افزایش ارزش دلار در بازار جهانی به دنبال انتشار گزارشهای مثبت اقتصادی و تلاش خزانه داری امریکا برای عرضه دلار دیجیتال به بازار باعث افت ارزش رمز ارزها شد. سی ان بی سی در این مورد نوشت: «با رشد ارزش دلار و بهبود أوضاع اقتصادی امریکا، این سوال مهم مطرح می شود که آیا بازار رمز ارزها تنها بازار قابل اعتماد برای سرمایه گذاری است یا خیر؟ با احیای اقتصادی می توان انتظار داشت بازارهای رقیب زیادی برای رمز ارزها در کشورهای صنعتی ایجاد شود و فرصت کسب سود تنها به فعالیتهای سفته بازی در بازار رمز ارزها محدود نشود. در این شرایط ارزش رمز ارزها تنزل می یابد و بازار با چالشهای جدی و مهمی روبرو خواهد شد.»

یکی از بازارهایی که با رشد ان بخش زیادی از سرمایه ها را جذب خواهد کرد بازار دلار است. بررسی ها نشان می دهد ارزش دلار در هفته های اخیر روند افزایشی داشته است. این تحول بعد از اینکه رییس فدرال رزرو امریکا تاکید کرد سیاستهای حمایتی از اقتصاد به تدریج متوقف می شود، با سرعت بیشتری اتفاق افتاد.

جرومی پاول در جلسه هفته قبل تاکید کرد از ابتدای اکتبر به تدریج تزریق به اقتصاد کاهش می یابد و از انتهای امسال روند افزایش نرخ بهره شروع می شود. هر دو خبر نشان داد که أوضاع اقتصادی در امریکا خوب است و زیر ساختهای مالی این کشور در مسیر بازسازی و احیا قرار گرفته است. به همین دلیل ارزش دلار افزاش یافت و فشار بزرگی به بازار رمز ارزها وارد شد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر