|
کدخبر: 201163

پیش‌بینی جدید از آینده بازار بیت‌ کوین

علیرضا زجاجی - عضو انجمن فناوران زنجیره بلوک

بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ی اخیر کمی آرام بود. بیت‌ کوین بعد از یک روند نزولی که چند روزی به طول انجامید، با شیب کم، ظرف دو روز اخیر روند صعودی کوتاه مدتی را در پیش گرفته است. از طرف دیگر نمودار دامیننس بیت کوین که تا حدود ۴۰ درصد افت کرده بود، مجدداً ظرف ۳ روز اخیر روند صعودی گرفته است و نزدیک ۴۱.۵ درصد است. این روند به آن معنا است که سرمایه‌ها در حال خارج شدن از آلت‌ کوین‌ها و ورود مجدد به بیت ‌کوین هستند.

زجاجی

عرضه بیت کوین کمتر از تقاضا هست

از دیگر سو بیت‌ کوین موجود در صرافی‌ها به کمترین میزان در سه سال اخیر رسیده است. این نیز نشان می‌دهد که عرضه‌ی بیت ‌کوین در صرافی‌ها کمتر از تقاضا خواهد شد. مجموع این شرایط و توضیحات ارائه شده، نشان می‌دهد که بیت کوین در روند چند ماه آینده صعود خوبی را تجربه خواهد کرد. به محض پایدار شدن نسبی قیمت بیت کوین، بازار آلت ‌کوین‌ها نیز رونق خواهند گرفت و این خود به خروج نسبی سرمایه از بیت ‌کوین و تزریق سرمایه به آلت‌ کوین‌ها منجر خواهد شد که سبب روند نزولی کوتاه مدت در بیت ‌کوین خواهد شد.

نوسانات سیاسی بازار ارزهای دیجیتال

در خصوص رمز ارزها باید به این موضوع اشاره کرد که به تدریج به سمت استقلال از تصمیمات دولت‌ها پیش می‌روند. اگر در سال ۲۰۱۷ یک تصمیم ناگهانی دولت چین منجر به ریزش بیش از ۵۰ درصدی قیمت بیت ‌کوین می‌شد، در سال‌های پیش رو مسلماً چنین تصمیم‌هایی اثرهایی به مراتب کمتر در بازار رمز ارزها خواهند داشت. علت اصلی آن هم این است که ملت‌ها به تدریج خاصیت غیرمتمرکز رمز ارزها را بیش از پیش می‌شناسند و برای بسیاری از آنان همین استقلال از دولت‌ها وجه جذاب رمز ارزها است.

وضعیت ارزهای دیجیتال در ایران

در خصوص بحث ارزهای دیجیتال در ایران باید به این موضوع اشاره کرد که متأسفانه هنوز فاصله‌ی زیادی داریم با این که حاکمیت در ایران به رمز ارزها به چشم فرصت نگاه کند. وقتی جنبه‌های ضد حاکمیتی رمز ارزها مورد توجه قرار می‌گیرد، یکی از وجوه آن همین وجه ضد حاکمیت‌های جهانی است که اتفاقاً ایران پرچم آن را در دنیا بلند کرده است. پس رمز ارزها به شرط شناخت درست حاکمیت ایران می‌توانند، برای ایران یک فرصت استثنایی فراهم کنند. هم از جنبه‌ی استخراج و هم از جنبه‌ی تبادل و داد و ستد با جهان فارغ از کنترل مدعیان حاکمیت جهانی.

متأسفانه هنوز حاکمیت ایرانی در این موارد درک درستی از این فرصت استثنایی ندارد. حتی گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس که در صحن علنی قرائت شد، نشان می‌دهد که تهیه‌کنندگان این گزارش، هنوز به این فرصت به چشم تهدید نگاه می‌کنند و به دنبال مهار آن هستند.

 

نویسنده: علیرضا زجاجی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها