|
کدخبر: 204602 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس کارگروه رمزارز اتاق بازرگانی ایران مطرح شد:

منبعی پاک برای استخراج بیت کوین

تا به امروز آمریکا به صورت جدی استفاده از انرژی هسته‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال را شروع کرده است.

اقتصاد منبعی پاک برای استخراج بیت کوین

ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف رونق گرفته‌اند اما انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین موضوع مهمی است. تا به امروز بزرگ‌ترین گلایه در خصوص ارزهای دیجیتال تخریب محیط‌زیست بود و به این واسطه چند کشور به فکر استفاده از انرژی هسته‌ای افتاده‌اند. انرژی هسته‌ای مشکلات تخریب محیط‌زیست را ندارد و پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌ها را نیز کاهش دهد. در این خصوص گفتگویی با رئیس کارگروه رمز ارز و بلاک چین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

استخراج بیت کوین با انرژی هسته‌ای 

محمدرضا شرفی رئیس کارگروه رمز ارز و بلاک چین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بر اساس اخبار منتشر شده نیروگاه‌های هسته‌ای مقیاس کوچک برای استخراج در دست احداث هستند اما هنوز بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها شروع نشده است. با استفاده از این نیروگاه‌ها می‌توانیم برق مورد نیاز را تولید کنیم.

شرفی

شرفی اظهار کرد: انرژی هسته‌ای کار سوخت نیروگاه‌ها را به عهده می‌گیرد. انرژی هسته بر اثر شکافت اتم انرژی گرمایی آزاد می‌کند که می‌توان از این انرژی گرمایی آب را به جوش آورد و با استفاده از همین مکانیسم که مشابه مکانیسم نیروهای حرارتی است، می‌توانیم برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد. آب منجر به تولید برق می‌شود. استفاده از انرژی هسته‌ای به این معنا نیست که به صورت مستقیم از انرژی هسته‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنیم.

کشورهایی که با انرژی هسته‌ای ارز دیجیتال استخراج می‌کنند

وی افزود: تا به امروز آمریکا به صورت جدی استفاده از انرژی هسته‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال را شروع کرده است. ایران با توجه به مشکلات تحریمی که دارد، هنوز به این موضوع ورود نکرده است. انرژی هسته‌ای در کشور ما شرایط خاصی دارد.

صنعت استخراج توجیه اقتصادی دارد

رئیس کارگروه رمز ارز و بلاک چین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: در آینده خیلی از کشور برای تولید برق از انرژی هسته‌ای استفاده خواهند کرد. استفاده از انرژی هسته‌ای در مقیاس کوچک به خودی خود نکته جالبی هست. صنعت استخراج در حال حاضر توجیه اقتصادی دارد و موضوع مهم بحث تولید برق و انرژی است. به واسطه توجیه اقتصادی که دارد، خیلی از کشورها از این فرصت به خوبی استفاده کرده‌اند.

فرصت‌های خوب در صنعت استخراج را از دست دادیم

شرفی در پایان گفت: ایران به تازگی به سمت انرژی‌های تجدید پذیر روی آورده است و با استفاده از بخش خصوصی و امکانات موجود در تلاش هستیم، با کشورهایی که امکانات بیشتر دارند، رقابت کنیم. در نیمه دوم سال احتمالاً با مشکل گاز مواجه شویم. متأسفانه ۳ سال مهم را در زمینه صنعت استخراج از دست دادیم که می‌توانست سال‌های خوب و فرصت‌های خوبی برای ما باشد. با توجه به رویکرد که دولت گذشته داشت، سرمایه‌گذاران ریسک این صنعت را نپذیرفتند. باید منتظر تصمیمات و رویکرد دولت جدید در خصوص صنعت استخراج بمانیم. موضوع مهم این هست که آیا دولت جدید برای فرصت استخراج ارزش قائل هست یا نه.

چند نکته درباره استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی هسته‌ای

جالب بدانید که سال گذشته، رمز ارز بیت کوین حدود ۱۴۱ TWh انرژی مصرف کرده است؛ به زبان ساده بیت کوین جزو سی کشور برتر در مصرف انرژی محسوب می‌شود. از سویی بیت کوین به‌اندازه‌ی هلند زباله‌ی زیستی تولید کرده است. این روند ادامه داشت تا زمانی که بلاروس اقدام به تا سیس مزرعه جدید انرژی هسته‌ای کرد. مزرعه‌ای حوالی مرز لیتوانی که ظرفیت ترکیبی حدود ۲۴۰۰ مگاوات برق را دارد. در کنار بلاروس شرکت انرژی آمریکایی Talen Energy همراه با شرکت استخراج TeraWulf اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی هسته‌ای کرده است. امریکا به دنبال توسعه استخراج رمز ارزهای بدون کربن است. در پایان لازم به ذکر است که راهکارهای جایگزینی مثل استفاده از انرژی برق‌آبی و حتی انرژی آتش‌فشان‌ها در طرح فعالان صنعت استخراج ارزهای دیجیتال نیز هست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها