|
کدخبر: 185658 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس استخراج رمز ارز مطرح شد:

از شعار تا واقعیت استخراج بیت کوین با آتش‌فشان!

استخراج بیت کوین با انرژی آتش‌فشان در السالوادور که در این روزها مطرح شده است، ارتباطی به بیت کوین ندارد. تولید برق به هر روشی باشد، عمل استخراج انجام می‌شود. برق یک صنعت در کنار صنعت استخراج هست.

بانک و بیمه از شعار تا واقعیت استخراج بیت کوین با آتش‌فشان!

در روزهای گذشته شاهد بودیم که نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، تصویری از نسخه مفهومی تأسیسات استخراج بیت کوین در السالوادور منتشر کرد و مدعی شد که هش ریت‌های پاک به‌زودی به السالوادور می‌آیند. در این رابطه محمدرضا شرفی کارشناس استخراج رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: استخراج بیت کوین با انرژی آتش‌فشان در السالوادور که در این روزها مطرح شده است، ارتباطی به بیت کوین ندارد. زمانی که صحبت از استخراج بیت کوین می‌شود، همه به فکر معدن زغال‌ سنگ و سنگ‌ آهن می‌افتند اما در حقیقت معدنی در خصوص بیت کوین وجود ندارد. بیت کوین بر پایه محاسبات کامپیوتری استخراج می‌شود. با تراشه‌ها و پردازنده‌های کامپیوتری این عمل انجام می‌شود. روند انجام محاسبات و معادلات تا رسیدن به نتیجه، استخراج نام دارد. این استخراج با واژه استخراج سنتی که در ذهن همه ما هست، متفاوت است.

شرفی

برق صنعتی در کنار صنعت استخراج رمز ارز

شرفی اظهار کرد: نکته مهم این هست که همه پردازنده‌ها و تراشه‌ها کامپیوتری برای کار پردازش برق و انرژی مصرف می‌کنند. در نتیجه بحث تولید برق مطرح هست. تولید برق به هر روشی باشد، عمل استخراج انجام می‌شود. ممکن است ما برق را از کشور دیگری وارد کنیم، یا خودمان زیرساخت تولید داشته باشیم، در نهایت برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنیم. برق یک صنعت در کنار صنعت استخراج هست.

هش ریت پاک بحثی تبلیغاتی هست

وی افزود: در بحث برق نکته مهم تولید انرژی پاک هست که ارتباطی به استخراج ندارد. در تمام دنیا موضوع انرژی پاک ترند هست. انرژی در خانه، کارخانه و سایر مکان‌ها مصرف می‌شود. طرح موضوع هش ریت پاک و استخراج پاک نوعی تبلیغات برای کشورها هست. کشور آلمان برای تولید برق از نیروگاه‌های سولار استفاده می‌کند. تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و پاک مهم هست. در کشوری مثل ایسلند از منابع زمین گرمایی برای تولید برق و انرژی استفاده می‌شود.

برای تولید حرارت می‌توان از آتش‌فشان استفاده کرد

این کارشناس استخراج رمز ارز تأکید کرد: بحثی به اسم بیت کوین پاک را ابداع نکنیم، همچنین چیزی نداریم. این اصلاح دقیقه مثل این هست که مدعی باشیم، فولاد سبز تولید می‌کنیم. در نیروگاه‌های هسته‌ای در اثر شکاف هسته‌ای حرارت ایجاد می‌شود و حرارت ایجاد شده، آب را به بخار تبدیل می‌کند. این حرارت ایجاد شده می‌تواند از منابع گرمایش طبیعی ایجاد شود. در نیروگاه‌های خورشیدی شاهد تفاوت هستیم که از سلول‌های خورشیدی برق تولید می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، در ایسلند بخار زمین توربین را می‌چرخاند و حرارت ایجاد می‌شود، در السالوادور ممکن است از حرارت آتش‌فشان‌ها استفاده ‌شود.

بهره‌برداری از بخار خروجی صنایع

شرفی خاطرنشان کرد: یک سری از صنایع ما خروجی بخار دارند که در یک قسمت از فرآیند تولید محصولشان ایجاد بخار می‌کنند. به طور مثال در برخی صنایع مانند پتروشیمی، روغن نباتی و فولاد می‌توان از بخار تولیدی، در چرخه تولید انرژی استفاده کرد.

چگونه از حرارت استخراج بیت کوین استفاده کنیم؟

وی افزود: از خروجی استخراج بیت کوین در بعضی از کشورها نیز استفاده می‌کنند. مثلاً از گرمای استخراج برای پرورش گیاهان گلخانه‌ای استفاده می‌شود اما در مسیر معکوس نمی‌توانیم بیت کوین تولید کنیم. پردازنده‌هایی که کار پردازش را انجام می‌دهند، حرارت ایجاد می‌کنند که از این حرارت می‌توانیم در برخی صنایع مانند گلخانه و صنایع تبدیلی استفاده نمائیم. حتی در منازل مسکونی نیز برای ایجاد حرارت می‌توانیم از این حرارت استفاده کنیم.

چگونه در تولید حرارت صرفه‌جویی کنیم؟

این کارشناس استخراج رمز ارز در ادامه گفت: بهینه‌سازی موضوع مهمی هست که حرارت تولید شده در صنایع باید در فضاهای دیگر به کار گرفته شود. این کار باعث می‌شود که ما برای تولید حرارت از انرژی استفاده نکنیم. با این کار در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌ایم. در جنوب حجم زیادی گاز فلر هست که خریدار دارد اما وزارت نفت مدعی هست که به پیمانکار واگذار شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هنوز شاهد فعالیت مشعل‌ها و سوختن گاز هستیم. منابع را به راحتی هدر می‌دهیم. مدیریت اجرایی صحیح نداریم و از برخی شعارهای مطرح شده، استفاده ابزاری می‌کنیم.

شرفی در پایان گفت: همه کشورها مواهب خدادادی دارند که آتش‌فشان‌ها برای السالوادور، بخار زمین برای ایسلند و موارد بی‌شمار برای ایران هست. هر کشوری مواهبی دارد که این مواهب برای کشور مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. مزایایی در این زمینه ‌داریم اما آیا به خوبی استفاده کرده‌ایم؟ زمانی که گاز فلر را به راحتی می‌سوزانیم، بقیه مواهب را هم نابود می‌کنیم. توسعه در کشورها با شناسایی مزیت‌های رقابتی و مدیریت صحیح منابع ایجاد می‌شود. ظرفیت‌های کشور باید شناسایی شود و برنامه‌ها محقق شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها