|
کدخبر: 200518 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارنشاس بازار سرمایه مطرح شد:

دو روش نوین برای کاهش فشار بورس

اخیرا در بازار سرمایه دو روش مطرح شده است که می تواند فشارهای وارد شده بر بورس را کاهش دهد.

اقتصاد دو روش نوین برای کاهش فشار بورس

روز گذشته بازار سهام، شاهد عرضه اولیه یک شرکت با شیوه‌‌‌ای نوین است. عرضه اولیه این هفته در حالی راهی بازار می‌شود که بر سر نحوه عرضه آن گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود داشت. اما سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان و دو بار لغو عرضه اولیه ۵درصد سهام شرکت ریل‌‌‌پرداز نوآفرین امروز برای اولین‌‌‌بار بر اساس دستورالعمل جدید، عرضه‌‌‌های اولیه انجام می‌شود. به این ترتیب بر اساس دستورالعمل پذیره‌‌‌‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌‌‌ بهادار در فرابورس ایران، سهام شرکت ریل‌‌‌‌پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین» ابتدا در دامنه قیمتی مشخص شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک فروخته می‌شود. از روز دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۵۰ درصد دارایی خریداری شده‌‌‌ را می‌توانند به فروش رسانده و سرمایه‌گذاران حقیقی می‌توانند اقدام به خرید سهام مذکور در معاملات ثانویه کنند. بازارگردان هم از روز دوم وارد میدان می‌‌‌شوند.

همچنین اخیرا بحث اجرای مجدد سبد مشاع نیز مطرح شده است. در گذشته به دلیل مسائل حقوقی و پیچیدگی‌های مجوزها و همین‌طور خدمات عمومی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری به صورت یک مجموعه سرمایه‌گذار در یک سبد یا صندوق سرمایه‌گذاری میسر نبود. در حال حاضر، دستورالعمل سبد مشاع در دستورکار قرار گرفته و به زودی شاهد عملیاتی شدن آن هستیم. سبد مشاع، امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک میان اعضای یک خانواده، اعضای یک شرکت یا گروه‌های دیگر را فراهم می‌کند تا بتواند با کنار هم قرار دادن این سرمایه‌ها، توانایی استفاده از سرمایه‌های بزرگ را رقم بزند و به حرکت بزرگتری تبدیل شود.

همایون-دارابی

در همین راستا ما در گسترش نیوز با تحلیل گر ارشد بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در مورد موارد بالا پرسیدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

روش نوین عرضه اولیه در بورس

همایون دارابی کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره تاثیر تغییرات عرضه اولیه (عرضه اولیه به روش ترکیبی) بر بورس اظهار کرد: روز گذشته عرضه اولیه « حآفرین» به این شیوه انجام شد، و چندین تاثیر بر بورس دارد. در عرضه اولیه فولاد سیرجان در هفته گذشته چهارشنبه دیدیم که مشارکت کنندگان میلیونی تا روز شنبه در آن شرکت می کردند که فشار بسیار زیادی را به معاملات وارد کرده بود. بطور معمول عرضه اولیه ها در روز خرید فشار بسیار زیادی را به معاملات وارد می کند. اما روش نوین بورس یا همان عرضه اولیه ترکیبی آن فشار را کاهش می دهد زیرا که به ۳۸ صندوق با درآمد ثابت این امر محول شد و یک خوبی دارد و آن این است که به روش غیر مستقیم سرمایه گذاری صورت می گیرد تا مردم تشویق به حضور در صندوق ها شوند.

وی افزود: این روش علاوه بر موارد یاد شده، به نقدینگی بازار هم فشار نمی آورد یعنی چون صندوق ها منابع مازاد دارند، عملا این عرضه های اولیه سبب نمی شود که مردم اقدام به فروش سهام های خودشان برای تامین وجه لازم جهت شرکت در عرضه اولیه بکنند.

ابزاری نوینی برای درخشش بورس

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه درباره تاثیر سبد مشاع بر بورس به عنوان یک ابزار نوین در بازار سرمایه اظهار کرد: سبد مشاع ابزاری است که اگر ایجاد شود سبب رونق بورس می شود. سبد مشاع سابقا در بازارسرمایه وجود داشت و بنابر دلایلی متوقف شد. اکنون مجدد بحث ایجاد سبد مشاع مطرح شده است و خوبی ای که دارد سبب می شود برای گروهی خاصی از مشتریان توسط سبدگردان ها، سبد سرمایه گذاری ایجاد شود. حال این گروه خاص می تواند یک شرکت یا خانواده و افراد باشد.

دارابی در پایان اظهار کرد: همچنین این سبد می تواند شامل یک موضوع خاص هم باشد، همانند اوراق مشارکت، طلا یا سهام  پتروشیمی و فولاد را شامل شود. یک ابزار بسیار انعطاف پذیر است که امید است سازمان بورس بتواند سبد مشاع را مجدد فعال کند تا فشار کمتری به سبدگردان ها بیاید چون هر سبد گردان باید ازیک نیروی انسانی استفاده می کند اما در سبد مشاع می توان با سهولت به این کار پرداخت.

ارسال نظر