|
کدخبر: 198098

این عرضه اولیه را بخریم؟

این هفته قرار است که در روز چهارشنبه کیمیا تک عرضه اولیه شود و ۲۲۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت به متقاضیان عرضه شود. آیا سهام این شرکت ارزش خرید دارد؟

اقتصاد این عرضه اولیه را بخریم؟

شرکت دارویی آرایشی و بهداشتی آریان کیمیا تک با نماد کیمیاتک با سرمایه ۱.۵۰۰ میلیارد ریالی در روز چهارشنبه در گروه محصولات شیمیایی و در بازار دوم بورس عرضه خواهد شد. کیمیاتک را بخریم؟

برندهایی که کیمیاتک تولید می کند

موضوع فعالیت اصلی شرکت در حوزه تولید فرآوده‌های دارویی، بهداشتی و آرایشی بوده و با تولید برند‌های مای فارما، مای، شون، الارو، کالیستا و نئودرم تمامی داروخانه‌های کشور را بازار هدف خود قرار داده است.

بیشترین سهم کیمیاتک از بازار در چه محصولی است؟

اندازه بازار دارویی کشور رقمی بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار می‌باشد که با تسعیر نرخ ارز فعلی بالغ بر ۶۸.۰۰۰ میلیارد تومان است. علاوه بر آن اندازه بازار محصولات آرایشی و بهداشتی نیز رقمی بالغ بر ۲۱.۰۰۰ میلیارد تومان است. بیشترین سهم بازار شرکت آریان کیمیا تک در گروه بازار ضد آفتاب‌ها با ۷ درصد بوده و پس از آن بیشترین سهم مربوط به کرم‌های مرطوب کننده و دست و صورت با ۶ درصد سهم بازار می‌باشد.

سهامداران اصلی این شرکت گروه صنعتی گلرنگ با ۳۸.۷ درصد، گروه صنعتی پاکشو با ۱۹.۹ درصد، گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش با ۱۷.۱ درصد، کیان الماس مهر با ۱۲.۶ درصد، گروه سرمایه گذاری کوروش ۵.۵ درصد و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع پایدار با ۵ درصد می‌باشد.

فروش خالص شرکت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل خود از رشدی ۹۲ درصدی برخوردار بوده است. در ۳ ماهه، اما نرخ رشد فروش شرکت زیاد نبوده و چنانچه در سایر فصول سال فروشی مشابه بهار داشته باشد پیش بینی می‌شود فروش خالص شرکت تقریبا ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش خواهد داشت.

در ادامه به عملکرد ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ شرکت می‌پردازیم:

فروش ریالی شرکت در مرداد ماه ۱.۲۸۵ میلیارد ریال بوده است. در مجموع فروش ۵ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶.۱۶۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به فروش ۴.۰۴۱ میلیارد ریالی دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ از رشد ۵۲ درصدی بر خوردار بوده است. با توجه به کاهش عددی محصول شرکت نسبت به سال گذشته این افزایش در مبلغ فروش به علاوه افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت بوده است.

در حوزه تولید، مرداد ماه تولید شرکت ۴.۷۳۶ هزار عدد بوده و در مجموع ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ تولید کل شرکت به ۲۰.۸۰۰ هزار عدد رسیده که کاهشی ۷ درصدی نسبت به دوره مشابه داشته است. شرکت در دوره مشابه سال گذشته تولید ۲۲.۲۶۵ هزار را به ثبت رسانده است.

در حوزه فروش مقداری، شرکت در مرداد ماه فروش ۵.۲۰۷ هزار عدد را به ثبت رسانده و در مجموع ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ فروش شرکت به ۲۲.۴۲۹ هزار عدد رسیده که نسبت به فروش ۲۴.۲۸۶ هزار عدد در دوره مشابه در سال ۱۳۹۹، کاهشی ۸ درصدی داشته است.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر