|
کدخبر: 193274

عرضه اولیه‌های بورس چقدر سود کردند؟

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۸ شرکت در بازار سهام عرضه اولیه شدند. این درحالیست که این عدد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. در ۵ ماهه نخست سال ۹۹، بورس تهران میزبان ۱۷ شرکت جدید بود.

بورس عرضه اولیه‌های بورس چقدر سود کردند؟

اکنون با توجه به بهتر شدن وضعیت کلی بازار و بالا رفتن ارزش معاملات، شرکت فرابورس آماده عرضه ۲۴ شرکت در بازار سهام است. عرضه بیشتر شرکت‌ها به معنی بزرگتر شدن بازار است و این هم برای تامین مالی شرکت‌ها و هم برای عمق بخشی و اعتبار بازار اهمیت زیادی دارد.

هرچند که میزان مشارکت سهامداران در عرضه‌های اولیه نسبت به سال قبل کاهش زیادی داشته است و همچنین مبلغی که در ابتدا به هر سهامدار تخصیص می‌یابد بسیار ناچیز است، به طوری که انگیزه مشارکت را کاهش می‌دهد، اما با بهبود شرایط بازار احتمال می‌رود این روند رو به افزایش رود و دوباره شاهد ورود افراد باشیم.

کاهش استقبال به عرضه‌اولیه‌ها

در سال ۹۹ نخستین عرضه اولیه مربوط به نماد صبا بود که درآن حدودا ۲ میلیون کد بورسی مشارکت داشتند. کم کم با محبوب شدن بازار سرمایه برای بیشتر افراد این مشارکت رو به افزایش رفت، به طوری که در رکورد بیشترین مشارکت عرضه‌اولیه در تاریخ بازار سرمایه، بیش از ۵.۵ میلیون نفر در عرضه نماد "زملارد" شرکت کردند. میانگین فاکتور فوق در ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۹ حدود ۴.۱ میلیون نفر بوده است. اما در امسال و با کاهش شدید ارزش معاملات در شروع سال، شاهد ریزش قابل‌توجه میزان مشارکت در عرضه‌اولیه‌ها بودیم به طوری که در عرضه اولیه نماد "غکورش" تنها ۲.۳ میلیون نفر شرکت کردند. با شروع روند صعودی جدید در بازار و افزایش ارزش معاملات، دوباره شاهد افزایش استقبال به مشارکت در عرضه‌های اولیه هستیم به طوری که تا به اینجای کار در سال ۱۴۰۰ بیشترین مشارکت مربوط به نماد ولکار با حضور ۲.۹ میلیون کد بوده است.

حرکت بازار سرمایه به سمت عقلانیت

بازدهی‌ها نیز در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال ۹۹ بسیار متفاوت است و اکنون می‌بینیم که صف خرید عرضه‌های اولیه پس از یک بازدهی معقول عرضه شده و متعادل می‌شوند. برای مثال در سال ۹۹ عرضه اولیه "وپویا" که ۹۴ هزار تومان به هر کد تعلق یافت، بازدهی ۳۲۷ درصدی را به صورت متوالی طی ۳۷ روز کاری نصیب خریدارانش کرد اما در سال ۱۴۰۰ نماد "سپید" که به هر کد ۹۲ هزار تومان تعلق گرفت، تنها پس از ۱۳ روز کاری و یک بازدهی ۴۷ درصدی عرضه شد.

به هر حال اکنون و پس از عبور از شرایط سختی که بازار سرمایه تجربه کرد، به نظر می‌رسد شرایط برای افزایش عرضه سهام شرکت‌های جدید در بازار در حال فراهم شدن است و این اتفاق می‌تواند به بلوغ و عمق بخشی به بورس کمک کند. همان گونه که در گزارش «۳ فرصت برای عدم تکرار فاجعه بورس ۹۹» اشاره شد، عرضه‌های اولیه و پرتعداد علاوه بر تامین مالی شرکت‌ها، یکی از ضروری‌ترین امور برای نگه‌داشتن بازار سرمایه در ریل عقلانیت است.

منبع: بورسان

ارسال نظر