|
کدخبر: 196394 شهریار خادمی

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

اثر فروش سهام عدالت بر شاخص بورس

بورس روز گذشته شاهد ریزش سهمیگن بود و کارشناسان بازار معتقدند که بورس تحت تأثیر مقاومت‌های روانی قرار گرفته و ممکن است چند روزی را به همین منوال طی کند.

اقتصاد اثر فروش سهام عدالت بر شاخص بورس

روز گذشته بازار سهام بعد از دوماه که بر مدار صعود قرار داشت، دچار ریزش شدیدی شد،به‌طوری‌که در نیم ساعت ابتدای معاملات با بیش از ۳۴ هزار واحد ریزش روبرو شد و در پایان معاملات با ریزش غریب به ۵۰ هزار واحدی مواجه شد و شاخص بر روی کانال ۱ میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی قرار گرفت، در این میان بازگشایی نماد شبندر بعد از مدت ها سبب تقویت سمت عرضه بازار سهام شد و باعث شد که سهامدارن حقیقی بخشی از سبد سهام خود را به خرید شبندر اختصاص دهند به همین علت صف های فروش سهام های دیگر آغاز شد و شاخص بر مدار ریزش مطلق قرار گرفت.

بورس بر مدار ریزش

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و در حدود دو هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۱۴۳ روز کاری گذشته از ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ بود. همچنین در معاملات روز دوشنبه شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۴۶ میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد (فولاد مبارکه) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

به دنبال ریزش شدید بورس در روز گذشته ما در گسترش نیوز به سراغ یک کارشناس بازار سهام رفتیم و علت اصلی ریزش بازار را پرسیدیم،‌برای خواندن مشروح گزارش با ما همراه باشید.

محسن-سیف-زاده

محسن سیف زاده کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره علت ریزش سهمگین بازار در روز گذشته اظهار کرد: «در حدود دو ماه است که بازار خیلی سریع به سمت بالا حرکت می کند و هفته پیش شاهد رشد خوب بورس بودیم که علت اصلی این رشد متأثر از قیمت دلار و انتظارات تورمی بود، اما در دو روز گذشته شاهد ریزش شدید در بازار بودیم که از نظر تکنیکال اگر بخواهیم بررسی کنیم،‌ باید بیان داشت که شاخص کل بر روی مقاومت ۱ میلیون و نیم قرار داشت و شاهد اشباع خرید سهام بودیم و اکنون که این اصلاح رخ داده به این علت است که معاملات روزگذشته بازار سهام تحت‌تاثیر برخی از هیجانات منفی ایجاد شده بود اما با توجه به این که در خارج از این بازار هیچ تغییری در مسیر متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه ایجاد نشده است دلیلی برای توقف خرید سهام وجود ندارد. اما بازار با توجه به مقاومت‌های روانی تحت‌تاثیر قرار گرفته و ممکن است چند روزی را به همین منوال طی کند و این اصلاح موقتی بازار یک امر عادی است. »

تأثیر آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بورس

وی ادامه داد: «بررسی ها نشان می‌دهد که امروز هم شاهد ریزش مجدد باشیم اما نه به شدت روز گذشته، زیرا که توقع می رود با توجه به مقاومت دلار در کانال فعلی و جمع شدن صف های فروش نمادهای بزرگ بازار می توان انتظار داشت که امروز شاهد بازار متعادل‌تری باشیم اما بازار احتمالاً مثبت نخواهد بود.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره شایعاتی مبنی بر آزادسازی مجدد سهام عدالت و تأثیر آن بر بورس اظهار کرد: «این امر بستگی دارد که فروش سهام عدالت بر روی تابلوی اصلی بورس باشد یا در خارج از ساعت معاملات و اگر این امر صورت بگیرد امکان دارد که همانند سری قبل بر روی شاخص تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه باید بیان کرد که تأثیر روانی فروش سهام عدالت بر بازار بورس بیش از تأثیر واقعی آن است وگرنه فروش سهام عدالت اگر با روش صحیح و آگاهانه انجام شود نقدینگی بیشتری جذب بازار خواهد شد و بهتر است برای ممانعت از هر اتفاق نگران‌کننده‌ای عرضه و تقاضای سهام به‌جای سهامداران خرد توسط کارگزاری‌ها انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی در این مسیر جلوگیری شود.»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها