|
کدخبر: 156427 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناس بورس مطرح شد:

بورس در آستانه رکودی پایدار

اولین هفته اسفندماه سال ۹۹ در حالی پایان یافت که با افت ۶/ ۲ درصدی روبرو شد ، ارزش معاملات رو به نزول گذاشت و در مقابل بر صف‌های فروش افزوده شد. در این میان سهامداران حقیقی برای نهمین هفته متوالی به ایفای نقش در مقام فروشنده ادامه دادند و شاهد خروج سهامی به ارزش ۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد این بازار بودیم و براساس گفته کارشناسان باید فکری به حال بازار کنند، پیش از آنکه رکود کامل که در حال حاضر وجود دارد به پایداری برسد.

بورس بورس در آستانه رکودی پایدار

در مجموع طی ۹ هفته اخیر، سهامی به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جاشده است. به این ترتیب بیش از ۳۳ درصد از پول‌های ورودی از سوی سهامداران خرد در سال ۹۹ طی ۹ هفته اخیر از گردونه معاملات سهام خارج شده است. این در حالی است که در آخرین روز کاری بازار سهام شاهد انتظار ناکام بیش از ۴ هزار میلیاردی سهامداران برای فروش سهام بودیم. در این میان به نظر می‌رسد برخی تصمیم گرفته‌اند تا زمان پابرجا بودن ابهامات و دست‌کاری‌ها در بازار سهام فعالیتی در این بازار نداشته باشند و برخی دیگر در انتظار نقطه ورود مناسبی هستند؛ در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی با یک کارشناس بورس داشتیم و نظر وی را درباره هفته گذشته پرسیدیم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

مسعود

مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت باز هم ثابت شد که دامنه نوسان نامتقارن اصلاً باعث تعادل در بازار نمی‌شود چرا که فروشنده‌ها دنبال قیمت مناسب هستند. در واقع فروشنده با خود فکر می‌کند که آیا این قیمت برای من مناسب هست و یا نه و مسلماً برای رسیدن به قیمت مورد انتظار به زمان بیشتری احتیاج دارد.

پیام واضح ایران به دنیا

 وی ادامه داد: اما در هفته گذشته اتفاقات در بازارهای موازی بسیار تند پیش رفت ابتدا یک توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازار ارز را به گشایش سریع امیدوار کرد ابتدا فعالان فکر می‌کردند این اقدام ایران یک پیام واضح به دنیا است که ما دنبال گشایش هستیم به دنبال درگیری نیستیم و البته کره جنوبی و ژاپن هم از طریق سفیران خود پیام دادند که مبالغ بلوکه شده در این کشورها به‌زودی به ایران باز پس داده می‌شود.

این کارشناس بازار سهام در ادامه افزود:  اما اواسط هفته انگار طرف مقابل جوری پیام داد که چندان نیاز به بازگشت سریع را احساس نمی‌کرد چراکه آمریکایی‌ها به دنبال تصویب یک لایحه ضد ایرانی در شورای حکام انرژی اتمی هستند و همین‌طور کره و ژاپن گفتند بخشی از پول را جهت خرید لوازم پزشکی و درمانی به سازوکار مالی سوئیس خواهند داد!

گشایشات در تجارت خارجی

میرزاباقری اظهار کرد : علیرغم کاهش نرخ ارز ابتدای هفته، انتهای هفته دوباره به همان جا برگشتیم که بودیم منتها این بار به نظر کمی واضح‌تر شده که بازار نباید به گشایش سریع اطمینان داشته باشد هرچند در تجارت خارجی گشایشاتی صورت گرفته و شرکای تجاری با خیالی راحت‌تر به مبادلات تجاری می‌پردازند اما رسمیت بخشیدن به این تجارت خصوصاً در بخش فروش نفت نیاز به‌وقت بیشتری دارد

وی افزود: آخر هفته آقای ربیعی اظهار کردند که دلار ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی نرخ واقعی نیست و ما برای اداره کشور مجبور بودیم تا دلار را مدیریت کنیم و تلویحاً گفت با گشایشات سیاسی عزم کاهش نرخ خواهیم داشت و بلافاصله بانک مرکزی تذکر داد که به علت سوءبرداشت‌های محتمل بهتر است در این موارد فقط بانک مرکزی اظهار نظر کند!

از دیگر سو با توجه به کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه عرضه اولیه شرکت اپال کانی پارس با نماد اپال اصلاً با استقبال گسترده روبرو نشد و این پالس منفی به مدیران بازار داده شد که باید فکری به حال بازار کنند پیش از آنکه رکود کامل که در حال حاضر وجود دارد به پایداری برسد.

پیش‌بینی هفته‌ای متعادل برای بورس

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: در بازارهای جهانی کامودیتی ها پادشاهی می‌کنند مس نزدیک قیمت‌های سخت تاریخی خود در ۹ هزار و ۴۰۰ دلار معامله می‌شود روی به ۲۹۰۰ دلار رسیده آلومینیوم بالای ۲۱۰۰ دلار نفت حدود ۶۵ دلار و مواد پتروشیمی رو به رشد هستند در بخش در بخش فولاد و زنجیره آن سنگ‌آهن همچنان در اوج‌های قیمتی معامله می‌شود و فولادسازان دنیا تحت فشار افزایش قیمت مواد اولیه قیمت‌های خود را آهسته بالا می‌برند.

با شرایط موجود در هفته آتی تا به وجود نیامدن تغییرات جدی بازاری نسبتاً متعادل را پیش‌بینی می‌کنیم.

  • ایرانی ارسالی در

    همین طور که باید با روزگار قبل از کرونا خداحافظی کرد با دنیا قبل از ترامپ هم بای د باید گفت خداحافظ روزگار آرامش ما مسئول ین.

ارسال نظر