|
کدخبر: 160042 شهریار خادمی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با یک کارشناس بورس:

بورس در آخرین هفته سال چگونه خواهد بود؟

سرانجام بعد از فراز و نشیب‌هایی مهیج بورس به آخرین هفته کاری خود رسید و سهامدارن همچنان منتظر بازگشت به بورس به روزهای آغازین سال ۹۹ هستند و همچنین امیدوار هستند که در با آغاز قرن جدید، بورس هم در مسیر بهتری قرار بگیرد.

اقتصاد بورس در آخرین هفته سال چگونه خواهد بود؟

روند معاملاتی در هفته سوم اسفند نشان می‌دهد نمادهای شاخص ساز در بازار سرمایه مورد حمایت قرارگرفته‌اند و برخلاف اکثر نمادها سبزپوش بوده‌اند.

بورس در هفته گذشته چگونه پیش رفت؟

بورس در هفته سوم اسفند در تلاطم برای سبز شدن و رهایی قرمز پوشی بوده است. روندهای موجود در بازار سرمایه نشان می‌دهد، شرکت‌ها در ماه‌های پایانی سال در وضعیت بهتری ازنظر عملکرد نسبت به ماه‌های ابتدایی سال دارند. اما همچنان عدم اعتماد به بازار در میان سهامداران حقیقی وجود دارد و این مساله خود را در شاخص کل هم‌وزن نشان داده است.

شاخص کل در بازار سرمایه در معاملات هفته سوم اسفند، دو روز منفی بوده است و ۳ روز را نیز رشد کرده است. درمجموع هفته شاخص کل بورس در این هفته رشد حدوداً ۲۹هزار واحدی را تجربه کرده است. اما بیش از دو سوم این رشد تنها در روز دوشنبه رخ‌داده است که نشان می‌دهد هنوز بازار سرمایه روند مناسبی نداشته است.

شاخص در این هفته یا ۲.۵ درصد رشد، به یک‌میلیون و دویست و شش هزار واحد رسید. اما در این بین برخی نمادهای شاخص ساز بر خلاف هفته‌های گذشته روزگار خوبی داشتند و به دلیل حمایت شرکت‌های حقوقی توانستند با سبزپوشی هفته را به پایان برسانند.

در هفته سوم اسفندماه شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، دارویی، منسوجات، فعالیت‌های مهندسی، تجزیه‌وتحلیل و آزمایش فنی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی، استخراج نفت و گار جز اکتشافات، محصولات چرمی، استخراج زغال‌سنگ، چند رشته‌ای صنعتی و سایر حمل‌ونقل بالاترین درصد بازدهی مثبت را داشتند و باقی گروه‌ها بازدهی منفی را طی کردند، اما سؤال این است که در هفته آخر سال ۹۹ بورس چگونه پیش خواهد رفت در همین راستا بامسعود میرزاباقری کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در این مورد پرسیدیم، با گسترش نیوز همراه باشید:

پایان سال مهیج بورس

مسعود میرزاباقری کارشناس بورس درباره روند بازار در هفته پیش رو به خبرنگار بورس گسترش نیوزگفت: به هفته پایانی سال ۱۳۹۹ رسیده‌ایم. امسال یکی از جالب‌ترین سال‌های بازار بود و شاید بتوان گفت پر نوسان‌ترین سال تاریخ بازار سرمایه. چند میلیون نفر به فعالین بازار اضافه شد و بلند ترین صعود و سقوط بازار هم در همین سال اتفاق افتاد. بیشترین تأمین مالی دولت در طول تاریخ از بازار سرمایه هم همین امسال رقم خورد و رکوردهای دیگری هم شکسته شد.

وی ادامه داد: اما در هفته گذشته بازار کمی از حالت قرمزرنگ برگشت و رنگ و روی تعادل را هم دید هرچند بسیار کمرنگ و کم‌حجم بود تا جایی که عرضه اولیه‌های آخر سال از ترس عدم موفقیت کنسل شد.

به نظر می‌آید که عمده فروش اوراق دولتی هم تمام و شده و حالا وزارتخانه‌ها و مدیران مالی دولتی مشغول نوشتن عملکرد سالانه و رزومه افتخارات خود با میزان تأمین مالی برای دولت از طریق فروش در بازار سرمایه هستند!

پایان احتمالی بازار با رنگ سبز

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه بیان کرد: در بازارهای جهانی قیمت‌ها یک مقدار منفی و اصلاحی شروع کردند اما در ادامه ثابت کردند فعلاً قصد کاهش شدید ندارند و به سطوح هفته‌های گذشته بازگشتند.

در مورد سیاست خارجی هم طرف‌های غربی برجام در یک اقدام قابل پیش‌بینی به فکر امتیاز گیری بسیار بیشتر از ایران هستند و فعلاً خبری از دلارهای بلوکه‌شده نیست.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: به هر حال امسال هم با اتمام هفته آینده به پایان خواهد رسید و مطابق سنت هرساله در آخرین هفته کاری احتمالاً با تعطیلی شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی و فتیله فروش سهام هم کمتر شود و بازار مهلتی چند روزه برای سبز بودن و استقبال از بهار برود.

ارسال نظر