|
کدخبر: 194491

اصلاح شاخص بورس ادامه دارد؟

امروز بازار سهام در نیمه اول معاملات با اصلاح و تحرکات منفی شاخص همراه شد. روز گذشته هم بانک مرکزی دومین افزایش سرمایه خود را در نیمه نخست سال جاری داد. آیا این موضوع امروز بر معاملات بانکی‌ها اثرگذار است؟

اقتصاد اصلاح شاخص بورس ادامه دارد؟

امروز شاخص کل بورس با ۶۰۰ واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد در نیمه اول معاملات ایستاد. شاخص کل هم‌وزن هم با دو هزار واحد مثبت در محدوده ۴۳۸ هزار واحد قرار گرفته است. ارزش معاملات هم به محدوده شش هزار میلیارد تومان رسید.

نمادهایی که امروز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل گذاشتند فارس،اخابر و رمپنا با تاثیری منفی هستند بیشترین تراکنش هم برای سپید، شستا و برکت ثبت شده است.

افزایش سرمایه بانک مرکزی و معاملات بانکی‌ها

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای مصوبه هیأت وزیران در مورد افزایش سرمایه بانک مرکزی در جلسه ۱۷ مرداد، بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی را ابلاغ کرد. متن این مصوبه به این شرح است که سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ ۶۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال به مبلغ ۶۹ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. پیش از این هم بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری افزایش سرمایه داده بود و این دومین افزایش سرمایه بانک مرکزی در نیمه نخست سال جاری است.

حالا این موضوع می‌تواند بر معاملات نمادهای بانکی و تحرکات کلی بازار سهام موثر واقع شود؟ حبیب فرجی دانا، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است، طبق این ابلاغیه، سرمایه بانک مرکزی حدودا ۹ درصد افزایش پیدا کرده و به حدود ۶۹ هزار و۴۰۰ میلیارد افزایش یافته است. نکته مهم در افزایش سرمایه بانک مرکزی این است که این موضوع بر وضعیت نقدینگی یا عملیات بانکی این بانک اثرگذار نیست.

وی افزود: برخلاف دیگر بانک‌ها که با افزایش سرمایه قدرت تسهیلات‌دهی و قدرت جذب سپرده و به طور کلی عملکرد آن‌ها تغییر می‌کند اما افزایش سرمایه بانک مرکزی کاملا از این قضیه مستثنی است.

فرجی دانا در این باره تشریح کرد: مواردی که برای بانک مرکزی اهمیت دارد،دارایی‌های ارزی، ذخایر خارجی، بدهی دولت به بانک مرکزی، حجم اسکناس در گردش و بدهی به بانک‌ها است که بر روی ترازنامه بانک مرکزی اثرگذار است و به طبع آن چنین افزایش سرمایه‌ای بر عملکرد بانک مرکزی اثری نمی‌‍گذارد پس در نتیجه روی دیگر بانک‌ها و معاملات نمادهای بانکی هم اثری ندارد.

ارسال نظر