|
کدخبر: 183261

گزارش ایندیپندنت از طرح ۵۰۰ میلیون دلاری استخراج رمزارزها در ایران

براساس این طرح، مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور «بانک مرکزی» است

ایندیپندنت در گزارشی نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر دارند با تصویب و اجرای طرحی، دولت را مکلف کنند تا در سال آینده از طریق استخراج رمزارزها ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. براساس این طرح، درآمد کشور از این طریق در آینده هرسال دست‌کم ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

براساس طرحی که به‌تازگی با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تهیه شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول صدور مجوز مزارع استخراج رمزارز خواهد بود و باید با همکاری وزارت‌خانه‌های اقتصاد، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور را به‌سوی تولید درآمد ناخالص سالانه پانصد میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ ببرد و سپس رشد ۱۰ درصدی سالانه را به همراه داشته باشد».

براساس این طرح، مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور «بانک مرکزی» است که باید ظرف سه ماه بازار داخلی رمزارزها را ساماندهی کند و در ضمن، مزارع استخراج رمزارز باید میزان رمزارز تولیدی خود را به «بانک مرکزی» گزارش بدهند.

فرصت بیت‌کوین برای اقتصاد ایران

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، در اردیبهشت‌ماه، از تبادل روزانه معادل سه تا پنج هزار میلیارد تومان رمزارز در ایران خبر داده بود. او متوقف کردن این تبادلات را نادرست دانسته، اما خواستار «ضابطه‌مند کردن» آن‌ها از طریق ورود «بانک مرکزی» به این حوزه شده بود. به نظر می‌رسد این صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران مقدمه‌ای بوده است بر طرح جدیدی که این کمیسیون تهیه کرده است.

بر اساس این طرح برای «پروژه‌های احداث و توسعه رمزارزها» و همچنین مراکز استخراج می‌توان از تسهیلات «صندوق توسعه ملی» استفاده کرد و مزارع استخراج رمزارز از امتیازاتی مانند امکان مشارکت در احداث نیروگاه برق برخوردار خواهند بود؛ مهر و موم و پلمب واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز نیز براساس این طرح، برعهده نیروی انتظامی است که پس از آن باید پرونده را به مراجع قضائی بفرستد.

علاوه‌بر این، همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده، قرار است «ارز دیجیتال ملی» راه‌اندازی شود و بنابر طرح کمیسیون اقتصادی مجلس، استفاده از هرگونه رمزارز، غیر از «رمز ارز ملی»، به عنوان ابزار پرداخت یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخل کشور ممنوع می‌شود.

طرح حمایت از استخراج رمزارزها درحالی در مجلس تهیه شده است که در ماه‌های اخیر، یکی از دلایل قطع گسترده برق در بسیاری از شهرهای ایران، فعالیت مزرعه‌های استخراج رمزارز اعلام شده است.

ارسال نظر