|
کدخبر: 172742

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران:

ارزهای دیجیتال در مجلس به بن‌بست خورده‌اند؟

تأخیر در تصویب مصوبه رمزارزها و مسدودسازی فعالیت صرافی‌ها مطمئناً تبدیل فرصت به تهدید هست. اگر از فناوری‌های روز عقب بمانیم، شکست در حوزه‌های اقتصادی را تجربه خواهیم کرد و جبران این شکست کار سختی خواهد بود.

سه‌شنبه هفته گذشته باید گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی قرائت می‌شد اما فرصت به این گزارش نرسید. نکته جالب این هست که یک روز بعد رئیس مجلس برای بار دوم در کمتر از ۳ ماه، خواستار مسدودسازی درگاه‌های پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد. نامه قالیباف خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی بود. در حال حاضر رمزارزها بعد از ۲ سال بررسی و تحقیق میان نمایندگان مجلس بلاتکلیف مانده است.

نگاه جزئی به بحث رمزارزها آسیب‌زننده هست

در این خصوص رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه مجدد دستور مسدودسازی صرافی‌های رمزارز را داد. قرار بر این بود که کمیسیون اقتصادی این موضوع را بررسی کند اما با مسدودسازی که رئیس مجلس مطرح کرد، دو جریان برای رمزارز شکل گرفت. بزرگ‌ترین ایراد مصوبه کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی توجه به حوزه کوچکی به نام ماینینگ است. سایر حوزه‌های رمزارز و دارایی‌های دیجیتال به صورت کلی نادیده گرفته شده است. تنها با نادیده گرفتن سایر حوزه‌ها مواجه نیستیم، بلکه نگاه خصمانه و منفی نیز در برابر این حوزه‌ها شکل ‌گرفته است. مصوبه نماینده‌های مجلس شورای اسلامی یک بخش را قانونی می‌کند اما سایر بخش‌ها را بلاتکلیف می‌کند.

قربانی

مسدودسازی فرصت مدیریت را از ما می‌گیرد

قربانی تأکید کرد: ماهیت آزادی در بحث رمزارزها حفظ خواهد شد. موضوعی که مجلس، دولت و حاکمیت باید دنبال کنند، کنترل رمزارزها نیست؛ مسئولان باید مباحثی مثل پول‌شویی، مالیات و سفته‌بازی را کنترل کنند. نباید مصوبه‌ای مطرح شود که رمزارزها را کنترل کند. فناوری و ابزار قابل‌ کنترل نیستند. آثار این فناوری باید کنترل شود. نباید رمزارزها ابزاری برای پول‌شویی، فرار مالیات و سفته‌بازی شوند.

 وی افزود: مجلس شورای اسلامی در اصل باید متمرکز بر این مسائل باشد. مسدودسازی فرصت مدیریت را از ما می‌گیرد. باید همراه با فناوری شویم.

مزارع ارز دیجیتال امکان تولید برق دارند؟

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ادامه گفت: تولید برق توسط مزارع استخراج رمزارز به دو شیوه انرژی‌های نو و سوخت‌های فسیلی است. پیرامون انرژی‌های نو سالیانه یارانه ارائه می‌شود و مورد حمایت دولت‌ها قرار دارد اما استقبال خوبی از این روش نشده است. انرژی‌های نو هزینه‌های زیاد دارد و زمانی این هزینه‌ها کاهش می‌یابند که مقیاس کار بزرگ شود. سوخت‌های فسیلی هم روش کثیفی برای تولید برق هستند. درسته ما هزینه بابت این انرژی نمی‌دهیم و از دل زمین استخراج می‌کنیم اما به معنای رایگان بودن نیست.

قربانی خاطرنشان کرد: صادرات برق و انرژی به دلیل تحریم با مشکل مواجه شده است و این تصور را ایجاد می‌کنند که بهترین راه صادرات برق، تبدیلش به بیت کوین هست اما این اقدام صحیح نیست. تولید نیروگاه برای تبدیل برق به بیت کوین روش خامی هست. صنعت کلانی مثل برق را نمی‌توان به روش بیت کوین جلو بود.

ریال دیجیتال رمزارز نیست

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در خصوص ارز ملی دیجیتال اظهار کرد: جوامع بین‌المللی هر زمان ریال ما را پذیرفتند، رمزارز ملی ما را نیز می‌پذیرند. چین به سمت یوان دیجیتال رفته است. صندوق بین‌المللی پول، این موضوع را در سطح جهان مطرح کرده است. ریال دیجیتال ورود به دنیای رمزارزها محسوب نمی‌شود. باید واحد پولی جدید خلق کرد. در این مسیر باید به پشت وانه درست واحد پولی جدیدی خلق کرد که موازی ریال باشد. در این مسیر نباید اشتباهات قبلی را تکرار کنیم. بهتر مانع اشتباهاتی مثل چاپ بدون پشتوانه شویم. همانند بیت کوین که مکانیسم خلق مشخص دارد، باید عمل کنیم. شکل‌گیری دو واحد پولی در کشور، مشکلی ایجاد نمی‌کند. باید مکانیسم خلق مشخصی داشته باشیم و به شکل آزمایشگاهی و آرام آرام حرکت کنیم. نباید در این روند عجولانه تصمیم‌گیری کنیم.

رمزارزها جا پای صنعت خودرو می‌گذارند؟

قربانی در پایان گفت: دارایی‌های دیجیتال یک فرصت هست. نه آن فضای مقدس گونه صحیحی است و نه فضای منفی و همراه با مسدودسازی صحیح هست. رمزارزها یک اتفاق و فرصت برای کشورها هستند. در این فناوری باید با تعادل و مدیریت حرکت کرد. به جای استفاده و کسب فرصت نباید درگیر مسائل دیگر شویم. اگر ارزهای دیجیتال قانون‌مند نشود، دچار هرج‌ومرجی می‌شویم که در صنعت خودرو تجربه کرده‌ایم. دنیا به سمت خودروهای هوشمند حرکت کرده است اما ما هنوز درگیر پراید هستیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • igi ارسالی در

    به هیچ عنوان نباید از ارزهای دیجیتال عقب بمونیم وگرنه هزاران سال به عقب برمیگردیم اباید پیشرفت کنیم و

  • ناشناس ارسالی در

    شمامجلس بجای جلوگیری ازتورن فکرتان به جا های دیگراست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها