|
کدخبر: 174406

بیمه تکمیلی رانندگان چه شرایطی دارد؟

بیمه تکمیلی رانندگان در ایران طرحی جدید محسوب می‌شود که بر اساس این طرح رانندگان کامیون، تاکسی و جاده‌ای از خدمات بیمه درمانی با پوشش بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

اقتصاد بیمه تکمیلی رانندگان چه شرایطی دارد؟

رانندگان خودروهای شهری و جاده‌ای نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارند و باید به گونه‌ای از این صنف حمایت کرد که اقتصاد کشور آسیب نبیند. البته در همه این سال‌ها خبری از بیمه تکمیلی برای رانندگان نبود.

رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری، به رانندگان تاکسی، خطی، تریلر، کامیون، کامیونت، کمپرسی، رانندگان شاغل در آژانس‌های تاکسی‌تلفنی، اتوبوس‌داران خود مالک، مینی‌بوس و وانت‌بار و هر نوع خودرو سبک و سنگین اطلاق می‌شود که دارای پروانه کار و مجوز لازم از مراجع ذی‌صلاح مربوطه هست که با وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری اشتغال به کار دارند.

انواع بیمه رانندگان

با توجه به شرایط متفاوت رانندگان شهری و جاده‌ای بیمه تکمیلی این افراد به دو بخش زیر تقسیم می‌شود: ‌

رانندگان جاده‌ای (اتوبوس و کامیون)

بیمه تکمیلی کامیون داران رایگان است و رانندگان کامیون برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی نیاز به کارت هوشمند رانندگان دارند. همچنین این افراد باید چند مدارک برای ثبت‌نام داشته باشند. این مدارک شامل شماره شبا بانکی راننده کامیون، کارت ملی و شناسنامه همسر است. این بیمه تعهدات زیر را برای کامیون داران دارد.

 تعهدات پایه تا سقف ۷ میلیون تومان

 تعهدات تخصصی مانند جراحی قلب تا ۱۴ میلیون تومان

 هزینه‌های سرپایی نوع اول مانند سونوگرافی و انواع اسکن‌ها تا ۵۰۰ هزار تومان

 هزینه‌های پاراکلینیکی سطح ۲ مانند اسپیرومتری و جراحی سرپایی تا ۳۰۰ هزار تومان

 هزینه‌های عمل لیزیک و رفع عیوب انکساری چشم تا سقف یک میلیون تومان

 هزینه آمبولانس درون‌شهری تا ۱۰۰ هزار تومان

 هزینه آمبولانس برون‌شهری تا ۱۳۰ هزار تومان

تاکسیرانان (شهری و بین‌شهری)

بر خلاف بیمه تکمیلی رانندگان کامیون، بیمه تکمیلی تاکسی‌رانان، رایگان نیست و برای هر عضو ۴۵ هزار تومان هزینه دارد. البته علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران از رایگان شدن بیمه تکمیلی برای رانندگان تاکسی منضبط به شرط داشتن پروانه تاکسیرانی خبر داده است. تاکسیرانان برای ثبت‌نام باید به سامانه ثبت‌نام بیمه تکمیلی تاکسیرانی به آدرس IRTUSAN.IR مراجعه کنند. این بیمه برای تاکسیرانان تعهدات زیر را دارد.

جبران هزینه‌های پایه مانند بستری، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی و … تا سقف ۷ میلیون تومان

هزینه‌های بیمارستانی شامل اعمال جراحی تخصصی مانند مغز و اعصاب تا سقف ۱۴ میلیون تومان

جبران هزینه زایمان طبیعی و سزارین تا سقف ۲ میلیون تومان

روند شکایت در خصوص بیمه تکمیلی رانندگان

سامانه شکایت بیمه تکمیلی کشور راه‌اندازی شده است و رانندگان می‌توانند از طریق سایت https: //www.kanoont.ir ثبت شکایت کنند و مراحل را از طریق سایت پیگیری نمایند.

سایر بیمه‌ها

در پایان لازم به ذکر هست که این راننده‌ها بیمه تأمین اجتماعی نیز دارند و نرخ پرداخت حق‌بیمه رانندگان برابر ماده ٢٨ قانون تأمین اجتماعی معادل ٢٧‌ درصد بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار خواهد بود و برابر بند «ض» تبصره ١۴ قانون بودجه سال ٨۶ کل کشور، رانندگان می‌توانند با بهره‌مندی از کمک دولت به میزان ده بیست و هفتم (از محل بودجه عمومی کل کشور) و سه و نیم بیست و هفتم (از منابع حاصله از هدفمندسازی یارانه‌ها) و در مجموع با برخورداری از سیزده و نیم بیست و هفتم کمک دولت، از تعهدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی واحدهای درمانی ملکی و طرف قرارداد سازمان برخوردار شوند.

 

  • ایرج ارسالی در

    بیمه رانندگان برون شهری هردرمانکاه یاازم ایشگاه یادکتری میری فرقی باازاد نداره، و لی بیشتره شرکتها یا کارخانها چه شخصی چه دولتی بهترین بیمه تکمیلی رو دارن

ارسال نظر