|
کدخبر: 162269

مسدود شدن کانال سوئز نفت را هم گران کرد

مسدود شدن کانال سوئز که مانع از تردد تانکرهای نفتی شده، قیمت نفت را تنها در روز گذشته ۲.۶۲ دلار افزایش داد و هر بشکه نفت برنت به قیمت ۶۴.۵۷ دلار معامله می‌شود.

اقتصاد مسدود شدن کانال سوئز نفت را هم گران کرد

پس از آنکه کشتی غول پیکر اور گیون اوایل روز سه شنبه در کانال سوئز گیر کرد، رفت و آمد کشتی‌های تجاری و از جمله تانکرهای نفتی که روزانه نفت و فرآورده‌های آن را بین دو قاره آسیا و اروپا حمل می‌کنند متوقف شد.

کاهش عرضه در بازار باعث شده قیمت نفت در بازارهای جهانی هم افزایش یابد. پس از آنکه منابع معتبر اعلام کردند بازگشایی این کانال احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید بغرنج‌تر شد و قیمت نفت تنها در یک روز بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

در آخرین ساعات روز جمعه که آخرین روز کاری هفته در بازارهای بین المللی محسوب می‌شود، قیمت هر بشکه نفت برنت ۲.۶۲ دلار افزایش یافت و بشکه‌ای ۶۴.۵۷ دلار به فروش رفت.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم رشد ۲.۴۱ دلار را تجربه کرد و بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. در حقیقت هر دو نوع نفت افزایش‌هایی به ترتیب ۴.۲۳ و ۴.۱۲ درصد را در طول یک روز ثبت کردند.

انسداد کانال سوئز سبب افزایش ۴ درصدی قیمت جهانی نفت شد

پیش از گرفتار شدن کشتی اور گیون در کانال سوئز قیمت جهانی نفت تحت تاثیر اعمال قرنطینه در کشورهای اروپایی به دلیل شیوع موج جدید کرونا کاهش زیادی داشت و سومین هفته کاهشی خود را رقم زده بود.

در آخرین ساعات شب گذشته فرآورده‌های پالایشگاهی هم افزایش‌های عجیبی را رقم زدند به طوری که قیمت بنزین ۴.۶۴ دلار افزایش یافت و گالنی ۱۹۶ دلار و ۷۳ سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم افزایش‌هایی به ترتیب ۶.۲۲ و ۲۲.۷۵ دلار را ثبت کردند.

توقف کشتی اور گیون باعث مسدود شدن کانال و مانع از رفت و آمد هر گونه کشتی تجاری در این منطقه شه و ترافیک ۲۰۰ کیلومتری از کشتی‌ها در این منطقه ایجاد شده است.

نفت نیاز اساسی کشورهای صنعتی بوده، بنابراین هر گونه تاخیر در رسیدن محموله‌های نفتی می‌تواند خسارت‌های زیادی به بخش صنعت وارد کند.

رویترز گزارش داده،‌ هر یک هفته تاخیر در رسیدن محموله‌ها تا ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار به تجارت جهانی آسیب می‌زند.

ارسال نظر