|
کدخبر: 145032

دام صرافان غیرمجاز برای تجار تازه کار

در حالی که بسیاری از تاجران برای دریافت حواله‌های ارزی خود باید ماه‌ها در صف دریافت حواله ارز بمانند؛ سودجویانی هستند که اقدام به خرید و فروش حواله ارزی در فضای مجازی می‌کنند!

 خرید و فروش حواله خودرو، لاستیک، سیمان و کاشی کم بود که چندی پیش خرید و فروش حواله‌های ارزی در سایت‌های داخل کشور موجب تعجب بسیاری از افراد به خصوص خبرنگار باشگاه خبرنگاران شد.

حواله هایی که به ظاهر رسمی در قالب قانون عرضه می‌شوند اما نه تنها موجب رانت خواری و فساد شده بلکه در حق بسیاری از افرد نیز کوتاهی می‌شود.کافیست گشتی در چند سایت رسمی بزنید تا متوجه این موضوع شوید.رانت خوارانی که ارز کالاهای ممنوعه را تامین می‌کنند!

مدتی است وارد‌کنندگان از دریافت حواله‌های خود توسط بانک مرکزی شاکی بوده و معتقدند که باید ماه‌ها در صف حواله بمانند. از این رو برخی از سودجوبان از این فرصت سوء استفاده کرده و اقدام به خرید و فروش حواله‌های ارزی در سایت‌های مختلف می‌کنند.

 هرطور که بخواهید ارز می‌دهیم!

برای اینکه صحت این ماجرا برایمان روشن شود به طور نامحسوس با یکی از این فروشنده گفتگو کردیم. وی اظهار کرد: این کار غیر قانونی نیست و ما به صورت قانونی کمک می‌کنیم تا این حواله‌ها زودتر در اختیار تجار قرار بگیرد. ما در بانک مرکزی آشنا داریم و فقط در تسریع این روند به تجار کمک می‌کنیم!

وی می‌گوید: کافی است مدارکتان را در اختیار من بگذارید تا به راحتی ارز مورد نیازتان را تامین کنم. من کاری به جنس وارد‌کننده شما ندارم، بلکه این ارزها به صورت چمدانی از ترکیه و دبی وارد می‌شود. حواله‌های ارزی برای کالاهای ممنوع الورود هرجور که شما تمایل داشته باشید، تامین می‌شود.

این خرید و فروش حواله‌های ارزی در صورتی برچسب قانونی بودن می‌خورد که رئیس کل بانک مرکزی از عدم گشاده دستی تامین ارز خبر داد.

خریدو فروش حواله‌های ارزی در دیوار / در حال تکمیبل

خرید و فروش حواله‌های ارزی در این سایت‌ها به این گونه است؛ در ابتدا فرد وارد‌کننده کالا باید ثبت سفارش انجام دهد و منتظر تایید و دریافت حواله خود باشد.

خرید و فروش حواله‌های ارزی در فضای مجازی کلاهبرداری است!

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه تنها ۳ روش برای انتقال ارز وارد‌کنندگان وجود دارد، گفت: بازرگان باید پس از ثبت سفارش و مراحل مربوطه، برای تامین ارز مورد نیاز از طریق سامانه نیما بانک مرکزی یا صرافی‌های مجاز و یا از طریق خرید ارز صادر کننده‌های دیگر، اقدام کنند.

او در ادامه هرگونه راه تامین ارز خارج از این روش‌ها را ناکارآمد دانست و افزود: حجم عمده‌ای از بیشتر تجاری که به روش‌های دیگری رجوع می‌کنند را بازرگان تازه کار برشمرد که به دام این صرافی‌های غیر مجاز افتاده و مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

لاهوتی با اشاره به خرید و فروش حواله‌های ارزی در فضای مجازی تصریح کرد: برخی از آنها شرکت‌های ثبت شده‌ای هستند که با داشتن کارت بازرگانی اجاره‌ای در ظاهر اقدام به واردات کالای مورد نیاز شما می‌کنند، اما زمانی که کالای وارد کننده‌ها به مرز گمرک می‌رسد، اجازه ترخیص آنها داده نمی‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات اذعان داشت: برخی از این شرکت‌هایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، صرافی‌های خارج از چارچوب و غیر مجاز هستند از طریق غیر قانونی و با هدف کلاهبرداری از منابع مالی تجار استفاده می‌کنند و درنهایت این متقاضیان هستند که با مشکلات ترخیص و گمرکی مواجه خواهند شد.

با رسوب کالا‌ها در گمرکات نمی‌توانید کالای ممنوعه را وارد کنید

او با بیان اینکه انتظار از تجار برای انتقال ارز مورد نیازشان بیش از این حرف هاست، گفت: برخی از آنها مدعی هستند که می‌توانند ارز کالا‌های ممنوع الورود را هم تامین کنند، اما بازرگانان باید به یاد داشته باشند اینگونه انتقال ارز‌های خارج از عرف و ضوابط حتی اگر انجام هم شود درنهایت چگونه می‌خواهند کالا‌ها را به بازار تزریق کنند؟

لاهوتی ادامه داد: در گذشته گاهی شاهد موارد این چنینی بودیم که تجار با داشتن رانت‌هایی اقدام به واردات کالا‌هایی با حجم بالا می‌کردند سپس با ایجاد هجمه‌هایی و سواستفاده از پدیده رسوب کالا‌ها در انبار‌های بنادر اقدام به ترخیص کالای خود می‌کردند.

رئیس کنفدراسیون صادرات در پایان گفت: در بازدید اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری از بندر شهید رجایی دوباره به موضوع ممنوعیت ورود برخی کالا‌ها اشاره شد بنابراین کلیه تجار باید اطلاع داشته باشند حتی اگر از امتیازات برخی از این شرکت‌ها هم استفاده کنند، اما دوباره در آینده با مشکل ترخیص مواجه خواهند شد.

در پایان؛ خرید و فروش حواله‌های ارزی همچنان در فضای مجازی دست به‌دست می‌چرخد و نه تنها بانک مرکزی تا کنون به آن واکنشی نشان نداده، بلکه این سودجویی روز به روز بیشتر می‌شود!

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها