|
کدخبر: 143822

اقدامی ساده اما پرریسک برای تسهیل واردات

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: واردات با ارز متقاضی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم باعث افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن خواهد شد.

تجارت اقدامی ساده اما پرریسک برای تسهیل واردات

حسن گلمرادی کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در خصوص مخالفت بانک مرکزی با "واردات با ارز متقاضی" اظهار کرد: واردات بدون انتقال ارز معمولاً به عنوان واردات با ارز متقاضی شناخته می‌شود و به این معنا است که افرادی که نیاز به ارز داخلی ندارند و ارز در خارج از کشور دارند، مجاز هستند کالا وارد کنند و صادرکنندگان هم می‌توانند از محل تعهد صادراتی، مجوز واردات کالاهای اولویت‌دار را دریافت کنند.

وی ادامه داد: با چنین تمهیداتی از یک طرف واردات کالا تسهیل خواهد شد و از طرف دیگر ممکن است به دلیل محدودیت منابع ارزی سبب افزایش نرخ ارز شود.

گلمرادی تشریح کرد: اگر وارد کننده ای بخواهد در شرایط فعلی کالایی را وارد کند نیاز به هماهنگی بین دستگاه های مختلف نظیر سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی و نقل و انتقال وجوه از طریق مکانیسم های بانکی نظیر اعتبارات اسنادی و قوانین و مقررات گمرکی است.

او بیان کرد: واردات با ارز متقاضی عملا نیاز چندانی به هماهنگی با نهادهای ذی ربط ندارد و موجب تسهیل واردات می شود.دلیل مخالفت بانک مرکزی آن است که واردات با ارز متقاضی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم باعث افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه افزایش قیمت آن خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به دلیل این که امکان دور زدن بانک مرکزی وجود دارد همین موضوع زمینه پولشویی، قاچاق و تخلفات ارزی را فراهم می‌کند، بنابراین بانک مرکزی با این سیاست که از طرف برخی وزارتخانه های اقتصادی نظیر صمت حمایت می شود موافق نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها