|
کدخبر: 142949 سهیل فرزین

رییس اتاق بازرگانی قم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بهترین راهکار برای افزایش صادرات

ابوالفضل خاکی گفت: مدت زمان محدود بازگشت ارز صادراتی به کشور یکی از مواردی است که روند کاری فعالان تجاری کشور را با چالش روبرو کرده است.

تجارت بهترین راهکار برای افزایش صادرات

تجارت یکی از مهم‌ ترین حوزه ‌‌های اقتصاد هر کشوری است که با بسیاری از بخش ‌های مهم دیگر همچون تولید، نیروی انسانی و درآمد‌ مردم ارتباط مستقیم دارد. ناگفته پیداست که شیوع ویروس کرونا بخش تجارت کشور را با مشکلات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرد.

تجارت در ایران تا قبل از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به دلیل حجم بالای واردات و صادرات بسیار فعال بود اما همان طور که گفته شد شیوع ویروس کرونا روند تجارت کشور را با اختلال روبه‌رو کرد تا جایی که برخی از صادرکنندگان نسبت به صادرات محصولات خود دلسرد شدند.

این روزها بر خلاف دوران اولیه شیوع ویروس کرونا مرزهای تجاری فعالیت خود را آغاز کرده اند و به نوعی میتوان گفت که در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا تنها چالش فعالان تجاری کشور نیست. صادرکنندگان پیش از شیوع این ویروس با مشکلات ریز و درشت زیادی روبه‌رو بودند و امروزه نیز روزهای به شدت سختی را سپری می‌کنند.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش ‌نیوز پیرامون دریافت آخرین وضعیت صادرکنندگان در شرایط کنونی و چالش‌های موجود در مسیر صادرات گفت ‌و گویی را با ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی استان قم ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

ابوالفضل خاکی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: در ماه های اخیر موضوع بازگشت ارز صادراتی، عرضه ارز در سامانه نیما، تامین مواد اولیه کارخانه جات، سختگیری های گمرک به منظور ورود مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه ها و دیگر موارد از جمله موانع پیش روی فعالان صنعتی و تجاری کشور بوده است.

ابوالفضل_خاکی

وی افزود: این عوامل به اضافه تصمیم های خلق الساعه ای که بانک مرکزی می گیرد نیز مانعی در راه صادرکنندگان است. مدت زمان محدود بازگشت ارز صادراتی به کشور نیز مورد دیگری است که روند کاری فعالان تجاری کشور را با چالش روبرو کرده است. در شرایط کنونی که قیمت ارز نیمایی و ارز بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد فعالیت تجار مقداری تسهیل شده است. در همین راستا تک نرخی شدن ارز می تواند کمک بسیار بزرگی برای فعالیت این فعالان اقتصادی  باشد و صادرات کشور نیز افزایش پیدا کند.

تهیه مواد اولیه از طریق ارز صادراتی

رییس اتاق بازرگانی قم همچنین گفت:‌ صادرکنندگان باید بتوانند که به جای ارز حاصل از صادرات خود مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کشور کنند تا بتوانند کالای صادراتی خود را با کمترین چالش تامین مواد اولیه و به موقع برای ارائه به بازار آماده بکنند. ما انواع کالاها را به بیش از۴۰  کشور صادر می کردیم که این تعداد بنا به دلایل مختلف کاسته شد. متاسفانه تولیدکنندگان ما بنا به دلایل مختلف امکان تولید محصولات خود در زمان تعیین شده را ندارند. قوانین و تصمیمات خلق الساعه که هر روز در تجارت کشور اعمال می شود موجب ایجاد بی نظمی در صادرات محصول کشور می شود. تغییرات نرخ ارز بر قیمت هایی که برای مشتریان تعیین می کنیم بسیار تاثیرگذار است. اینکه قوانین ما هر روز تغییر می کند جاذبه ای برای مشتریان و بازارهای هدف صادراتی ما ندارد. بسیاری از محصولات ما نیاز اصلی کشورهای همسایه است ولی متاسفانه به دلیل همین موضوع این کشورها ترجیح می دهند که نیاز کشور خود را از کشورهای چین و ترکیه و... تهیه کنند.

خاکی در پایان گفت: اتفاقات و تصمیماتی که در عرصه صادرات گرفته می شود تاثیر مستقیم و به سزایی در اقتصاد کشور دارد. صادرات در شرایط کنونی از نان شب نیز برای کشور واجب تر است و باید در اولویت اصلی ما قرار بگیرد. مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه ها در شرایط کنونی به سختی تامین می شود و از طرفی نیز چالش اخذ تصمیم های خلق الساعه توسط بانک مرکزی و سخت گیری های گمرک برای ورود کالا به کشور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و برای رفع آن اقدامات لازم بعمل آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها