|
کدخبر: 144864

اتفاقی که لوازم خانگی را ارزان می‌ کند

دبیرکل انجمن لوازم‌خانگی گفت: درصورتی که مواد اولیه قابل تامین باشد، تولیدکننده قادر به گران‌فروشی نیست، زیرا باید قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت ثبت شود و بر این اساس هرگونه ادعای افزایش خودسرانه قیمت‌ لوازم‌خانگی فرافکنی است.

اقتصاد اتفاقی که لوازم خانگی را ارزان می‌ کند

عباس هاشمی افزود: قیمت محصولات نهایی در صنعت لوازم‌خانگی ناشی از چند عامل از جمله قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مترتب بر تولید از جمله قیمت انرژی، دستمزد و غیره است.

وی به ‌طور نمونه با اشاره به نحوه محاسبه قیمت ورق فولادی، یادآور شد: قیمت این ماده اولیه بر اساس میانگین قیمت‌های جهانی برپایه شاخص «متال‌بولتن»، نرخ ارز و «حاشیه رقابت» تعیین می‌شود که مورد آخری با توجه به بازار مزایده، همواره دست‌کم ۱۵ درصد بالاتر از قیمت بورس است.

وی گفت: با توجه به کافی نبودن و محدودیت عرضه، بسیاری واحدهای تولیدکننده لوازم‌خانگی به‌ناچار نیمی از نیازشان به ورق را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، این قیمت‌ها درخصوص برخی دیگر از مواد و قطعات گاهی تا چند برابر است.

این مقام صنفی ادامه‌داد: از طرفی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز اجازه افزایش بیش از ۲۵ درصدی به تولیدکنندگان نداده است، بر این اساس هر واحد تولیدی به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد و در زمان کسادی بازار حتی با درصد سودهای تک رقمی به قیمت تمام شده خود برای مصرف‌کنندگان می‌افزایند.

وی یادآوری‌کرد: آخرین درخواست برای افزایش قیمت از سوی واحدهای تولیدکننده مربوط به خردادماه امسال بود که ۲۰ درصد برای تلویزیون و ۲۵ درصد برای یخچال‌فریزر و اجاق گاز اعمال شد.

هاشمی خاطرنشان‌کرد: طی تفاهمی بین انجمن لوازم خانگی و سازمان حمایت، برای تولیدکنندگان این حق ایجاد شده که با هر گونه افزایش قیمت نهاده‌ها و نرخ ارز، بتوانند تعدیل قیمت داشته باشند.

وی گفت: واحدهای تولیدکننده، هر گونه درخواست برای افزایش قیمت را از طریق این انجمن پیگیری می‌کنند و انجمن نیز به سازمان حمایت اعلام می‌کند.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی بیان‌داشت: اکنون مدت زمان لازم از زمان درخواست برای اعلام قیمت‌های جدید تا بررسی، پذیرش و ابلاغ آنها کوتاه شده است، اما در یک ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی از سوی تولیدکنندگان درخواست نشده است.

پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عرضه اختصاصی ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش می‌یابد.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و ‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد. تولید یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸.۲ درصدی داشته است.

تولید انواع تلویزیون در این مدت با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

با این حال، در تولید کولر آبی افت ۱۱.۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته به ثبت رسید و تولیدکنندگان داخلی ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر