|
کدخبر: 141853

جوسازی دلالان دلار آغاز شد

دلار امروز بار دیگر به ۲۶ هزار تومان بازگشت. شاخص ارزی دیروز بر خلاف انتظار بسیاری به ۲ سیگنال داخلی بی‌توجه بود و در عین حال دلالان در مقاطعی از روز گذشته از فرصت برای جوسازی استفاده کردند. امروز هم دلار سرگردان به نظر می‌رسد و فعلا مسیر صعود را انتخاب کرده است. اما روزهای آینده برای بازار ارز حساس ارزیابی می‌شود.

اقتصاد جوسازی دلالان دلار آغاز شد

دلار دیروز روز شلوغی داشت و با انبوهی از اخبار مختلف مواجه بود. اگرچه بسیاری انتظار داشتند انتظارات فعالان بازار ارز تحت تاثیر این اخبار نزولی شود، در بازار ارز واکنش چندان مشخصی را شاهد نبودیم. موافقت رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF خبری بود که ابتدای صبح دیروز موجب افت موقت دلار تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان شد؛ اما مسیر بازار ارز در ادامه روز چرخید. برخی فعالان بازار ارز، تکذیب و تاییدهای مکرر این خبر توسط اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را عاملی می‌دانستند که موجب سرگردانی دلار شده بود.

در سوی دیگر، عده‌ای انتظار داشتند سخنرانی عصر دیروز رئیس‌جمهور که به نوعی پایان دوران تحریم‌ها و آمادگی دولت برای آن را نوید می‌داد، دلار را از سرگردانی دربیاورد و موجب تعدیل انتظارات شود. اما اسکناس امریکایی بی‌تفاوت به نوسان در نزدیکی سطح ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان ادامه داد.

فرصت مناسب جوسازی دلالان

فعالان ارزی اما شب گذشته به دقت روند رای‌گیری الکترال انتخابات امریکا را دنبال می‌کردند و بار دیگر در دقایقی که آرای ترامپ به طور موقت از بایدن بیشتر بود، شاهد برخی جوسازی‌ها از سوی دلالان ارزی در فضای مجازی بودیم. نهایتا پس از قطعی شدن پیروزی بایدن، دلار در معاملات پشت‌خطی دیشب، از کف روزانه نیز پایین‌تر رفت و نرخ ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان را لمس کرد. واکنش شدید بازار ارز به این رای‌گیری تقریبا تشریفاتی در حالی رخ داد که احتمال غافلگیری در آرای الکترال بسیار پایین ارزیابی می‌شد و کمتر کسی در بازارهای جهانی در این خصوص نگرانی داشت.

دلار در جهت‌یابی؟

در مجموع انتظار می‌رفت دلار امروز تحت تاثیر فضای مذکور، با افت قیمت مواجه شود، اما بازار ارز معاملات را با صعود تا ۲۶ هزار تومان آغاز کرد. البته مشاهده می‌شود که بار دیگر شاخص ارزی به سمت پایین میل یافته است. از این رو، شاید بتوان این بازگشت کوتاه به ۲۶ هزار تومان را زور آخر دلالانی دانست که دیروز هم از هر بهانه‌ای برای بازگشت نرخ‌ها به بالای این مرز روانی استفاده می‌کردند.

پیش‌بینی مسیر آینده دلار

با وجود این، هنوز انتظارات در بازار ارز به طور مشخص کاهشی به نظر نمی‌رسند و شاید فعالان این بازار در انتظار شفافیت بیشتر و برداشتن گام‌های بیشتر در جهت بررسی لوایح FATF یا رفع تحریم‌ها هستند. روزهای آینده برای بازار ارز حساس ارزیابی می‌شود؛ چراکه نخست مشخص می‌کند انتظارات فعالان داخلی در خصوص گشایش‌های اقتصادی چیست و تا چه حد به این دست اخبار حساس یا خوشبین هستند. اگر دلار سیر نزولی را در پیش بگیرد، عبور از هر کانال می‌تواند به نوعی یک مرز روانی برای شاخص ارزی محسوب شود که طی روزهای اخیر عمدتا محدوده نوسان کوتاهی داشته است. اگر بازار ارز به گشایش‌ها بدبین مانده و بر مسیر صعودی قرار گیرد هم می‌توان انتظار تقویت تقاضا با بازگشت به بالای مرز ۲۶ هزار تومان را داشت.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها