|
کدخبر: 117365 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

آینده درخشان شغلی که امروز جدی نمی‌ گیریم

بسیاری تصور می‌کنند که تولیدکننده محتوا، نوعی دورکاری کم‌درآمد است اما این گونه نیست. محتواسازان موفق، شباهت‌های بسیاری به کارآفرینان موفق دارند. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اقتصاد آینده درخشان شغلی که امروز جدی نمی‌ گیریم

تا چند دهه قبل، بسیاری از مردم، کلمه کارآفرین را نشنیده بودند اما اکنون جایگاه کارآفرینان کمتر از سلبریتی‌ها نیست. حالا بچه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و برای خود شرکتی تاسیس می‌کنند (مثل استیو جابز)، موجود جدیدی را خلق می‌کنند (مثل پی‌بال که پیتر تیل ابداع کرد)، موشک به فضا می‌فرستند (مثل ایلان ماسک) و خلاصه تا جایی که می‌شود سعی می‌کنند برای خود کار کنند.

اقتصاد شور و عاطفه

البته دنیای کارآفرینی یک قدم عقب‌تر شروع می‌شود: همان جایی که تولیدکننده محتوا قرار دارد. برای شروع به گفت‌وگوی زیر نگاهی بیندازید. مشاوری سعی دارد به یک دانشجوی سال اولی، مشاوره شغلی بدهد.

مشاور: «خوب بیا به گزینه‌هایی که داریم نگاهی بیندازیم. خودت دنبال چی هستی؟».

دانشجو: «نمی‌دو نم. از کار کیم کارداشیان خوشم میاد».

مشاور: «یعنی رسانه رو دوست داری؟».

دانشجو: «رسانه که نه. فقط دوست دارم محتوا تولید کنم. می‌‌خوام مثل تیم فریس بشم».

مشاور: «آها می‌خوای روزنامه‌نگار بشی! ».

 دانشجو: «نه اسم کارش تولید محتواست».

مشاور: «ولی ما شغلی به این اسم نداریم. به نظرم بهترین گزینه برای شما اینه که روزنامه‌نگار بشی».

دانشجو: «ولی من نمی‌خوام روزنامه‌نگار بشم».

مشاور: «بزرگ که بشی می‌فهمی که از این کار خوشت میاد».

این گفت‌وگوی خیالی ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما نکته مهمی را نشان می‌دهد: درک ما از شغل باید تغییر کند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که اقتصاد آن به قول آدام داویدسون و لی جین، «اقتصاد شور و عاطفه» است. در این نوع سیستم اقتصادی، غیرتولیدکنندگان با غیرمصرف‌کنندگان ملاقات و کالاها را با آنها مبادله می‌کنند؛ کالاهایی مجازی یا همان محتوا.

آموزش ارزان، به روز و کاربردی

قبل از ظهور اقتصاد شور و عاطفه، تنها گزینه معلم آن بود که در مدرسه تدریس کند. اما حالا صدها سایت هستند که در زمینه آموزش‌های مهارت‌ فعالیت می‌کنند. ۲۰ سال قبل اگر می‌خواستید مدرک ام بی‌ای (مدیریت ارشد کسب و کارها) بگیرید باید ۲۰۰ هزار دلار پول داشتید یا شرکتتان شهریه را پرداخت می‌کرد. اما حالا کسانی مثل پت فلین به صورت آنلاین به علاقه‌مندان، تجارت می‌آموزند و فقط ۱۰۰۰ دلار می‌گیرند. یا با مطالعه کتاب‌های پرفروش کسانی مثل ست گودین لازم نیست این همه هزینه کنید. آموزش واقعاً ارزان، در دسترس شده است: آموزشی که به‌مراتب به‌روزتر و کاربری‌تر از دانش ارائه‌شده در دانشگاه‌هاست.

فقط آموزش نیست که دستخوش یک تغییر انقلابی شده است. من تولیدکننده محتوا هستیم و به‌عنوان سرپرست تیم تولید محتوا برای یک استارت‌آپ کار می‌کنم. اگر ۲۰ سال زودتر به دنیا آمده بودم بیکار بودم چون هیچ‌کس مرا استخدام نمی‌کرد. در این صورت هیچ‌وقت نمی‌توانستم ایده‌هایم را با دیگران به اشتراک بگذارم.

تولیدکننده محتوا نه روزنامه‌نگار یا نویسنده

کارم خیلی شبیه روزنامه‌نگاری است ولی روزنامه‌نگار نیستم. کار اصلی من نوشتن است ولی نویسنده هم نیستم. اکنون اگر مخاطب هم نداشته باشید می‌توانید به پلتفرم‌هایی مثل medium یا youtube بروید و افکارتان را به اشتراک بگذارید. با ابزارهایی که در دسترس شما قرار دارد خیلی زود می‌توانید ۱۰۰۰ مخاطب واقعی داشته باشید. می‌توانید یوتیوبر معروفی شوید یا هر ماه کتاب جدید خود را در سایت خود به اشتراک بگذارید.

حرف‌های آن مشاور را فراموش کنید چون همه این‌ها، مشاغلی واقعی هستند. دیگر لازم نیست تجربه و سابقه کار داشته باشید. لازم نیست به دانشگاه‌های سنتی یا آنلاین بروید یا برای شرکت در فلان سمینار یا کارگاه، مقدار زیادی خرج کنید.

شباهت و تفاوت دو دنیا

ممکن است فکر کنید که محتواسازان موفق با کارآفرینان فرقی ندارند اما این دو، دنیاهای متفاوتی هستند و قوانین خاص خود را دارند. کارآفرین یک ساختمان را تبدیل به یک کسب‌وکار می‌کند. محصول تولیدشده توسط کارآفرین همان شرکت و برند اوست. کارآفرین سعی می‌کند بیشترین ارزش‌افزوده را برای مصرف‌کننده خود فراهم آورد.

تولیدکننده محتوا، موجود زنده‌ای به نام محتوا را خلق می‌کند. محصول اصلی او، بستر رسانه‌ای است که استفاده می‌کند. تولیدکننده محتوا می‌خواهد به مخاطب خود خدمتی ارائه کند.

هر دو برای خودشان کار می‌کنند و چیزی را از هیچ خلق می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کارآفرینان، محتواسازان بسیار خوبی هستند. این دو حرفه در کنار هم، معجزه می‌کنند. اگر تعدادی مخاطب پیگیر داشته باشید می‌توانید درصد قابل‌توجهی از آنها را به مشتریان وفادار کالا یا خدمت خود تبدیل کنید یا بالعکس، از مشتریان خود، مخاطبانی مشتاق و علاقه‌مند بسازید.

تفاوت اینجاست که محتواسازان در درجه اول، ارتباط‌گرانی قهار هستند. کار اصلی آنها خلق محتوای هر چه بهتر است؛ محتوایی که دردی از دیگران دوا کند. درست همان‌طور که کارآفرینان بسته به نوع صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند به انواع مختلف تقسیم می‌شوند محتواسازان هم بسته به نوع رسانه‌ای که استفاده می‌کنند (رسانه‌های ویدئویی، متن‌‌محور یا صدامحور) انواع مختلفی دارند.

در دنیای امروز هنر، تجارت و علائق شخصی به هم پیوند خورده‌اند. اتفاق بی‌سابقه‌ای در تاریخ بشر رخ داده است اما فقط تولیدکنندگان محتوا هستند که می‌دانند دقیقاً چه شده است. ۳۰ سال قبل اگر به مردم می‌گفتید می‌خواهم کارآفرین شوم به شما می‌خندیدند و سوال می‌کردند می‌خوای، چی چی بشی؟ هنوز هم بسیاری از مردم تولیدکننده محتوا را جدی نمی‌گیرند اما ایمان داشته باشید که به زودی تغییر عقیده خواهند داشت. کافی است یک محتواساز موفق و کاربلد شوید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها