|
کدخبر: 117360

افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ های کشاورزی

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره با اینکه امسال با افزایش ۲۰۰تا ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی مواجه شدیم، از دولت خواست تا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را عادلانه و واقعی و براساس تورم اعلام شده تعیین کند.

اقتصاد افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ های کشاورزی

محمد شفیع ملکزاده در نشستی که ظهر امروز با موضوع بررسی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و خواسته‌های نظام صنفی از دولت برگزار شد اظهار کرد: قانون خرید تضمینی در سال ۶۸ دولت را مکلف کرد تا قبل از شروع فصل کشت (پایان شهریور) می‌بایست قیمت‌های پیشنهادی وزارت جهاد را در رابطه با محصولات اساسی تعیین و اعلام کنند تا تولیدکنندگان از قیمت‌های اعلام شده آگاه شوند.

وی ادامه داد: تعیین قیمت باید براساس در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی تولید و میزان تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی باشد. دولت باید مطابق قانون قیمت‌ها را تعیین کند و قیمت‌های پیشنهادی باید براساس هزینه‌های واقعی و عادلانه و منطقی باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: سال‌های زیادی است که قانون خرید تضمینی در دولت قبل و این دولت هم در زمان اعلام شده (که با تاخیر قیمت‌ها اعلام می‌شود) وهم از نظر قیمت‌ها (عادلانه نبودن قیمت‌ها) نقض می‌شود.

 وی تصریح کرد: در قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک انتظار ما این است که نباید این قیمت گذاری‌ها براساس میزان بودجه‌ای که دولت مشخص کرده باشد. اگر غیر از این باشد عدالت در خرید تضمینی محصولات نادیده گرفته شده است.

وی با بیان این که باید کمک کنیم دسترنج کشاورزان بر باد بی‌تدبیری به فنا نرود گفت: امروز یکی از برنامه‌های اساسی دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت است. اگر بناست در اجرای الگوی کشت موفق شویم بایستی در مرحله اول قیمت‌گذاری محصولات اساسی عادلانه باشد و هر زمان دولت توانست قیمت خرید تضمینی را عادلانه تعیین کند کشاورزان به سمت کاشت محصولات استراتژیک می‌روند و از کاشت محصولات آب بر و مازاد خودداری می‌کنند.

به گفته وی این روزها کشاورزان محصولاتی چون گوجه فرنگی، هندوانه، پیاز می‌کارند و در زمان اوج برداشت به دلیل اشباع بازار و عدم صادرات روی دستشان می‌ماند و متضرر می‌شوند. از طرفی این محصولات آب بر هستند و فقط باید به اندازه نیاز کشور تولید شوند.

 به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی،  دولت و مسوولان شورای اقتصاد کمک کنند که قیمت اقلام ضروری چون گندم، جو، گلزا و چغندر قند بالحاظ نمودن هزینه‌های واقعی تعیین شود زیرا این اقدام به کشاورزان در کاشت محصولات کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: قیمت‌های پیشنهادی خود را براساس آنالیزهای مشخص کردیم و از دولت انتظار داریم که اگر قیمت دیگری پیشنهاد کرد مبنای آنالیز آن را معرفی کند.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

وی با بیان این که امسال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی را داشتیم، گفت: کشاورزان مجبور هستند که کود مورد نیاز خود را از بازار آزاد و دو سه تا برابر قیمت تهیه کنند. همچنین سموم کشاورزی نیز با افزایش بسیاری مواجه شده است که امروزه یا سم بی‌کیفیت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد یا کشاورزان با کمبود سم در بازار مواجهه هستند و یا این که سموم به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها توسط برخی افراد در انبارها نگه داری می‌شوند.

ملک زاده افزود: کشاورز باید سمی را که قبلا صد هزار تومان می‌خرید امروزه ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنند. همچنین تراکتوری که کشاورز باید ۱۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان خریداری می‌کرد باید برای آن بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند.

وی در ادامه به قیمت تمام شده برخی از محصولات اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده گندم براساس ارز نیمایی کیلویی ۵۰۹۲ تومان، قیمت جو حداقل بین ۴۰۵۰ تا ۴۱۰۰ تومان، قیمت کلزا ۱۰ هزار ۲۲۷ تومان و قیمت چغندرقند بهاره کیلوی ۱۰۰۱ تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید نهاده‌ها ابزار و عداوات مورد نیاز کشاورزان به میزان کافی و قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. اگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده هزینه‌های تولید افزایش یابد قیمت تمام شده محصول نیز افزایش می‌یابد و این برای تولید‌کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت خاک نیز اشاره کرد و گفت: امروزه میزان کود شیمیایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد کافی نیست. نیاز خاک‌های ما به کودهای اوره، پتاس و فسفات بیشتر از مقداری است که در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. حداقل بین ۳.۵ میلیون تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود اوره نیاز داریم.

وی همچنین به وضعیت کاشت دانه‌های روغنی و چغندر قند نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر از ۹۰ درصد در روغن واردات داریم و اگر سیاست‌ها به سمتی می‌رفت که در تولید دانه‌های روغنی افزایش داشته‌ایم در چند سال آینده در بحث روغن به خودکفایی می‌رسیدیم. تولیدات شکر نیز به همین صورت است.

ملک زاده با بیان این که مطالبات کلزا کاران تا ۹۹ درصد پرداخت شده است به وضعیت کمباین برداشت کلزا اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کمباین برداشت محصولات به ویژه کلزا مشکلات اساسی داریم؛ زیرا تعداد کمباین‌های برداشت کلزا بسیار کم است و کشاورزان مجبورند از کمباین‌های دیگر استفاده کنند. که استفاده از کمباین‌های دیگر در برداشت کلزا باعث کاهش کیفیت این محصول و ریزش آن می‌شود.

به گفته وی در کمباین برداشت پنبه و چغندرقند هم مشکلاتی وجود دارد. بسیاری از کمباین‌های ما فرسوده‌اند و به تولیدات خسارت وارد می‌کند.

بیش از ۱۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی به کمباین مربوط است

وی ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات محصولات کشاورزی داریم. که بیشتر از ۱۰ درصد آن در برخی نقاط به کمباین مربوط است.

 بنابراین نیاز داریم در ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی نوسازی انجام دهیم و ماشین‌آلات پیشرفته وارد کنیم. دولت بایستی برای حمایت از کشاورزان این گونه ماشین‌آلات را وارد و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها