|
کدخبر: 117316

عوارض صادرات تخم مرغ حذف می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار ایران از حذف عوارض صادرات تخم‌مرغ از ابتدای شهریورماه، خبر داد.

اقتصاد عوارض صادرات تخم مرغ حذف می شود

رضا ترکاشوند با بیان اینکه تولیدکنندگان تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون متضرر هستند افزود: امسال با افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا با رشد مقطعی قیمت تخم‌مرغ در بازار روبه‌رو شدیم که همین امر موجب تصمیم‌گیری ممنوعیت صادرات شد.

به گفته وی، با رشد نرخ تخم‌مرغ در بازار، دولت از ۱۴ تیرماه امسال برای صادرات تخم‌مرغ ممنوعیت ایجاد کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار کشور با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای ممنوعیت صادرات موجب ضرر مجدد تولیدکنندگان تخم‌مرغ شد اظهارکرد: دولت از ابتدای مردادماه امسال برای صادرات این محصول عوارض چهار هزار تومانی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۱ هزارتن صادرات انجام شده بود، افزود: در سه ماه امسال ۳۴ هزارتن تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

ترکاشوند تصریح کرد: اکنون تولیدکنندگان تخم‌مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها در بازار با مشکلات پایین‌بودن قیمت مصوب این محصول، کمبود نقدینگی و بدهی بانکی روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بیش از ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز خود را از بازار خریداری می‌کنند، گفت: اکنون هر کیلوگرم ذرت را با نرخ بین دو هزارو ۵۰۰تومان و کنجاله سویا بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان توسط تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار کشور، افزود: این درحالی است که ستاد تنظیم بازار در ۳۰ خرداد ماه امسال قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب مرغداری‌ها برحسب نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بود.

ترکاشوند از دولت خواست تا بخش عمده نهاده‌های مورد نیاز تولید را با قیمت‌های مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر