|
کدخبر: 109493 سجاد صفری

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

زیر و بم به کارگیری بورس برای جهش تولید

یک کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: دولت برای اینکه بتواند زمینه دستیابی به جهش تولید که شعار امسال است دست پیدا کند بایستی بتواند موانع پیش روی صنعت و تولید کشور را بردارد و در زمینه اعطای مجوز به افرادی که تمایل دارند در حوزه تولید و صنعت کشور فعالیت کنند تجدید نظر کند.

اقتصاد زیر و بم به کارگیری بورس برای جهش تولید

امسال (۹۹) از سوی مقام معظم رهبری، سال جهش تولید نامگذاری شده است و با گذشت حدود ۴ ماه از سال ۹۹ هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.برای آشنایی با مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی در راستای تحقق جهش تولید، با نماینده سابق مجلس دهم شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که بورس توانسته است حجم عظیمی از نقدینگی جامعه را جذب کند و این حجم نقدینگی چگونه خواهد توانست به رونق تولید واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، کمک کند؟ اظهارکرد: حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه اگر به درستی به سمت تولید هدایت شود خواهد توانست به رشد و رونق واحدهای صنعتی و تولیدی کشور کمک کند.

وی افزود: وقتی که حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه به واحدهای تولیدی تزریق می‌شود در واقع واحدهای تولیدی که با مشکل حجم نقدینگی روبه‌رو بودند حل می‌شود.  آنها اگر این نقدینگی را در راستای رونق تولید و افزایش بهره‌وری بکار بگیرند در واقع در مسیر درستی گام برداشته‌اند و در اینصورت هم واحدهای تولیدی به رونق دست پیدا می‌کنند و هم اینکه سهامدارانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به سود دست پیدا خواهند کرد.

محسن-کوهکن

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت بایستی بر عملکرد واحدهای تولیدی نظارت داشته باشد تا نقدینگی‌ که واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه جذب کرده‌اند در راستای رونق و رشد تولید بکار گرفته شود.

کوهکن افزود: اگر واحدهای تولیدی نتوانند از حجم نقدینگی موجود در بورس استفاده کنند در واقع، نخواهند توانست انتظارات سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را برآورده کنند و نقدینگی موجود در بازار سرمایه به بازارهای موازی هدایت خواهد شد.

قوانین دست و پاگیر دریافت مجوز، سرمایه داران را مایوس می‌کند

این کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در امسال، کشور خواهد توانست به جهش تولید دست پیدا کند و دولت در این راستا باید چه اقداماتی انجام دهد، اظهارکرد: دستیابی به جهش تولید، شدنی ولی نیاز است که دولت برای رسیدن به این هدف، اقداماتی انجام بدهد.

کوهکن افزود: دولت باید در نحوه اعطای مجوز به واحدهای تولیدی‌ای که تمایل دارند در حوزه تولید و صنعت کشور فعالیت کنند تجدید نظر کند.

وی تصریح کرد: دولت اگر نحوه فعالیت در حوزه صنعت را بر مبنای خود اظهاری قلمداد کند و موانع موجود در زمینه اخذ مجوز واحدهای تولیدی جدید را بردارد در اینصورت افرادی که تمایل دارند در حوزه تولید و صنعت کشور فعالیت کنند وارد این مسیر می‌شوند که این موضوع هم می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند و هم اینکه کشور به جهش تولید دست پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، افزود: نحوه اعطای مجوز به‌صورت خود اظهاری موضوعی است که توسط کشورهای پیشرفته جهان انجام می‌گیرد و اگر دولت بتواند این برنامه را در دستور کار خود قرار بدهد در واقع کمک شایانی به حوزه تولید و صنعت کشور کرده است.

کوهکن افزود: دولت اعطای مجوز واحد تولیدی را به شیوه خود اظهاری اعلام کند و اگر افرادی برای اخذ مجوز اقدام کردند و اطلاعات غلط برای دریافت مجوز ارائه دادند اول اینکه مجوز آنها باطل شود و دوم اینکه اسامی آنها وارد لیست سیاه خواهد شود و دیگر هیچوقت نخواهند توانست برای دریافت مجوز واحدهای تولیدی اقدام کنند.

وی بیان کرد: اجرای برنامه اعطای مجوز به‌صورت خود اظهاری، کاری ساده است و دولت با اجرای آن خواهد توانست صاحبان سرمایه که تمایل دارند در حوزه تولید و صنعت کشور فعالیت کنند ولی متاسفانه به دلیل مراحل سخت و دست و پاگیر دریافت مجوز، در این خصوص اقدام نمی‌کنند را وارد صنعت و تولید کشور کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها