|
کدخبر: 103407 سجاد صفری

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در گفتگو با گسترش نیوز:

لبنیات سنتی بهتر از صنعتی است؟

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، گفت: دولت با تجدیدنظر و اصلاح قوانین دست‌وپا‌گیر که پیش روی صنعت و تولید کشور است می‌تواند مسیر پیشرفت صنعت را مهیا کند و در اینصورت، شاهد جهش تولید در کشور خواهیم بود در غیراینصورت، جهش تولید رخ نخواهد داد.

اقتصاد لبنیات سنتی بهتر از صنعتی است؟

صنعت و تولید کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که بخش اعظمی از این مشکلات مربوط به تصمیماتی که توسط دولت گرفته می‌شود. برای آشنایی با مشکلات پیش روی تولید کشور با دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پاسخ به این پرسش که فعالیت لبنیات سنتی چه تأثیری بر میزان فروش کارخانجات تولید لبنیات گذاشته است، اظهار داشت: تا قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، میزان خرید مردم از لبنیات سنتی بیشتر بود بنابراین در میزان فروش محصولات لبنی کارخانجات تأثیر گذاشت و فروش محصولات لبنی واحدهای تولیدی صنعتی کاهش یافت.

"رضا باکری" افزود: با شیوع بیماری کرونا این روند تغییر یافت و گرایش مردم به خرید محصولات لبنی کارخانجات بیشتر شد. البته در جوامع پیشرفته جهانی، واحدهای صنفی تعطیل نمی‌شوند و آن‌ها در کنار واحدهای تولیدی صنعتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. موضوعی که قابل توجه است این است که واحدهای تولید لبنیات سنتی بایستی مسائل بهداشتی در زمینه تولید محصولات لبنی را رعایت کنند و کیفیت محصولات خود را ارتقاء بدهند و در راستای تولید محصول سلامت محور حرکت کنند. 

رضا-باکری

وی تصریح کرد: واحدهای صنفی تولید محصولات لبنی سنتی نسبت به کارخانجات از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و می‌توان گفت این واحدهای صنفی حدود ۲۰ تا ۲۵ سال نسبت به کارخانجات صنعتی عقب هستند.

باکری در ادامه، بیان کرد: از اوایل دهه هفتاد برای کارخانجات تولید محصولات لبنی رعایت استانداردهای بهداشتی تصویب و اجرایی شد ولی وزارت بهداشت به تازگی می‌خواهد که آیین‌نامه‌های بهداشتی برای واحدهای تولید محصولات لبنی سنتی لحاظ کند.

وی افزود: با توجه به اینکه واحدهای صنفی تولید در زمینه رعایت مسائل بهداشتی و استاندارد محصولات لبنی ۲۵ سال با واحدهای تولیدی صنعتی فاصله دارد بنابراین امیدواریم که با اعمال دستورالعمل‌های لازم توسط وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، مسائل بهداشتی در واحدهای صنفی رعایت شود تا مردم بتوانند از این واحدهای صنفی محصولات بهداشتی و سلامت محور تهیه کنند.

دامداران برای تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبرو هستند

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پاسخ به این پرسش که کارخانجات تولید محصولات لبنی با چه مشکلاتی در زمینه تهیه مواد اولیه روبرو هستند، گفت: درحال‌حاضر، کارخانجات تولید محصولات لبنی برای تهیه مواد اولیه با مشکل چندانی روبرو نیستند ولی در بخش دامداری، دامداران با مشکل تهیه نهاده‌های دامی روبرو هستند.

باکری افزود: با توجه به اینکه بخشی از نهاده‌های دامی وارداتی است و به دلیل اینکه کشور، با مشکل تحریم‌ها روبرو است؛ بنابراین نهاده‌های دامی به موقع وارد کشور نمی‌شود و در اختیار دامداران قرار نمی‌گیرد.

واحدهای صنعتی از دولت انتظار کمک مالی ندارند

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پاسخ به این پرسش که کارخانجات تولید محصولات لبنی چه انتظاراتی از دولت دارند، گفت: درحال‌حاضر، دولت با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و در این شرایط، انتظار کمک از دولت، کار غیرمعقولی است و اینکه دولت بتواند مشکلات خود را حل کند هنر بزرگی انجام داده است.

باکری افزود: واحدهای صنعتی از دولت انتظار کمک مالی و اقتصادی ندارند ولی اگر دولت بتواند در زمینه قوانین و دستورالعمل‌ها تجدیدنظر کند کمک بزرگی در حق واحدهای تولیدی و بنگاه‌های صنعتی انجام داده است.

وی در پایان، گفت: دولت با تجدیدنظر و اصلاح قوانین دست‌وپا‌گیر که پیش روی صنعت و تولید کشور است می‌تواند مسیر پیشرفت صنعت را مهیا کند در اینصوت، شاهد جهش تولید در کشور خواهیم بود در غیراینصورت، جهش تولید رخ نخواهد داد.

نویسنده: سجاد صفری
  • ناشناس ارسالی در

    البته سنتي بهتر است وهرچقدر سنتي تَر باش د بهتر است بهمان نسبت كه مثلا فراوري ميش ود از كيفيت وخاصيت ان كاسته ميشود

ارسال نظر