|
کدخبر: 104790 سجاد صفری

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

یک جایگزین برای یارانه معیشتی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت بایستی بتواند حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه را به درستی به سمت تولید هدایت کند تا در اینصورت صنعت کشور بتواند در مسیر رشد قرار گیرد.

اقتصاد یک جایگزین برای یارانه معیشتی

تولید و صنعت کشور برای اینکه بتواند در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد نیازمند نقدینگی است و این موضوع نیازمند برنامه‌ها و تصمیمات درستی است که بایستی توسط دولت اتخاذ شود. در این خصوص با عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

معصومه پورعلیشاهی در پاسخ به این پرسش که افزایش حجم نقدینگی چگونه می‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند، اظهارکرد: افزایش حجم نقدینگی اگر در مسیر درست هدایت نشود علاوه بر اینکه نمی‌تواند به پیشرفت صنعت کمک کند بلکه موجب ایجاد تورم می‌شود که این موضوع برای اقتصاد کشور مناسب نیست.

وی افزود: دولت با اقداماتی که انجام داد توانست که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند و از اوایل اردیبهشت امسال شاهد افزایش بی‌سابقه نقدینگی در این بازار بودیم که اگر این میزان از حجم نقدینگی بتواند در مسیر درست هدایت شود می‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند.

علیشاهی

این کارشناس اقتصادی در ادامه، بیان کرد: اگر دولت نتواند حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه را در مسیر درست هدایت کند و در اختیار تولید نگذارد و سرمایه‌های مردم در این بازار در بازارهای موازی دیگر سر در بیاورد موجب بروز تورم خواهد شد.

پورعلیشاهی تصریح کرد: درحال‌حاضر که نقدینگی موجود در جامعه در بازار سرمایه متمرکز شد نیازمند برنامه‌ریزی صحیح دارد تا در مسیر درست هدایت شود و این نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود تا هم بنگاه‌ها بتواند به فعالیت خود ادامه دهند و هم اینکه سرمایه‌گذاران بتواند به درصدی از سود برسند.

بایستی زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس فراهم شود

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌تواند به تولید کشور کمک کند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند سرمایه هستند و اگر به آنها توجه شود و سرمایه لازم در اختیار آنها قرار بگیرد خواهند توانست به تولید کشور کمک کنند.

پورعلیشاهی افزود: بایستی زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه فراهم شود تا بتوانند در این بازار، نقدینگی مورد نیاز خود را جذب کنند که اگر این موضوع تحقق یابد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند توانست که تولید کشور کمک کنند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که اهدای کارت اعتباری خرید و انرژی به جای پرداخت یارانه معیشتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهارکرد: از زمانی که دولت تصمیم داشت یارانه معیشتی را به مردم بدهد من مخالف این موضوع بودم و اعتقاد داشتم که به جای پرداخت یارانه معیشتی به مردم، بهتر است به آنها کارت اعتباری خرید و انرژی داده شود.

پورعلیشاهی افزود: پرداخت یارانه معیشتی به مردم باعث ایجاد تورم می‌شود ولی اگر کارت اعتباری خرید و انرژی در اختیار مردم قرار می‌گرفت مردم با این کارت می‌توانستند هزینه‌های قبوض برق، آب و گاز خود را پرداخت کنند و در خرید هم از آن استفاده کنند و در اینصورت از ایجاد تورم جلوگیری می‌شد.

درآمدهای غیر نفتی کشور افزایش یافته است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که طبق اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کم شده است نظر شما در این خصوص چگونه است، گفت: تحریم‌های ظالمانه امریکا بر علیه کشور باعث ایجاد فرصت شد و این فرصت باعث صادرات مواد غیر نفتی شد و این موضوع درآمدهای غیر نفتی کشور را افزایش داد.

پورعلیشاهی اظهارکرد: میزان فروش نفت کشور نسبت به یکی دو سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است و دولت برای اینکه بتواند کسری بودجه حاصل از نفت را جبران کند بنابراین میزان صادرات غیر نفتی را افزایش داد و درحال‌حاضر درآمدهای غیر نفتی کشور افزایش یافته است.

وی در پایان با اشاره به شروع به فعالیت مجلس یازدهم و عملکرد آن، گفت: با توجه به اینکه مجلس یازدهم به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است بنابراین اظهار نظر درخصوص عملکرد آن زود است. شش ماه دیگر می‌توانیم به درستی درخصوص عملکرد مجلس یازدهم را مورد ارزیابی قرار دهیم.

نویسنده: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها