|
کدخبر: 108582 سجاد صفری

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بورس چگونه می‌تواند به رونق تولید کمک کند؟

یک کارشناس اقتصادی، گفت: حجم بالای نقدینگی در بازار سرمایه می‌تواند به بهبود رونق تولید شرکت‌ها کمک کند و شورای‌عالی بورس بایستی نظارت کافی بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشد تا سهامداران متضرر نشوند.

اقتصاد بورس چگونه می‌تواند به رونق تولید کمک کند؟

این روزها کشور درگیر مسئله‌ای دردناک تر و سنگین تر از ویروس کرونا شده که همه ابعاد زندگی مردم را در برگرفته است. تورم و گرانی موضوعی است که همه اقشار جامعه، درگیر آن هستند و قیمت کالاها روز به روز به شدت افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نگرانی‌های بسیاری را به‌وجود آورده است. در این خصوص با یک کارشناس مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

معصومه پورآقا علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد افزایش قیمت سکه، دلار، طلا و کالاهای اساسی در کشور هستیم و این افزایش قیمت‌ها چه دلایلی دارد و آیا دولت خواهد توانست این افزایش قیمت‌ها را مهار کند، اظهارکرد: افزایش قیمت دلار به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا بر علیه ایران است. کشور به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند نفت و مواد پتروشیمی را به دیگر کشورها بفروشد که بتواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.

وی افزود: وقتی کشور با کمبود دلار در بازار مواجه می‌شود در واقع عرضه پایین می‌آید و در مقابل وقتی میزان تقاضا در بازار بالا باشد خواه یا ناخواه قیمت دلار بالا می‌رود که این افزایش قیمت بر روی دیگر کالاها هم تاثیر می‌گذارد.

معصومه-پورعلیشاهی

نماینده سابق مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه، بیان کرد: علاوه بر این کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها روبه‌رو است بیماری کرونا هم مزیت بر علت شده و صادرات مواد غیر نفتی کشور هم کاهش پیدا کرده است بنابراین با شرایط موجود که دولت درگیر آن است نمی‌توان گفت که دولت خواهد توانست روند افزایش قیمت دلار، سکه و دیگر کالاها را مهار کند.

پورآقا علیشاهی، تصریح کرد: حدود ۱۰ شاخص و مولفه هستند که بر روی فزایش قیمت دلار، سکه و دیگر کالاها تاثیر‌گذار هستند و از این تعداد دو یا سه شاخص آن مربوط به تصمیمات دولت می‌شود بنابراین نباید انتظار آن را داشته باشیم که دولت به تنهایی بتواند روند افزایشی قیمت‌ها را کنترل کند.

وی افزود: ویروس کرونا اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و تا زمانی که شرایط اینگونه باشد بهبود شرایط اقتصادی میسر نخواهد شد.

واحدهای تولیدی وارد سفته بازی نشوند

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که حجم نقدینگی بسیاری وارد بورس شده است آیا ورود این حجم از نقدینگی می‌تواند خطرناک باشد و این نقدینگی چگونه خواهد توانست به تولید کشور کمک کند؟ گفت: بازار سرمایه محل خوبی برای ورود حجم نقدینگی است و اگر به شاخص بورس از اواخر هفته گذشته تا روز گذشته (یکشنبه) نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این بازار از رشد بالایی برخوردار نبوده است بنابراین می‌توان گفت که بازار سرمایه دارد به روند طبیعی خود ادامه می‌دهد و این نمی‌تواند برای سهامداران خطرناک باشد.

پورآقا علیشاهی، افزود: ورود نقدینگی به بازار سرمایه می‌تواند به دولت کمک کند تا از این طریق تا حدودی بتواند تا حدودی کسری بودجه خود را جبران کند.

وی تصریح کرد: اعضای شورای‌عالی بورس و دولت بایستی نظارت دقیقی بر بازار سرمایه و نحوه پذیرش شرکت‌ها در بورس داشته باشند تا سهامدارانی که در بورس حضور دارند و اغلب سرمایه‌های خرد دارند متضرر نشوند.

پورآقا علیشاهی در ادامه، بیان کرد: بورس توانسته است که حجم بالایی از نقدینگی را جذب و این حجم نقدینگی به شرکت‌ها و کارخانه هایی که در بورس حضور دارند تزریق می‌شود و این می‌تواند به رونق تولید کمک کند و شرکت‌ها زمانی خواهند توانست که تولید خود را بالا ببرند که سرمایه‌های جذب شده را در راستای افزایش تولید و بهره‌وری به کار گیرند و اگر شرکت‌ها درگیر سفته بازی شوند در واقع نمی‌توانیم شاهد افزایش تولید و بهبود اوضاع صنعت کشور باشیم.

دولت برای بهبود شرایط اقتصادی از اقتصاد دستوری استفاده کند

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس مسکن که قرار است راه‌اندازی شود خواهد توانست به بهبود اوضاع مسکن کمک کند، گفت: اطلاعات بانکی جامعی درخصوص بازار مسکن و مستغلات کشور در اختیار نداریم و تا زمانی که اطلاعات ما در این خصوص جامع نباشد راه‌اندازی بورس مسکن نخواهد توانست به بهبود شرایط مسکن کمک کند.

پوراقا علیشاهی در ادامه با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور در نیمسال دوم امسال، اظهارکرد: امیدواریم که تا ۳ یا ۴ ماه آینده واکسن درمان ویروس کرونا ساخته شود تا ایران و جهان از شر این ویروس خلاص شوند در اینصورت شرایط تولید و صادرات بهبود خواهد یافت و اوضاع اقتصادی کشور در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تا زمانی که کشور درگیر این بیماری است و اقتصاد کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد دولت بایستی برای مهار افزایش قیمت‌ها تصمیمات جدی‌ای اتخاذ کند و حتی اگر شده از اقتصاد دستوری استفاده کند چون که اگر شرایط به همین منوال پیش برود در آینده شاهد پیامدهای اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی در کشور خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها