|
کدخبر: 105074

جواب‌های زنگنه در جلسه پرسش و پاسخ مجلس

وزیر نفت در پرسش و پاسخ با نمایندگان مجلس به ارائه توضیحاتی در مورد پرونده کرسنت، جمع آوری گازهای فلر و ساخت برج چند هزار میلیاردی شرکت گاز پرداخت.

اقتصاد جواب‌های زنگنه در جلسه پرسش و پاسخ مجلس

مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی کلیاتی از پرسش و پاسخ یکی از نمایندگان مجلس با وزیر نفت در جلسه سه شنبه گذشته را منتشر کرد.

توانگر نوشت: سه شنبه گذشته آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت مهمان جلسه غیرعلنی مجلس بود که پس از سخنان اولیه جناب وزیر، فرصتی به سه تن از نمایندگان داده شد تا هریک نکاتی را در سه دقیقه مطرح نمایند. محورهایی که یکی از نمایندگان بیان کرد و پاسخ‌های وزیر به شرح ذیل بود:

۱. انتصابات: چرا نمایندگان مجلس گذشته را به‌خصوص افراد غیرمرتبط را در مناصب مهم وزارت نفت به کار گرفتید؟ دلیل ارتقای برخی افراد خاص و اعطای وریدهای ویژه به آنها چه بوده است؟ فردی که قبلا معاون وزیر نفت بوده و قبل ازاجرای قانون سقف پاداش بازنشستگی با پاداش میلیاردی بازنشست شد چرا در مرداد ۹۸ دوباره به عنوان مشاور شما منصوب شده است؟

زنگنه: ما هیچ نماینده‌ای را استخدام نکردیم. آقای مقدم انسان شایسته است که به درد ما می‌خورد و یک ریال هم برای مشاور بودن نمی‌گیرد.

۲. آسمانخراش شرکت گاز: در شرایط بی‌پولی کشور که وزیر محترم نیز از اوضاع بد مالی در وزارتخانه سخن می‌گوید دلیل اصرار شرکت ملی گاز برای ساخت برج جدید چند هزارمیلیاردی در خیابان پاسداران چیست؟

زنگنه: هیچ ساخت‌وساز یا خرید ساختمان جدید در وزارت نفت در دستور کار نیست و نباید ادامه یابد.

۳. گازهای فلر: بیش از ۲۰ سال از مطرح شدن طرح ساماندهی و جمع‌آوری گازهای‌فلر که معادل چند فاز پارس جنوبی را می‌سوزاند در وزارت‌ نفت می‌گذرد. با وجود متقاضی بخش‌خصوصی، چرا پروژه استفاده ازگازهای فلر در وزارت‌ نفت اکنون تنها ۲.۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟

زنگنه: درباره گازفلر درست می‌گویید عقب ماندگی داریم. قول می‌دهیم تا ۱۴۰۱ کامل اجرایی شود.

۴. پرونده کرسنت: روزی که هفت سال قبل برای اخذ رای اعتماد به مجلس آمدید قول دادید چند هفته‌ای پرونده کرسنت را به نفع ایران خاتمه دهید! چرا اکنون که کم کم در حال رفتن هستید کرسنت نه تنها بسته نشده که پیچیده تر هم شده است؟

زنگنه: توضیح کرسنت دو ساعت وقت می‌خواهد ولی مختصرش اینکه ما وارث پرونده کرسنت بودیم و هر زمان می‌رفت حل شود یک اظهارنظر کار را خراب می‌کرد. الان هم در دو پرونده در حال پیگیری حقوقی قرار داد کرسنت هستیم.

۵. قوانین معطل در اجرا: چرا قانون مشارکت دادن مردم در پروژه‌های نفتی پس از یک سال و نیم از ابلاغ هنوز اجرایی نشده است. آیین نامه پتروپالایشگاه‌ها چه شد؟

زنگنه: آیین نامه ساخت پتروپالایشگاه‌ها در حال تدوین است و به زودی نهایی می‌شود.

۶. کارت سوخت و پالایشگاه: چرا در شش سال از دوران وزارت شما کارت سوخت کنار گذاشته شد که دوباره مجبور شوید به یکباره استفاده از آن را اجباری کنید؟ همچنانکه اعتقاد به ساخت پالایشگاه نفت نداشتید.

زنگنه: کارت سوخت هیچگاه تعطیل نشد، مردم خودشان استفاده نمی‌کردند.

۷. تسویه بدهی ها: علت عدم تهاتر بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با فرآورده یا سهام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس چیست؟

زنگنه: ما سهامی نداریم که بدهیم و اکثرا متعلق به بخش خصوصی و صندوق‌های بازنشستگی است.

۸. صنایع پایین دستی پتروشیمی: علت عدم توسعه صنایع اشتغال آفرین پایین دستی پتروشیمی در این سال‌ها چه بوده است؟

(پاسخی داده نشد)

۹. پروژه‌های سال آخر دولت: گفته شده در سال آخر دولت حدود ۸۰ میلیارد دلار پروژه در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و بهینه‌سازی انرژی کشور در حال تعریف و واگذاری است. لطفا در این باره توضیح دهید.

(پاسخی داده نشد)

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها