|
کدخبر: 303658

اسپرسو ساز سیج

اسپرسو یک نوشیدنی اصیل ایتالیایی است که امروزه طرفداران زیادی در سراسر جهان یافته است. این نوشیدنی قوام و میزان کافئین بیشتری نسبت به قهوه داشته و دارای طعمی خامه‌ای است. طرفداران این نوشیدنی، گاهی آن را به صورت ساده و گاهی به عنوان پایه‌ای برای انواع قهوه‌های دیگر مانند کاپوچینو یا لاته میل می‌کنند.

ساده‌ترین راه برای تهیه قهوه اسپرسو، استفاده از دستگاه آن، مانند اسپرسو ساز سیج است. از ابتدای تولید این دستگاه تا به امروز، تغییرات زیادی در ساختار آن به‌وجود آمده است؛ ولی همچنان بسیاری از افراد از نوشیدن محصول نهایی آن یعنی اسپرسو لذت می‌برند. در این مقاله جهت بررسی دستگاه اسپرسو ساز سیج و آشنایی با نحوه عملکرد آن با ما همراه باشید.

آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز سیج

با اختراع این دستگاه شگفت‌انگیز، تحول عظیمی در این زمینه رخ داد. دستگاه اسپرسو ساز سیج، این نوشیدنی را در نتیجه عبور دادن آب‌جوش از پودری که در سبد پرتافیلتر قرار دارد، به‌وجود می‌آورد. همچنین این دستگاه در تهیه نوشیدنی‌های کافی‌شاپی دیگر مانند کاپوچینو، کن‌پانا و لاته دست دارد. قسمت‌های مختلف اسپرسو ساز سیج عبارت‌اند از:

گروپ هد Head Group

گروپ هد، قسمتی از این دستگاه است که جهت عصاره‌گیری به پرتافیلتر متصل است. در این قسمت آب از طریق سوراخ‌های موجود در گروپ، بر پودر قهوه‌ای که در پرتافیلتر قرار دارد، کوبیده می‌شود.

پرتافیلتر Portafilter

پرتافیلتر قسمتی از دستگاه اسپرسو ساز سیج است که به سر گروپ متصل است و شامل سه نوع می‌شود. درون پرتافیلتر، سبدی قرار گرفته که در واقع محل ریختن و کوبیده شدن قهوه است. انواع پرتافیلترها عبارت‌اند از:

  • پرتافیلتر یک نازل

  • پرتافیلتر دو نازل

  • پرتافیلتر بدون نازل

تمپر TAMPER

برای فشرده کردن قهوه از ابزاری به نام تمپر استفاده می‌شود؛ به این صورت که مقداری قهوه را در پرتافیلتر ریخته و سپس به‌وسیله تمپر آن را یکنواخت و فشرده می‌سازند. لازم به ذکر است مقدار قهوه ریخته شده در پرتافیلتر نباید زیاد باشد؛ زیرا بعد از ورود آب داغ امکان سوختن و از بین رفتن قهوه بالاست.

نازل بخار دستگاه اسپرسو Steamer

این قسمت در واقع خروجی آب پر فشار است که از آن به عنوان فوم‌گیر شیر استفاده می‌شود. با این کار شیر قوام پیدا کرده و لایه‌های کف ایجاد شده روی آن باعث زیبایی ظاهر نوشیدنی خواهد شد.

 

کاربرد دستگاه اسپرسو ساز بر حسب نوع آن

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تنوع نوشیدنی‌های سرد و گرم افزایش یافته، ممکن است اسامی مختلفی از انواع نوشیدنی به گوشتان خورده باشد که با آن‌ها آشنایی ندارید. پایه و اساس بیشتر این نوشیدنی‌ها قهوه بوده که به آن‌ها اسپرسو می‌گویند و با دستگاه اسپرسو ساز سیج تهیه می‌شوند. برخی از این نوشیدنی‌ها عبارت‌اند از:

تهیه سینگل و دابل اسپرسو

اگر از دستگاه اسپرسوساز تنها یک شات گرفته شود، سینگل اسپرسو تولید می‌شود و چنانچه از این دستگاه دو شات اسپرسو پشت سرهم گرفته شود، دابل اسپرسو تولید خواهد شد.

تهیه ریسترتو

برای تهیه این نوشیدنی یک شات اسپرسو را با آب ترکیب کرده و قبل از زرد شدن نوشیدنی، دستگاه را متوقف می‌سازند.

تهیه آمریکانو

برای تهیه نوشیدنی آمریکانو 2/3 فنجانی را پر از آب داغ کرده، سپس روی آن یک شات اسپرسو اضافه می‌کنند.

تهیه لاته

برای تهیه لاته از دستگاه اسپرسو ساز سیج یک شات لاته گرفته و سپس به آن شیر بخار داده اضافه می‌شود. در نهایت نیز مقداری شیر کف کرده به ضخامت یک سانتی‌متر روی آن ریخته می‌شود.

تهیه موکا

این نوشیدنی در واقع ترکیبی از شکلات داغ و کاپوچینو است که برای تهیه آن ابتدا یک شات اسپرسو گرفته می‌شود و بعد از اضافه کردن شیر، روی آن مقداری پودر شکلات نیز ریخته می‌شود.

 

انواع دستگاه اسپرسو ساز

این وسیله قهوه ساز، از هر نوعی که باشد، کاربرد یکسانی دارد و بسته به سلیقه افراد و کارایی که آن‌ها از دستگاه انتظار دارند، نمونه‌های مختلفی انتخاب خواهد شد. در ادامه با بررسی انواع مختلف دستگاه اسپرسو ساز با ما همراه باشید.

اسپرسو ساز نیمه‌خودکار و تمام خودکار

اسپرسو سازهای نیمه اتوماتیک، کنترل کاملی بر متغیرهای مهم در تهیه قهوه دارند و به عنوان محبوب‌ترین نوع اسپرسو ساز شناخته می‌شوند. در این دستگاه‌ها تنظیم برخی آیتم‌ها سلیقه‌ای است. در کنار آن‌ها اسپرسو سازهای اتوماتیک نیز قرار دارند که یک گام فراتر از نیمه اتوماتیک‌ها هستند و تمام آیتم‌ها از جمله زمان در آن‌ها، به صورت خودکار تنظیم می‌شود.

اسپرسوساز صنعتی

اسپرسوسازها نمونه‌های صنعتی یا فوق اتوماتیک نیز دارند که شامل یک آسیاب داخلی و یک سری برنامه‌های خودکار جهت کنترل و تولید اسپرسو است. این روند در دو مرحله به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت فرد انجام می‌شود. دستگاه اسپرسو ساز سیج قابلیت تنظیم زمان، جهت بالا بردن سرعت تولید اسپرسو را دارد که برای محیط‌های شلوغ مانند کافه‌ها بسیار کاربردی است.

اسپرسوساز دستی

این نوع اسپرسوساز که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، در واقع یک دستگاه کوچک و کلاسیک است که کاربرد آسانی دارد. برای تهیه اسپرسو از طریق این دستگاه کافی است مخزن آن را پر از آب کرده و بعد از اضافه کردن قهوه آن را روی اجاق گاز قرار دهید. از این دستگاه در هرجایی، حتی در دل طبیعت می‌توان به راحتی استفاده کرد.

 

فروشگاه گاستروبک جرمنی

فروشگاه گاستروبک جرمنی، تنها نماینده فروش محصولات گاستروبک و سیج در ایران بوده که کلیه محصولات خود را طبق برترین استانداردهای روز دنیا طراحی کرده است؛ به طوری که توانسته رضایت افراد زیادی را در این زمینه کسب کند.

اگر شما هم قصد دارید که محصولات بی نظیر سیج مانند: اسپرسو ساز سیج، گریل سیج یا آبمیوه گیری سیج را تهیه کنید، به فروشگاه آنلاین گاستروبک جرمنی مراجعه و از محصولات بی‌نظیر آن دیدن کنید.

طعم نوشیدنی واقعی با اسپرسو ساز سیج

امروزه با توجه به محبوبیت نوشیدنی‌هایی که بر پایه قهوه هستند، آشنایی با دستگاه اسپرسوساز سیج و عملکرد آن بی ضرر نبوده و در این زمینه علاقمندان را یاری می‌کند. در این مقاله سعی بر آن بود که مطالبی را در ارتباط با این دستگاه ارائه کنیم تا ضمن آشنایی با انواع مختلف اسپرسو ساز و چگونگی عملکرد آن، در مواقع لزوم از آن‌ها بهره بگیرید.

اسپرسوساز سیج یکی از محصولات بی‌نظیر گاستروبک جرمنی است که با کارایی بالایی که دارد، موردتوجه افراد بسیاری واقع شده است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها