|
کدخبر: 266651

مضرات و خواص نسکافه

سبک زندگی مضرات و خواص نسکافه

نسکافه چیست

نسکافه ابتدا در کشور انگلستان تهیه شد اما طعم و مزه خوبی نداشت. سپس نمونه ای ازنسکافه که طرف‌داران زیادی داشت توسط یک فرد آمریکایی تهیه شد. درواقع نمونه‌هایی که امروز در بازار موجود هستند طعم و عطر دلپذیری دارند و حتی بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که از نسکافه به‌ جای قهوه استفاده کنند. نسکافه در واقع همان قهوه است که تحت فرایندهای مختلفی به ‌صورت قهوه فوری درمی‌آید. برای افرادی که زمان زیادی برای تهیه قهوه ندارند گزینه مناسبی است. نسکافه به دو صورت از قهوه تهیه می‌شود:

۱- خشک کردن عصاره قهوه در هوای داغ

۲- منجمد کردن عصاره قهوه و سپس خرد کردن آن به تکه‌های کوچک و خشک کردن آن‌ها در خلا

 

انواع نسکافه

همان‌طور که می‌دانیم افراد مختلف دارای ذائقه‌های متفاوتی هستند بنابراین نسکافه هم از طعم‌های متفاوتی برای سلیقه های مختلف استفاده کرده که با توجه به طعم‌های متفاوتی از جمله نسکافه کلاسیک - نسکافه گلد- نسکافه گلد بدون کافئین - نسکافه میلانو- نسکافه آلگریا - نسکافه۳ در ۱- نسکافه- اسپرسو نسکافه می باشد.

در نسکافه کلاسیک و اسپرسو نسکافه از قهوه خالص استفاده می‌شود که باعث می‌شود طعم این دو دارای عطر و دلپذیری مانند خود قهوه باشد.

 در نسکافه‌ی گلد از دانه‌های قهوه بو داده ‌شده استفاده می‌شود و این باعث می‌شود که یک طعم شکلاتی به این قهوه‌ها داده شود. میزان کافئین موجود در نسکافه تقریباً نصف کافئین موجود در قهوه می‌باشد و این مورد برای افرادی که نسبت‌ به کافئین زیاد حساس هستند مناسب می‌باشد. انواع مختلف از این محصولات را می توانید در فروشگاه اینترنتی آسو کالا تهیه نمایید.

نسکافه۲

 

طرز تهیه نسکافه

نسکافه به گونه‌ای است که به‌ راحتی می‌توان آن را تهیه کرد.

برای تهیه یک لیوان از این نوشیدنی کافی است که یک قاشق مرباخوری از این پودر در درون لیوان ریخته و یک لیوان آب جوش را در دو مرحله به پودراضافه کنیم و با قاشق آن را هم بزنید و در صورت تمایل بسته به ذائقه به آن شکر یا پودر شیر اضافه کرده خیلی از افراد دوست دارند، که آن را به‌صورت شیرین میل کنند که دراین‌صورت از شکر بیشتری استفاده می‌کنند. و همچنین بعضی از افراد دوست دارند که این نوشیدنی را همراه با شیر میل کنند که برای تهیه این نوشیدنی نصف لیوان آب جوش ریخته و آن را هم‌زده و سپس شیر جوشیده شده را به آن اضافه می‌کنیم و برای سرو نسکافه می‌توانیم از پودر قهوه استفاده کنید.

خواص نسکافه

همانگونه که در بالا نیز متذکر شدیم نسکافه در واقع همان قهوه است که دستخوش تغییراتی شده است بنابراین تمامی خواص قهوه را با اندکی تفاوت دارا می‌باشد و بیشتر خواص آن به دلیل وجود کافئین در آن می‌باشد.

۱- باعث احساس آرامش می‌شود

کافئین موجود در نسکافه باعث می‌شود که مغز عملکرد بهتری داشته باشد و هم باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود.

۲- باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود

۳- شادی‌آور است

کافئین موجود در باکیفیت ترین نسکافه باعث افزایش هورمون آدرنالین می‌شود که یک هورمون شادی‌بخش و انرژی‌زا می‌باشد.

۴- باعث تسکین سردردهای مزمن می‌شود

همان‌طور که ما می‌دانیم بیشتر داروهایی که به‌عنوان تسکین‌دهنده درد استفاده می‌ شوند مقادیری از کافئین در آن‌ها استفاده‌ شده نسکافه هم به‌خاطر وجود کافئین باعث تسکین درد می‌شود.

۵- منجر به پاک‌سازی کبد می‌شود

به دلیل موادی که دارد از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می‌کند.

 ۶- می‌توان از آن در تهیه رنگ مو استفاده کرد زیرا نسکافه باعث ایجاد رنگ زیبایی در رنگ مو می‌شود.

۸- باعث پاک‌سازی پوست می‌شود

در مواردی از نسکافه برای ماسک صورت استفاده می‌کنند که نقش فوق‌العاده‌ای در پاک کردن صورت دارد

۸- مشکلات یبوست را رفع می‌کند

افرادی که مشکل یبوست دارند می‌توانند با مصرف نسکافه به رفع این مشکل بپردازند. چرا که نسکافه باعث شل کردن عضلات می‌شود و هضم غذا را سریع‌تر انجام می‌دهد و به دفع مزاج کمک می‌کند.

۹- باعث هوشیاری فرد می‌شود

کافئین موجود در نسکافه باعث می‌شود که فرد احساس سرحالی کند شاید برای شما پیش‌آمده است در زمان امتحانات که احساس خواب‌آلودگی داشته‌اید با مصرف یک لیوان از نسکافه این حس خواب‌آلودگی از بین‌رفته و هوشیاری کامل را به دست آورده‌اید.

۱۰- افرادی که زمینه بیماری آلزایمر را دارند می‌توانند با مصرف یک فنجان از این نوشیدنی در روز احتمال ابتلا به این بیماری راتا پنجاه درصد کاهش دهند.

نسکافه۳

مضرات نسکافه

همانگونه که نسکافه دارای خواص متعددی می‌باشد اما ضررهایی را نیز به‌همراه دارد که در این‌جا چند مورد را برای شما یادآوری می‌کنیم.

۱- افزایش تپش قلب

مقادیر بالای کافئین در نسکافه ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد تپش قلب و خواب نامنظم شود که این افراد بهتر است از نوع بدون کافئین نسکافه استفاده کنند.

۲- در مواردی باعث افزایش وزن می‌شود

بعضی از افراد دوست دارند که نسکافه را با شکر زیاد میل کنند که شکر باعث افزایش وزن و چاقی در افراد می‌شود.

۳- خانم‌های باردار نباید از نسکافه استفاده کنند

میزان کافئین موجود در نسکافه باعث شل شدن عضلات می‌شود و در خانم‌های باردار ممکن است منجر به زایمان زودرس می شود.

۴- خانم‌های شیرده نمی‌توانند از نسکافه استفاده کنند

کافئین موجود در نسکافه از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود و چون آنزیم‌های موجود در کبد نوزاد به ‌اندازه کافی ترشح نمی‌شوند نمی‌توانند این کافئین را به‌خوبی هضم کنند و ممکن است باعث ایجاد عارضه‌های مختلفی در نوزاد از جمله نخوردن شیر ، حالت تهوع ، بیش‌فعالی و بی‌قراری در کودک شود.

۵- باعث بروز مشکلات در معده می‌شود

۶- در صورت استفاده مکرر منجر به کم‌خونی می‌شود

نسکافه باعث می‌شود که روده نتواند به‌خوبی آهن موجود در مواد مختلف را جذب کند

۷- زمانی‌که قهوه و نسکافه تولید می‌شود در اثر حرارت دیدن ماده‌ای به نام آکریل آمید در آن تولید می‌شود که این ماده سمی می‌باشد و ممکن است که سلامت فرد را به خطر اندازد.

۸- مصرف زیاد آن باعث افزایش کلسترول خون می‌شود و همچنین ممکن است که فرد را دچارسکته قلبی کند.

۹- کافئین موجود در نسکافه هم باعث می‌شود که سدیم و پتاسیم زیادی از بدن توسط کلیه‌ها دفع شود که این‌مورد برای افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بسیار خطرناک می‌باشد و بهتر است که این افراد از نوع بدون کافئین نسکافه استفاده کند.

در این‌جا ما موارد مختلفی از خواص و معایب نسکافه را بیان کردیم اما اگر نسکافه روزانه در حدود ۱الی ۲ فنجان استفاده گردد مشکلی برای افراد معمولی به وجود نمی‌آید و در مجموع خواص آن بیشتر از معایب آن می باشد.

آیا مصرف نسکافه منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود ؟

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید یکی از مواردی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند نسکافه می‌باشد. نسکافه به‌خاطر میزان کافئین بالایی که دارد باعث شکسته شدن بافت‌های چربی می‌شود و همچنین باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و در نهایت منجر به کاهش وزن در فرد می‌شود. انواع بدون شکر نسکافه در بازار موجود است که این افراد بدون دغدغه می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند و مصرف نمایند. همچنین مصرف نسکافه باعث افزایش تحرک در فرد می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی این‌که اگر جزو افرادی هستید که نسکافه مصرف می‌کنید بهتر است که اعتدال را در مورد مصرف آن رعایت فرمایید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها