|
کدخبر: 237271

نکات ساده برای ساخت فوم شیر در دستگاه اسپرسوساز خانگی

اگر از دوستداران لاته، کاپوچینو، کورتادو و ماکیاتو هستید و البته فقط به نوشیدن آنها در کافه‌ها اکتفا نمی‌کنید، باید ۵ نکته مهم را برای تهیه کف این نوشیدنی‌های اسپرسویی بدانید.

یعنی نکاتی مانند کیفیت کف کردن، کیفیت ریختن و طعم بهتر انواع شیرها. با این مقدمه کوتاه اجازه دهید به شما بگوییم از چه نکات مهمی حرف خواهیم زد:

  • انتخاب"بهترین شیوه‌ها" برای تهیه کف لازم قهوه.
  • توجه به دما برای رسیدن به بهترین طعم
  • آشنایی با «تکنیک کف کردن» شیر
  • بررسی "انواع شیر"
  • تمرین بهترین

اسپرسو-ساز

شیوه‌های ساخت فوم شیر، ساده اما حرفه‌ای!

اگر به تازگی می‌خواهید کار کف سازی شیر را یاد بگیرید، پس توصیه ما به شما انتخاب یک پارچ استیل ۳۵۰ میلی‌لیتری است که در همین حدود نیز وزن دارد. با این اندازه از پارچ می‌توانید برای تهیه یک لیوان بزرگ لاته اقدام کنید، همچنین کار با آن آسان است و برای استفاده در کنار بسیاری از قهوه سازها مناسب است.

حالا باید به مرحله بعد بروید. شیر را سرد انتخاب کنید و اگر به دنبال چرایی اینکار هستید، باید بگوییم، بله شیر در دمای سرد، بهتر هوا می‌گیرد و زمان بیشتری برایتان فراهم می‌کند تا به نتیجه مطلوبی که می‌خواهید برسید.

*** جالب است این نکته را هم بگوییم که این موضوع گاهی برای برخی از باریستاها آنقدر مهم می‌شود که حتی پارچ خود را نیز در یخچال نگاه می‌دارند.

باید میزان شیری که می‌خواهید را درست انتخاب کنید. چرا که وقتی شیر شروع به کف کردن می‌کند، احتمال سرریز شدن از پارچ وجود دارد و آن وقت است که تمام زحمات خود را هدر داده‌اید. اگر از دستگاه‌های اسپرسو ساز استفاده می‌کنید، سعی کنید میله گرداننده را به طور کامل در نزدیکی کف پارچ قرار دهید تا نتیجه بهتری را شاهد باشید.

قبل از مرحله بخاردهی، مطمئن شوید که اسپرسو ساز شما، به دمای بخار لازم رسیده است. بسته به نوع قهوه ساز، ممکن است دیگ بخار دستگاه، در مدت یک دقیقه به دمای مطلوب برسد. برای مثال با خرید اسپرسوساز مباشی که البته مدل‌های متفاوتی دارد، می‌توانید به نتیجه دلخواه خود در سریع‌ترین زمان ممکن برسید. انواع اسپرسو سازها متفاوت هستند و بسته به نیاز و بودجه‌ای که برای اینکار در نظر گرفته‌اید، انتخاب‌های متفاوتی در انتظار شماست.

بنابراین هنگامی که فهمیدید چقدر طول می کشد تا دستگاه به دمای بخار برسد، چند ثانیه قبل از اینکه دستگاه به این دما برسد، کار بخاردهی را شروع کنید. انجام این کار با بسیاری از دستگاه‌های دیگ بخار باعث می‌شود که المنت گرمایش روشن بماند و در حین کف کردن، بخار بیشتری تولید شود.

پاکسازی یادتان نرود

اسپرسو-ساز1

قبل از آغاز بخار دادن، المنت عصایی شکل را به خوبی تمیز کنید تا آب موجود در مدار بخار خارج شود، چرا که وجود آب اضافی در شیر را نمی‌خواهید. سپس به محض اینکه کف کردن شیر تمام شد، از یک حوله برای پاک کردن میله استفاده کنید.

همچنین پاکسازی نهایی مهم است؛ چرا که وقتی کارتان با دستگاه تولید بخار تمام شد، باید نوک آن را که هنوز به شیر آغشته است، تمیز کنید، در غیر اینصورت به داخل میله کشیده شده و به مرور عملکرد آن کاهش می‌یابد.

درجه حرارت را تنظیم کنید

قبل از بررسی این موضوع بیایید به این سوال پاسخ دهیم: ایا نوع قهوه در نتیجه دلخواه ما در کف کردن شیر تاثیر دارد؟ البته که شیر را به صورت جداگانه بخار می‌دهند و کار کف سازی را انجام می‌دهند، اما ریختن آن در قهوه آماده شده نتایج متفاوتی ایجاد می‌کند. برای مثال شما می‌توانید برای انواع گونه های قهوه مانند قهوه تلخ، عربیکا، روبوستا (معمولا دو مورد آخر با هم ترکیب می‌شوند) و حتی قهوه فوری از شیر استفاده کنید.

حالا نوبت به بررسی درجه حرارت پیش از توضیح تکنیک بخار دادن است: کف کردن شیر منجر به ایجاد یک بافت شیرین و خامه‌ای می‌شود. حرارت دادن شیر، شیرینی ظاهری آن را افزایش می‌دهد. شیر از ۵۷ تا ۶۶ درجه سانتیگراد در شیرین‌ترین حالت خود قرار دارد. با گرمتر شدن، شیرینی آن از دست می‌رود.

برای بدست آوردن دمای مناسب می‌توانید از دماسنج کف‌کننده استفاده کنید یا این کار را به صورت حسی انجام دهید. اگر از دماسنج استفاده می‌کنید، مراقب تاخیر دمایی آن باشید. پس از خاموش کردن دستگاه بخارساز، باید انتظار داشته باشید که دما تا ۵ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، بنابراین قبل از اینکه دمای مورد نظر خود را روی دماسنج مشاهده کنید، بخار را قطع کنید.

 اگر دما را به صورت حسی می‌سنجید، آن زمان که با لمس قسمت بیرونی پارچ، احساس ناخوشایندی به دلیل گرم شدن شیر حس کردید، وقت خاموش کردن بخار است و به آن نقطه دلخواه شیرین رسیده‌اید.

تکنیک کف کردن را یاد بگیرید

اسپرسو-ساز2

کف دادن را از سطح شیر شروع کنید. سپس طوری پارچ را تنظیم کنید که هوا به داخل شیر مکیده شده و سایر بخش‌های آن نیز هوا بگیرند. حالا، چه بخواهید یک میکروفوم فوق‌العاده خوب برای لاته داشته باشید یا یک کف هوا برای یک کاپوچینوی سنتی، شروع کار یکسان است. شما می خواهید در اسرع وقت هوا را وارد کنید. شیر وقتی سردتر است، هوا را بهتر جذب می‌کند.

برای ایجاد کف خوب برای لاته ، تمام هوا باید تا زمانی که قسمت بیرونی پارچ شروع به گرم شدن می‌کند، به سطح شیر وارد شود. در این مرحله ، میله بخار را به میزان کمی در سطح شیر وارد کنید و پارچ را با کمی زاویه نسبت به آن قرار دهید. همچنان که شیر درون پارچ به حرکت درمی‌اید، کم کم غلیط شده و حباب‌های کوچکتر ایجاد می‌شود تا زمانی که بافت یکنواختی ایجاد شود. برای ایجاد کف برای قهوه کاپوچینو اجازه دهید، شیر هوای بیشتری جدب کند و میزان بیشتری کف ایجاد شود. پس از بخارپز کردن شیر، اگر متوجه شدید حباب‌ها اندازه بزرگتری دارند، پارچ را چند بار بکوبید و بچرخانید تا به شکستن و مخلوط کردن آنها کمک کنید.

نوع شیر مناسب را پیدا کنید

شیر پرچرب یک استاندارد خوب برای استفاده در قهوه است و بیشترین امتیاز را کسب می‌کند. در مرحله بعد شیر بدون لاکتوز قرار دارد و اگر می‌خواهید به سراغ شیرهای گیاهی بروید، توصیه اول، شیر بادام و سپس شیر سویاست. برای آشنایی بیشتر با انواع شیر مناسب قهوه، پیشنهاد می‌کنیم به این مقاله سر بزنید.

تمرین کنید

نحوه انجام کار در طول روز به این ترتیب است که به جای شیر، فقط از آب ساده استفاده کنید و یک یا دو قطره صابون ظرفشویی اضافه کنید. این ترکیب در هنگام کف کردن تقریباً مشابه شیر عمل می‌کند. سعی کنید با روش‌های گفته شده و این مواد، نحوه کف کردن شیر را یاد بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها