|
کدخبر: 274854 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه دکه داران تهران؛

دکه‌داران به این افراد سیگار نمی‌فروشند

رئیس اتحادیه دکه داران تهران گفت: همه دکه‌داران موظف به اجرای ۳ قانون در خصوص فروش سیگار هستند؛ کالای قاچاق دخانی به فروش نرسد، سیگار در معرض دید نباشد و به افراد زیر ۱۸ سال سیگار نفروشند و بابت این موضوع از اعضای صنف تعهد گرفته شده است.

اصناف دکه‌داران به این افراد سیگار نمی‌فروشند

سال‌ها است که کیوسک‌های مطبوعاتی به سیگار فروشی و تنقلات فروشی بیشتر شبیهند تا دکه روزنامه فروشی. دکه‌داران بیش از ۷۶ سال است که در حال فعالیت هستند که به مغازه‌های سر راهی معروف هستند. در گذشته نوع محصول هر دکه مشخص بود اما چند سالی است که در این دکه‌ها شاهد فروش هرآنچه مجوز فروش دارند هستیم. مخصوصا دکه هایی که روزنامه فروش بودند در چند سال اخیر بریا کم شدن مخاطب روزنامه دست به فروش تنقلات و دیگر چیزها کرده‌اند. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر با رئیس اتحادیه دکه داران تهران به گفت‌وگو پرداخته است.

نادر فداکار، رئیس اتحادیه دکه داران تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز پیرامون تفاوت دکه‌های جراید و تنقلات گفت: اتحادیه دکه‌داران با بیش از ۷۶ سال سابقه در ۵ رسته شغلی تنقلات، گل، صنایع دستی، خرده فروشی از طریق دکه‌ها و کتاب فروشی و اطلاعات شهری کد آیسیک دارد که کد‌گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سال‌ها است که در شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اتحادیه جراید تنها یک کد آیسیک برای فروش جراید دارد.

نادر-فدارکار

وی در ادامه گفت: هر دکه‌ای که قصد تغییر کاربری داشته باشد باید برای دریافت جواز به سراغ اتحادیه مربوطه برود و این قانون نظام صنفی است. با افت فروش روزنامه و روی آوردن مردم به فضای مجازی دکه‌داران جراید، درآمدی نداشتند. به همین علت دکه‌داران برای امرار معاش خود شروع به فروش تنقلات کردند که در این صورت با اعضای صنف دکه‌داران تداخل شغلی داشتند. با وجود شرایط بد اقتصادی سعی کردیم با آنها تعامل داشته باشیم و صبر کنیم اما متاسفانه این موضوع باعث افزایش تعداد دکه هایی شد که به فروش تنقلات می‌پردازند.

فداکار با اشاره به اینکه یکسری از واقعیت‌ها را باید پذیرفت و می‌دانیم که همه روزنامه‌فروشان اقدام به فروش تنقلات می‌کنند، تصریح کرد: فروش دخانیات در دکه‌ها سابقه‌ای دیرینه دارد و بیش از ۵۰ درصد درآمد آنها از فروش سیگار است.

وی با تکذیب درآمدهای ۱۰۰ میلیونی حاصل از فروش سیگار برای این صنف گفت: در همه مشاغل این موضوع برقرار است که عده‌ای درآمد بهتری نسبت به هم صنفان خود دارند. این تعریف خوبی نیست که همه دکه‌داران درآمد خوبی از فروش سیگار یا تنقلات دارند و شاید تنها این تعریف به ۱۰ درصد آنها اختصاص داشته باشد. بسیاری از دکه‌داران حتی از پس هزینه‌های زندگی خود بر نمی‌آیند.

رئیس اتحادیه دکه داران تهران با ذکر قوانین ابلاغی به دکه‌داران در رابطه با فروش دخانیات، افزود: همه دکه‌داران موظف به اجرای ۳ قانون در خصوص فروش سیگار هستند؛کالای قاچاق دخانی به فروش نرسد، سیگار در معرض دید نباشد و به افراد زیر ۱۸ سال سیگار نفروشند و بابت این موضوع از اعضای صنف تعهد گرفته شده است.

فداکار در ادامه بیان کرد: اتحادیه دکه‌داران هر روز به بازرسی اعضای صنف مشغول است. بازرسان ما می‌دانند که شکل ظاهری جراید و دکه‌داران متفاوت است در نتیجه به بررسی دقیق آنها می‌پردازند. دکه‌های اعضای صنف ما بزرگ تر و هر ۴ طرف آن کرکره خور است اما جراید ۳ طرف آن بسته و اندازه آن کوچک تر است. در نهایت بازرسی‌ها و اعلام تخلفات با تکرار و بی‌توجهی به اخطار‌ها جواز آنها باطل خواهد شد. همچنین پر رابطه با فروش سیگارهای قاچاق، اگر بازرسان شاهد این موضوع در دکه‌ها باشند به سرعت این محصولات جمع آوری شده و جریمه‌های سنگینی دارد.

رئیس اتحادیه دکه داران تهران در پایان در رابطه با سهمیه‌های سیگار برای دکه‌داران بیان کرد: برای فروش سیگار باید مجوز جداگانه تهیه شود که در انتظار دریافت آن هستیم به همین علت دکه‌داران هیچ سهمیه دولتی برای سیگار ندارند اما با دریافت مجوز می‌توانیم از شرکت‌های فروش سیگار برای سهمیه دولتی اقدام کنیم.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها