|
کدخبر: 273285 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

۱۰۰ میلیون ناقابل برای خرید یک ماکروویو / ۲ فصل از حقوق یک کارگر خرج خرید این محصول می‌شود

در این گزارش سعی داریم به نرخ انواع ماکروویوهای موجود در بازار بپردازیم.

اصناف ۱۰۰ میلیون ناقابل برای خرید یک ماکروویو / ۲ فصل از حقوق یک کارگر خرج خرید این محصول می‌شود

در این دوره زمانه که زندگی‌ها کارمندی شده مردم برای صرفه‌جویی در زمان خود از وسایلی استفاده می‌کنند که تا جای امکان بهترین کارایی و در عین حال کمترین وقت را بگیرد. آشپزی یکی از کارهایی است که وقت بسیاری از افراد را می‌گیرد. استفاده از فرها و ماکروویو‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

دست برجام بر گلوی لوازم‌خانگی

چندی پیش ، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز در خصوص رکود در بازار لوازم‌خانگی مطرح کرده بود: کسبه برای سه تا چهار ماه‌ است که از جیبشان می‌خورند و مردم ایران نیز چشم‌انتظار برجام هستند و نبود قدرت خرید مردم موجب شده است که رکود در بازار لوازم‌خانگی به ۹۰ درصد برسد. امسال قیمت‌های لوازم‌خانگی ۹۰ درصد افزایش داشته است.

حال باید دید که با افزایش نرخ این محصولات مردم می‌توانند به خرید لوازم‌خانگی که خیلی موردنیاز هم نیست روی آورند یا خیر. بررسی‌ها حاکی از این است که مردم عادی فعلاً مشغول برطرف کردن مشکلات معیشتی خود هستند و با قیمت‌های نجومی لوازم خانگی ترس دارند که به سمت خرید این محصولات بروند. نو کردن وسایل برای خانواده‌ها دیگر دارای زحمت فراوان است به طور مثال کارمندان باید برنامه‌ریزی چندماهه برای خرید یک محصول داشته باشند. این روز‌‌ها خراب شدن وسایل برقی یا تهیه جهیزیه از مواردی است که مردم به خرید روی می‌آوردند.

 کسانی هستند که مجبور به تهیه جهیزیه هستند و باید بر طبق رسومات لوازم‌خانگی خریداری کنند که بسیاری از این وسایل لزومی ندارد و حتی تا سال‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. با یک جست و جوی ساده از فروشگاه‌های اینترنتی متوجه می‌شویم که اگر بخواهند محصولات خارجی خریداری کنند برای خرید تنها یک محصول برقی باید نرخ نجومی پرداخت کنند. به‌طور مثال تنها برای خرید یک ماکروویو خارجی با برند اسمگ چیزی حدود۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند که با این مبلغ تقریباً می‌توانند ۳ محصول اصلی برند اسنوا را خریداری کنند. با خرید لوازم‌خانگی ایرانی می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد.

قیمت-ماکروویو

ماکروویو هم نرخ پراید!

 اما نزدیک گوشمان افرادی هستند که برای خرید یک ماکروویو ۱۰۰ میلیون هزینه می‌کنند و برای آن‌ها تنها برند و لاکچری بودن مهم است. نرخ ماکروویو توکار اسمگ ایتالیا Smeg SF۴۶۰۴WMCNR،  صد میلیون تومان است که با این مبلغ می‌توان یک دستگاه پراید دست‌دوم خریداری کرد. در اینجا بحثی که پیش می‌آید این است که محصولات خارجی چرا باید با این قیمت‌های نجومی به فروش برسد درحالی‌که می‌توان لوازم‌خانگی باکیفیت خوب را با نصف این قیمت‌ها خریداری کرد. باقیمت‌های پیش رو به این نتیجه می‌رسیم که حتی ماکروویو هم نتوانسته که از غول تورم تن سالم به درببرد.

ماکروویو -اسمگ

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با اینکه آیا احیای برجام منجر به تغییرات قیمتی در بازار لوازم‌خانگی خواهد شد یا خیر؛ گفت: صد در صد منجر به تغییرات قیمتی خواهد شد اما این تغییرات قیمتی بسته به آن‌ که چه کسی می‌خواهد واردات را انجام دهد و این واردات در چه حجمی می‌خواهد انجام گیرد، تعیین خواهد شد.

۶ ماه حقوق یک کارگر معادل یک دستگاه ماکروویو

در ادامه مشاهده می‌کنیم که ماکروویو‌های دیگری در بازار وجود دارد که از این قیمت‌ها پایین‌تر هستند اما بازهم نرخ متعارفی ندارند. یک کارگر برای خرید ماکروویو ال‌جی مدل MS۹۸CR LG MS۹۸TCR Microwave تقریباً باید ۶ ماه از حقوق خود را بدون خرج دیگر صرف خرید این محصول کند که چیزی حدود ۴۵ میلیون تومان است.

ماکرویو-ال جی

ارزان‌ترین نرخ ماکرویو‌های خارجی در سایت‌های مخصوص لوازم‌خانگی، مایکروفر سامسونگ SAMI۶ است که از ۱۸،۳۰۰،۰۰۰ تا ۲۰،۱۵۰،۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و بازهم نرخ پایینی ندارد.

سامسونگ-ماکروویو

در ادامه جدول قیمت‌های ماکروویوهای ایرانی را می‌بینید که هم ازلحاظ نرخ و هم از لحاظ کیفیت قابل‌قبول‌تر هستند واز ۱۱ تا ۲۲ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد.

ماکروویو-ایرانی

کلام پایانی

این روزها قیمت‌های عجیب و بالا خیلی خارج از توقع نیست زیرا بیشتر لزوماً لاکچری بودن محصولات برای عده‌ای قابل‌توجه است. جالب است که برخی برای خرید یک دستگاه خودرو ماه‌ها دنبال گرفتن وام هستند تا با ۱۰۰ میلیونی که برخی ماکروویو می‌خرند، بتوانند یک وسیله برای حمل‌ونقل خود جور کنند.

  • صثبصثبصثبصثبصثب ارسالی در

    ببخشید کدوم کارگر ماهی 16 میلیون حقوق م یگیره ؟؟
    چجوری صد میلیون تقسیم بر شش ماه که میشه دوفصل شد صد میلیون !!!!! !!!!!!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها