|
کدخبر: 238725

قلاویز ماشینی تراش ابزار جم

قلاویز ماشینی تراش ابزار جم یکی از پر فروش ترین و با کیفیت ترین تجهیزات تراشکاری به شمار میرود. ما در این بخش درباره این محصول صحبت میکنیم.

قلاویز جزو ابزاری است که شاید در هر جعبه‌ ابزاری یافت نشود، اما اگر زمانی نیاز به رزوه‌ کاری داشته‌ باشید، حتما نام این قطعه را خواهید شنید. قلاویزها دو نوع دستی و ماشینی دارند که در این مطلب، قصد داریم که شما را با قلاویزهای ماشینی آشنا کنیم. شرکت تراش ابزار جم، یکی از پیشروهای صنعت ابزارآلات در کشور است که شما می‌توانید با مراجعه به صفحه قلاویز ماشینی تراش ابزارجم، از انواع قلاویز ماشینی دیدن فرمایید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت دقیق ابزارآلات، با شماره‌های درج‌ شده در سایت، تماس حاصل فرمایید.

قلاویز ماشینی تراش ابزار جم

قلاویز و قلاویزکاری چیست؟

قبل از این‌ که درمورد نوع ماشینی این ابزار توضیح دهیم، ابتدا باید بدانید که قلاویز چیست. قلاویز، ابزاری است که با استفاده از آن، بخش‌های داخلی قطعات مختلف، مانند قطعات چوبی، فلزی و یا حتی پلاستیکی را تراشیده و در آن رزوه ایجاد می‌کنند. درواقع از قلاویز، برای دنده‌ کردن داخل استوانه‌ها (مهره‌ها) استفاده می‌کنند. از طرفی به عمل ایجاد رزوه در قطعات مختلف با استفاده از ابزار قلاویز، قلاویزکاری گفته می‌شود. هدف از قلاویزکاری، ایجاد دندانه درون قطعه موردنظر است و این دندانه برای بستن پیچ ایجاد می‌شود. جنس قلاویز نیز، از فولاد تند بر است. قلاویزها از دیدگاه کلی، به دو دسته قلاویز دستی و قلاویز ماشینی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی قلاویز ماشینی می‌پردازیم. 

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله قلاویز چیست را مطالعه کنید.

قلاویز ماشینی تراش ابزار جم

به گزارش شرکت تراش ابزار جم، قلاویز ماشینی یکی از انواع قلاویز است که همانطور که از نام آن مشخص است، فرآیند قلاویزکاری را به وسیله ماشین انجام می‌دهد. برخلاف قلاویز دستی که در مجموعه‌های سه‌تایی (قلاویز پیشرو، میانرو و پسرو) ساخته‌شده و در سه مرحله قلاویزکاری را انجام می‌دهد، قلاویزکاری با استفاده از قلاویز ماشینی، تنها در یک مرحله و با سرعت بیشتری قابل انجام است. بنابراین اگر بخواهید تعداد زیادی قطعه را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن قلاویز کنید، قلاویز ماشینی انتخاب بهتری نسبت به قلاویز دستی است.

قلاویز ماشینی

 

انواع قلاویز ماشینی از لحاظ شکل ظاهری و فرم نوک

از لحاظ شکل ظاهری، قلاویزهای ماشینی در دو نوع ساده و مارپیچ در بازار موجود است. نوع مارپیچ قلاویز، برای رزوه‌ کردن سوراخ‌هایی که ته آن‌ها بسته است، استفاده می‌شود و دارای قابلیت تخلیه براده می‌باشد. به سوراخ های با انتهای بسته، سوراخ کور نیز گفته می‌شود. این درحالی است که از قلاویزهای ساده، در سوراخ‌های ته‌ باز استفاده می‌شود که براده از سمتی که باز است، به راحتی خارج شود.

قلاویزهای ماشینی دارای نوک تیز (سر تیز) یا نوک تخت (سر تخت) هستند که بسته به نوع سوراخی که می‌خواهید رزوه کنید، می‌توانید از قلاویز نوک تیز و یا نوک تخت استفاده نمایید. این نکته را به یاد داشته‌ باشید که بهتر است برای سوراخ‌های کور، از قلاویزهای سرتخت استفاده کنید. البته گفتنی است که برای سوراخ‌های کور خیلی کوچک، از قلاویز نوک تیز استفاده می‌کنند.

قلاویز چپ گرد و راست گرد

از منظر جهت، قلاویزها به دو دسته قلاویز چپ (پاد ساعت‌گرد) و قلاویز راست (ساعت‌گرد) تقسیم می‌شوند. قلاویزها و پیچ‌ها باید باهم متناظر باشند. برای مثال اگر پیچ قرار است که در جهت عقربه‌های ساعت بسته شود، قلاویز راست که ساعت‌گرد است، مناسب آن خواهد بود. تعداد قلاویزهای راست در بازار، بیشتر از قلاویزهای چپ است، زیرا اکثر پیچ‌ها به صورت ساعت‌گرد بسته می‌شوند. از پیچ چپ‌گرد (پیچی که به صورت پاد ساعت‌گرد بسته می‌شود) در شرایط خاص استفاده می‌کنند. برخی از این شرایط خاص عبارت است از وقتی که پیچ، در شرایط تحت فشار قرار دارد. برای مثال، برای بستن صفحه دیسک‌های سنگ‌زنی و تیغه ارد گرد از این مدل پیچ‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از مکان‌هایی که از پیچ چپ‌گرد استفاده می‌شود، پمپ بنزین‌ها می‌باشد. برای بستن اتصال شیلنگ نازل بنزین به پمپ بنزین، از پیچ چپ‌گرد و قلاویز متناظر با آن، یعنی قلاویز چپ (پاد ساعت‌گرد)، استفاده می‌شود.

استانداردهای قلاویز

به گزارش تراش ابزار جم، قلاویزها از منظر استاندارد ایزو (ISO) نیز، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. استاندارهای متنوع، قلاویزها را از نظر زاویه دنده، دنباله، گام، قطر و ظرفیت تحمل، از یکدیگر متمایز می‌کند. برای مثال استاندارد M به معنی متریک است که بیشترین کاربرد را میان استانداردها دارد و نشان‌دهنده متریک گام استاندارد قلاویز و به معنی درشت بودن آن است. استاندارد دیگری که در میان قلاویزها وجود دارد، استاندارد MF است که به معنی متریک دنده‌ریز می‌باشد. این نوع قلاویزها، گام ریزتری نسبت به قلاویزهای استاندارد M دارند. از دیگر استانداردهای قلاویز، استاندارد G است که به نام قلاویز لوله شناخته می‌شود. استاندارد بعدی نیز NPT  نام دارد و جزو که یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در صنعت تراشکاری است.

قلاویز

کاربردهای قلاویز ماشینی

قلاویزهای ماشینی در مقیاس‌های بزرگ صنعتی دارای کاربردهای فراوان می‌باشند. این قلاویزها در صنایع بزرگی مانند صنایع نظامی، دریایی، خودروسازی، هواپیماسازی، پتروشیمی و نفت و گاز به کار می‌روند. این نوع قلاویز، در برخی از کارگاه‌های صنعتی نیز یافت می‌شود اما معمولا برای استفاده از قلاویز در مقیاس کوچک، قلاویز دستی گزینه مناسب‌تری نسبت به قلاویز ماشینی است.

انتخاب بهترین قلاویز

بهترین قلاویز، بسته به این‌که چقدر زمان برای قلاویزکاری می‌خواهید صرف کنید و چه تعداد قطعه را می‌خواهید قلاویزکاری کنید متفاوت است. همانطور که گفته‌ شد برای قلاویزکاری تعداد زیادی قطعه در زمان کم، نیاز به قلاویزکاری ماشینی دارید. همچنین قلاویزها از لحاظ این‌ که می‌خواهید قلاویزکاری شما به چه جهتی باشد، می‌خواهید چه نوع سوراخی را قلاویز کنید، می‌خواهید چه نوع قطعه‌ای را قلاویز کنید و جنس قلاویز مورد نظر شما چه نوعی است، با یکدیگر متفاوت اند. پس انتخاب‌های متعددی را پیش روی شما قرار می‌دهند. شرکت تراش ابزار جم، با سال‌ها فعالیت در زمینه تولید و توضیع انواع قطعات صنعتی، یکی از برترین تولیدکننده‌های قلاویزهای ماشینی باکیفیت، برای شما مصرف کنندگان محترم می‌باشد.

امیدواریم با این مطلب بتوانید بهترین قلاویز ماشینی را متناسب با موارد استفاده خود، انتخاب کرده و تهیه نمایید. کارشناسان ما در مجموعه تراش ابزار جم، آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه خرید قلاویز ماشینی هستند. بنابراین اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می‌خواهید از قیمت روز ابزارآلات مطلع شوید، با شماره تماس‌های درج‌شده در وبسایت شرکت تراش ابزار جم، تماس حاصل فرمایید.

منبع : تراش ابزار جم

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها