|
کدخبر: 236246

دلایلی که مهم بودن بالانس تایرهای ماشین را مشخص خواهد کرد

خودرو دلایلی که مهم بودن بالانس تایرهای ماشین را مشخص خواهد کرد

وقتی صحبت به خودرو می‌رسد، معمولا این احساس را داریم که همیشه باید سعی کنیم راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها پیدا کنیم. این مسئله اغلب به این معنی است سعی می‌کنیم از خدماتی که لازم است برای خودروی خود دریافت کنیم اجتناب کنیم یا آن‌ها را به تعویق بیندازیم. یکی از این خدمات، بالانس تایرهای ماشین است. دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد بالانس لاستیک‌های ماشین چقدر مهم است. در ادامه با این دلایل بیشتر آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید بالانس تایرهای خودرو چیست.

  1. بالانس تایرهای ماشین چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به اهمیت بالانس تایرهای ماشین بپردازیم لازم است دقیقا بدانید که بالانس لاستیک‌های خودرو به چه معناست. لاستیک‌های مدرن دارای وزنه‌های کوچکی هستند که وقتی بر روی خودرو نصب می‌شوند این وزنه‌ها در نزدیکی لبه‌های چرخ‌ها قرار می گیرند. این وزنه‌ها باعث می‌شوند که وزن تایر به‌صورت یکنواخت توزیع شود. بالانس تایر به این معنی است که این وزن‌ها تنظیم شوند تا اطمینان حاصل شود که وزن تایر به‌صورت یکنواخت توزیع یافته است.

یکی از تایرهای مدرن خودرو، لاستیک هانکوک است که مدل‌های متنوعی ازجمله اپتیمو، چهار فصل و بلک برد دارد. برای خرید این لاستیک می‌توانید به نمایندگی فروش تایر هانکوک مراجعه کنید و آن را با قیمت مناسب برای پراید یا هر خودروی دیگری تهیه کنید.

مهم است بدانید که بالانس تایرها و تراز چرخ‌ها با یکدیگر یکسان نیستند. هر دوی این موارد مهم هستند اما هر یک از آن‌ها کار بسیار متفاوتی را برای لاستیک‌ها انجام می‌دهند. بالانس تایرهای ماشین به معنای تنظیم وزن‌ها و توزیع آن‌ها روی لاستیک‌ها است. تراز چرخ‌ها که به آن تراز تایرها نیز گفته می‌شود به معنای تنظیم سیستم تعلیق خودرو است تا زوایای لاستیک‌ها اصلاح شود.

  1. چرا بالانس تایرهای ماشین مهم است؟

بالانس تایرهای ماشین یکی از سرویس‌های بسیار مهم برای خودرو است که انجام آن می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. در ادامه با دلایل اهمیت بالانس تایرهای ماشین آشنا می‌شوید.

  • تایرهای بالانس‌شده، رانندگی نرم‌تری را ارائه می‌دهند

لاستیک

شاید مهم‌ترین یا حداقل قابل‌توجه‌ترین مزیت بالانس تایرهای ماشین این موضوع باشد که درنتیجه بالانس تایرها، رانندگی خودرو نرم‌تر می‌شود. زمانی که بالانس تایرهای خودروی شما کاهش می‌یابد ممکن است لرزش خودرو را تجربه کنید. این لرزش‌ها به‌ویژه زمانی مشهود می‌شود که با سرعت بالا رانندگی می‌کنید. اگر وقتی در بزرگراه هستید فرمان خودرو می‌لرزد این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از عدم بالانس تایرهای ماشین باشد. بالانس تایرهای ماشین می‌تواند این لرزش‌ها را به‌صورت کامل رفع کند و موجب شود سواری ماشین نرم‌تر و بهتر شود.

  • بالانس تایرهای ماشین، مصرف بنزین خودرو را کاهش می‌دهد

بالانس تایرهای ماشین مزایای بسیار متعددی دارد و تنها به فراهم کردن سواری نرم‌تر منتهی نمی‌شود. وقتی لاستیک‌ها بالانس نشده باشند نمی‌توانند به‌صورت یکنواخت حرکت کنند. این مسئله می‌تواند موجب فرسایش لاستیک‌ها و همچنین، افزایش مصرف بنزین شود.

همانطور که حفظ فشار تایر موجب بهبود مصرف بنزین می‌شود، بالانس کردن تایرهای خودرو نیز می‌تواند چنین تاثیری را به دنبال داشته باشد. وقتی از توزیع یکنواخت وزن میان لاستیک‌های خودرو مطمئن می‌شوید می‌توانید از سایش لاستیک‌ها پیشگیری کنید و درنتیجه مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهید. این امر درنهایت، باعث کاهش هزینه‌های خودرو در بلندمدت می‌شود.

  • بالانس تایرهای ماشین، عمر تایرها را افزایش می‌دهد

همانطور که مطرح شد بالانس نبودن تایرهای ماشین موجب فرسودگی آن‌ها می‌شود و تعجبی ندارد که فرسودگی تایرها موجب کاهش عمر آن‌ها می‌شود. وقتی تایرها بالانس نیستند لرزش‌های بیش‌ازاندازه و سایش ناهموار آج را تجربه می‌کنند که این مسئله می‌تواند عمر آن‌ها را کاهش دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید دیرتر نیاز به تعویض تایرهای ماشین پیدا کنید، بالانس کردن تایرهای خودرو را فراموش نکنید.

  • بالانس تایرهای ماشین، از سیستم تعلیق خودرو محافظت می‌کند

چرخ

بالانس نبودن تایرهای ماشین می‌تواند بر سیستم تعلیق خودرو نیز تاثیر بگذارد. با گذشت زمان، لرزش‌های ناشی از لاستیک‌های بالانس‌نشده می‌تواند بدتر شود. این لرزش‌ها درنهایت می‌تواند سیستم تعلیق خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، درعین‌حال که بالانس کردن تایرهای ماشین کاری سریع و کم‌هزینه است نادیده گرفتن آن می‌تواند مشکلات بزرگتر و بدتری را برای خودرو ایجاد کند. همچنین مطالعه این مقاله میتواند به شما کمک کند تا بهتر و به نحو صحیح از سیستم تعلیق خودرو خود نگهداری کنید.

  • بالانس تایرهای ماشین، سواری ایمنی را برای شما فراهم می‌کند

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بالانس تایرهای ماشین، این است که این کار می‌تواند امنیت خودرو را افزایش دهد. وقتی لاستیک‌ها بالانس نیستند می‌توانند موجب سایش ناهموار آج‌ها شوند. این مسئله می‌تواند کنترل خودرو را به‌ویژه در سرعت‌های بالا دشوار کند. با انجام منظم سرویس‌های لازم خودرو ازجمله بالانس تایرهای ماشین می‌توانید مطمئن شوید که خودروی شما در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد.

بالانس کردن تایرهای ماشین مانند شستن خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه برای شستن خودرو می‌توانید از از یک مدل کارواش مثل کارواش خانگی رونیکس استفاده کنید اما برای بالانس کردن تایرهای ماشین لازم است به مراکز ارائه‌دهنده خدمات خودرو مراجعه کنید. کارواش دینامی رونیکس دارای مدل‌هایی ازجمله واترجت است که برای خرید بهترین مدل آن لازم است به قیمت و مشخصات هر مدل توجه کنید.

  1. چه زمانی لازم است برای بالانس تایرهای ماشین اقدام کنید؟

به‌طورکلی توصیه می‌شود که هر ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلومتر یا هر شش ماه یک‌بار برای بالانس تایرهای ماشین اقدام کنید. علاوه بر انجام سرویس‌های منظم مهم است مراقب علائم هشداردهنده زیر باشید و به‌محض مشاهده آن‌ها برای بالانس کردن تایرهای ماشین اقدام کنید:

  • فرمان خودرو به‌شدت می‌لرزد.
  • شاسی خودرو به‌طور غیرعادی می‌لرزد.
  • مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا کرده است.
  • قطعات خودرو بیش‌ازحد یا خیلی زود خراب می‌شوند.

درنهایت، بالانس تایرهای ماشین به‌ویژه برای خودروهای امروزی که سبک‌تر هستند ضروری است. وزن سنگین خودروهای قدیمی می‌توانست سواری آرام‌تری را فراهم کند اما طراحی تایرهای مدرن‌تر، واکنش‌پذیرتر است. بالانس نبودن تایرهای ماشین می‌تواند هم برای تایرها و هم برای خودرو مشکلات متعددی را ایجاد کند. بنابراین، مهم است که به‌موقع برای بالانس کردن تایرهای ماشین اقدام کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر