|
کدخبر: 201501 رویا رئیسی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی مطرح شد:

راه‌هایی طلایی برای موفقیت کسب و‌ کارهای مجازی

در حوزه خرده‌فروشی به نظر می‌رسد که جایگاه‌های خوبی نداریم. هنوز فرهنگ خرید آنلاین میان مردم قالب نشده است. باید در این حوزه بیش از پیش ورود کنیم و اقداماتی برای توسعه این حوزه انجام دهیم.

اصناف راه‌هایی طلایی برای موفقیت کسب و‌ کارهای مجازی

کرونا ویروس منحوسی است که بر تمام ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشته است. شاید بیش از همه بر کسب‌وکارها تأثیرگذار بوده است. کسب‌وکارهای بسیاری به واسطه بیماری صاحب کسب‌وکار آسیب دیدند و کسب‌وکارهایی نیز به واسطه دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شدند. در این میان قرعه به نام کسب‌وکارهای آنلاین افتاد و شرایط آن‌ها اندکی بهتر بود. در این خصوص عادل طالبی دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کرونا یک مصیبت بود اما اتفاق‌هایی نیز در کنارش شکل گرفت. در حوزه کسب‌وکار قاطبه مردم با بحث اینترنت آشنا شدند و به این دانش رسیدند که اینترنت فقط تفریح نیست. پیش از کرونا بخش عمده‌ای از مردم اینترنت را فضایی برای تفریح می‌دانستند اما کرونا بخش زیادی از مردم را با فرایندهای خرید از اینترنت آشنا کرد. زمانی که مردم جذب این موضوع شدند، کسب‌وکارهایی که مقاومت در برابر اینترنت داشتند، از فضای آفلاین به آنلاین آمدند. فضای کسب‌وکار در فضای دیجیتال متفاوت است. در فضای دیجیتال نیازمند یادگیری هستیم. در یک سال و نیم گذشته بسیاری از کسب‌وکارها توانستند، خود را با این تفاوت‌ها وفق دهند و در مجموع کسب‌وکارهای آنلاین رشد کردند.

طالبی

اعتمادسازی در کسب‌وکارهای آنلاین

طالبی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که کسب‌وکارها باید در این شرایط داشته باشند، فهم درست از رفتار مصرف‌کننده در فضای آنلاین است. بین رفتار مصرف‌کننده در فضای آفلاین و آنلاین تفاوت وجود دارد. در فضای آفلاین افراد به مغازه یا فروشگاهی مراجعه می‌کنند. فضای فیزیکی برای مشتری اعتماد ایجاد می‌کند. در خرید به صورت حضوری محصول دیده می‌شود و بعد از آن پول پرداخت می‌شود. در حالی که در خرید آنلاین محصول را از میان تعدادی عکس یا ویدیو انتخاب می‌کنیم. ممکن مشتری‌ها خیلی به این تصاویر و ویدیوها اعتماد نداشته باشند یا فکر کنند تصاویر از طریق ویرایش و فتوشاپ ایجاد شده است. همچنین ممکن از زوایای مختلفی که ما نیاز داریم، عکس‌برداری نشده باشد. در خرید آنلاین ابتدا پول پرداخت می‌شود و محصول به دست مشتری می‌رسد، در نتیجه در بحث و کسب‌وکارهای آنلاین فرآیند اعتمادسازی موضوع مهمی است. افرادی که این تفاوت رفتار مصرف‌کننده در فضای آنلاین و آفلاین را درک کنند، کسب‌وکار بهتری دارند. باید زوایایی که دغدغه مشتری است، به درستی بررسی شود. اعتمادسازی در کسب‌وکار مجازی عامل موفقیت است. بحث زیرساخت موضوعی هست که جزو بدیهیات کسب‌وکارهای آنلاین است. در فضای آفلاین ما نیازمند مغازه و دکان برای کسب‌وکار هستیم، در فضای آنلاین نیز نیازمند سرور خوب، تصاویر، محتوا و ارتباطات مناسب هستیم.

روند خرید در فضای آنلاین

وی افزود: خیلی از کسب‌وکارها از فضای آنلاین استفاده می‌کنند اما در خیلی از خریدها و معامله‌ها قدم اول در فضایی آنلاین برداشته می‌شود. افراد با جستجو، پیدا کردن شرکت‌ها و تماس خرید را در فضای حضوری انجام می‌دهند. خدمات، بیزینس بین تجار، خریدارهای کلان، خریدهای مواد اولیه و خیلی از مسائل دیگر نهایتاً در فضای آنلاین انجام نمی‌شود. بحث آشنایی و مقایسه در فضای آنلاین شکل می‌گیرد. شرکت‌ها از طریق ابزارهایی مثل سوشیال مدیا، سایت، تبلیغات بنری و استفاده از رسانه‌ها به شکل مؤثر استفاده می‌کند.

روند کند خرده‌فروشی آنلاین

دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: در حوزه خرده‌فروشی به نظر می‌رسد که جایگاه‌های خوبی نداریم. هنوز فرهنگ خرید آنلاین میان مردم قالب نشده است. خرده‌فروشی آنلاین در ایران حدود ۳.۲ دهم درصد انجام می‌شود. در حالی که در ترکیه حدود ۸ درصد، در اتحادیه اروپا ۱۴ درصد، در امریکا حدود ۲۲ درصد و در چین حدود ۴۴ درصد است. در نتیجه ایران با سایر کشورها فاصله زیادی در این حوزه دارد. در حوزه خرده‌فروشی هنوز به آنچه می‌خواستیم، نرسیده‌ایم و دلایل متعددی دارد. مباحثی مثل کلاه‌برداری‌های اینترنتی، عدم عرضه محصولات درست، نبود اعتماد بین مشتریان تفاوت خرید اینترنتی از خرید فیزیکی این شرایط را ایجاد کرده است. در بحث پرداخت مشکل داریم، مسائلی مثل رمز دوم یا پیچیدگی‌های خرید بانکی باید بر طرف شود. اگر سیستم قضایی کند نبود و چابک و چالاک کلاه‌برداران را شناسایی می‌کرد، به این اندازه شاهد نگرانی در میان مردم نبودیم. به واسطه این دغدغه و نگرانی‌ها حجم خرید در حوزه خرده‌فروشی پایین است. باید در این حوزه بیش از پیش ورود کنیم و اقداماتی برای توسعه این حوزه انجام دهیم.

طالبی تأکید کرد: از سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ در حوزه نرم‌افزاری شروع به کار کردیم اما در این حوزه عقب مانده‌ایم. در ابتدا نسبت به سایر کشورها جلو بودیم اما رفته‌رفته عقب ماندیم و تا به امروز نتوانسته این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. تلاش‌هایی برای بهبود این روند انجام شد اما تصمیماتی که در آن سال‌ها اتخاذ شد، سرعت کسب‌وکارهای آنلاین را کند کرد. صدمات جبران‌ناپذیر ایجاد شد. در سال‌های اخیر تلاش‌های را برای بهبود روند انجام شد و زیرساخت‌ها به خوبی فراهم شد. امیدوارم این تلاش در دولت جدید رشد کند تا در بحث خرده‌فروشی شاهد توسعه کسب‌وکار مجازی باشیم. ایران بازار خوبی در بحث خرده‌فروشی دارد و می‌تواند این روند را بهبود بخشد.

نبرد کسب‌وکارها در جبهه تحریم و فیلترینگ

وی افزود: بحث تحریم‌ها هم در این سال‌ها وجود داشت که نمی‌توانیم منکر آسیب تحریم‌ها به کسب‌وکارها شویم. بسیاری از ابزارها در کسب‌وکارها های آنلاین مورد نیاز است که در ایران تحریم هست. کنار مشکل تحریم‌ها، فیلتر هم به نوبه خود به کسب‌وکارها آسیب زد. بخش عمده‌ای از شبکه‌های اجتماعی ما با دیدگاه‌های سلیقه‌ای فیلتر شده است. فیلترینگ عملاً راه‌های ارتباطی کسب‌وکارها را با مشتریان بالقوه مسدود کرد. برخوردهای سلیقه‌ای با فضای دیجیتال و توهم دشمن پنداری به اینترنت نیز تسری پیدا کرده است.

ورود کسب‌وکارهای آفلاین به حوزه آنلاین

دبیر انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی در پایان گفت: رونق کسب‌وکارهای آنلاین در دوره کرونا برای کسب‌وکارهایی که پیش از آن را به صورت آنلاین فعالیت می‌کردند، آسیب محسوب نمی‌شود و ورود کسب‌وکارهای جدید به حوزه آنلاین حوزه کار را بزرگ‌تر می‌کند. همانند کشتی عظیمی که در برابر موج‌های بزرگ دوام می‌آورد. هرچه این حوزه بزرگ‌تر باشد، در برابر مشکلات و امواج مقاومت بیشتری خواهیم داشت. همچنین فرهنگ خرید آنلاین گسترش یابد. حضور و فعالیت کسب‌وکارهای آفلاین در فضای آنلاین فرصت خوبی برای همه کسب‌وکارها است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها