|
کدخبر: 200066 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش‌ نیوز با مدیر یکی از اپلیکیشن‌های تحریم شده مطرح شد:

کسب‌وکارهای اینترنتی قربانیان تازه تحریم‌ ها

در دوران کرونا با وجود اتحاد بسیاری از جوامع برای پیشرفت بهتر امور خصوصاً کسب‌وکارها، تحریم‌ها در ایران قربانیان تازه گرفته است و پای تحریم‌ها به حوزه فناوری باز شده است.

فناوری کسب‌وکارهای اینترنتی قربانیان تازه تحریم‌ ها

تحریم‌های امریکا هر روز فراتر می‌شود و در کنار تحریم بانکی و دارویی و هزاران تحریم دیگر حالا شاهد تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی هستیم. نگاهی به تحریم‌های اخیر داشته باشیم و تازه‌ترین تحریم را از زبان یکی از مدیران اپلیکیشن‌های تحریم شده، جویا شویم.

کدام اپلیکیشن‌ها تحریم شدند

تحریم‌ها و حذف از گوگل پلی با روبیکا شروع شد و رفته رفته شاهد تحریم اپلیکیشن‌هایی مثل «ذره‌بین»، «آپارات»، «فیلیمو»، «بلد» و «طاقچه» بودیم. معلوم نیست که این اپلیکشن‌ها آخرین قربانیان هستند یا این راه ادامه دارد. قرار بر این هست که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه به این بحث ورود کنند. در ادامه گفتگویی با یکی از مدیران این اپلیکیشن‌ها داشتیم تا جزئیات بیشتر را جویا شویم.

طاقچه بیش از یک ماه پیش حذف شد

سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه در گفتگو با گسترش نیوز گفت: وضعیت نرم‌افزار طاقچه نسبت با سایر نرم‌افزارهایی که از سوی گوگل پلی حذف شده‌اند، متفاوت است. نرم‌افزارهایی مثل بلد، فیلیمو و آپارات چهارشنبه گذشته از گوگل پلی حذف شدند در حالی که نرم‌افزار طاقچه بیش از یک ماه و نیم پیش حذف شده است. حذف سایر اپلیکیشن‌ها در روز چهارشنبه منجر به توجه رسانه‌ها به اپلیکیشن طاقچه شد. در اصل طاقچه در اواخر تیرماه از مارکت گوگل پلی حذف شد.

گودرزی

بدون هشدار قبلی اپلیکیشن طاقچه حذف شد

گودرزی اظهار کرد: سه نرم‌افزار یاد شده، از سوی گوگل پلی ایمیلی دریافت کردند. در این ایمیل اشاره شده است که بر اساس بند ۵. ۱۶ گوگل پلی حذف شده‌اند. در حالی که ما همچنین ایمیلی را دریافت نکردیم. پیگیری‌های زیادی انجام شد اما پاسخ لازم را نیز دریافت نکردیم. بنا بر قواعد گوگل پلی باید در ابتدا چند مرحله هشدار صادر شود و در نهایت اپلیکیشن حذف شود. در حالی که نرم‌افزار طاقچه بدون هشدار قبلی به یک‌باره حذف شد. قانون و آیین نامه‌ای به ما در این خصوص ابلاغ نشده است و بر اساس قوانین داخلی گوگل پلی در یک بازه زمانی مشخص باید پاسخ به ایمیل‌ها ارائه شود اما ما تا به این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

حمایتی از سوی نهادهای داخلی نشد

وی افزود: هنوز نهادهای داخلی حمایت‌های لازم را انجام نداده‌اند، شاید به خاطر تفاوت شرایطی باشد که اپلیکیشن طاقچه دارد. بعید می‌دانم از سوی وزارت خارجه و سایر نهادها از نظر عملی اقدامی صورت گرفته باشد. اظهارنظرها تنها در رسانه‌ها بیان شده است. مذاکراتی با ما نشده است.

دردسرهای حذف از گوگل پلی

مدیر روابط عمومی طاقچه تأکید کرد: در حال حاضر گوگل پلی منبع مهمی برای نصب اپلیکیشن هست، طاقچه مخاطب خارجی هم دارد. خیلی از ایرانیان مقیم خارج از برنامه ما استفاده می‌کنند. در حال حاضر نرم‌افزار ما امکان فروش ارزی را نیز دارد، در نتیجه فارسی‌زبانان خارج از ایران کتاب‌های خود را تهیه می‌کنند. کاربرانی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند، برنامه‌های خود را از گوگل پلی دانلود می‌کند، حتی در داخل ایران نیز مردم از گوگل پلی برای نصب برنامه‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه این روند برای ما مشکل‌ساز شده است. به طور مثال مخاطب مراجعه به گوگل پلی می‌کند اما اپلیکیشن طاقچه را پیدا نمی‌کند؛ در نتیجه برایش سؤال می‌شود که چرا این اپلیکیشن حذف شده است. زمانی که از گوگل پلی نصب انجام نشود، باید چندین مرحله برای نصب اپلیکیشن پشت سر بگذارند.

راه‌حل‌های طاقچه برای رفع مشکل فعلی

گودرزی خاطرنشان کرد: مخاطبان به پشتیبان‌های برنامه مراجعه می‌کند و دلیل حذف را می‌پرسند، این روند برای ما بار پاسخگویی و پشتیبانی زیادی ایجاد کرده است. چندین راه جایگزین را به مخاطبان خود معرفی می‌کنیم، همچنین بازطراحی انجام شده است تا مخاطبان با هر سیستم‌عاملی وارد سایت شود، در ابتدا لینک دانلود سیستم‌عامل مورد نظر را مشاهده خواهند کرد. به طور مثال اگر شما با ویندوز وارد سایت شوید، در ابتدا فایل نصبی سیستم‌عامل ویندوز را مشاهده خواهید کرد. پشتیبانی و رسانه‌های اجتماعی ما نیز پاسخگو مخاطب هستند تا به راحتی طاقچه را نصب کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم مشکل به زودی برای ما و سایر اپلیکیشن‌های ایرانی برطرف شود تا کسب‌وکارهایی که در بستر اینترنت شکل می‌گیرد، شرایط بهتری را داشته باشند. در شرایط فعلی کسب‌وکارها نیاز به حمایت دارند و بهتر به جای سنگ‌اندازی به دنبال حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی باشند.

ارسال نظر