|
کدخبر: 199448 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل:

شیائومی قید بازار ایران را زد؟ / راه هایی برای جلوگیری از غیرفعال شدن گوشی

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: شیائومی در ایران بازار خوبی دارد. باید منتظر واکنش ایالات متحده و شرکت شیائومی باشیم. تا شب گذشته در وب‌سایت این شرکت مطلب خاصی ذکر نشده است.

اقتصاد شیائومی قید بازار ایران را زد؟ / راه هایی برای جلوگیری از غیرفعال شدن گوشی

چند روزی هست که خبر تحریم ایران از سوی شرکت شیائومی مطرح شده است. منشأ این خبر وب سایت xda- developers است که به تازگی مدعی شده است، گوشی تعدادی از کاربران در کشورهای کوبا، ایران، سوریه، کره شمالی، سودان و کریمه بدون اخطار قبلی غیرفعال شده است و بر روی گوشی این افراد پیغام زیر آمده است:

Xiaomi policy does not permit sale or provision of the product to the territory in which you have attempted to activate it.‎ Please contact the retailers directly for additional information.‎

این خبر کاربران گوشی‌های شیائومی در ایران را حسابی نگران کرده است و خریداران این برند دچار تردید شده‌اند. در ادامه همراه ما باشید تا صحت این خبر و جزئیات آن را در گفتگو با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم موبایل بررسی کنیم.

گوشی‌های شیائومی با روش دور زدن تحریم‌ها وارد می‌شود

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم موبایل در گفتگو با گسترش نیوز گفت: منبع موثقی این خبر را تائید نکرده است و تنها در اخبار خارجی به این موضوع اشاره شده است. این موضوع مصرف خارجی دارد تا بلایی که بر سر گوشی‌های هوآوی در ایران آمد، بر سر شیائومی در ایران نیاید و شامل تحریم‌های سنگین امریکا نشود. اگر شرکت شیائومی عاقل باشد، بازار جذاب ایران را از دست نخواهد داد. شیائومی تقریباً ۴۰ درصد سهم بازار ایران را در دست دارد. شیائومی فعلاً نمایندگی رسمی در ایران ندارد و تمامی کالاهای این شرکت با دور زدن تحریم‌ها به روش‌های مختلف وارد ایران می‌شود.

اسحاقی

تحریم ایران هنوز به صورت رسمی تائید نشده است

اسحاقی اظهار کرد: جوسازی‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفت و ممنوعیت واردات از سوی سازمان تنظیم مقررات به واسطه عدم تماس با سرشماره های اضطراری عملاً فضا رسانه‌ای ایجاد کرد و به گوش آمریکایی‌ها رسید که شیائومی در ایران بازار خوبی دارد. باید منتظر واکنش ایالات‌متحده و شرکت شیائومی باشیم. تا شب گذشته در وب‌سایت این شرکت مطلب خاصی ذکر نشده است. بنا بر اخبار غیررسمی این اتفاق بعید به نظر می‌رسد. گوشی‌های شیائومی مستقیماً به ایران نمی‌آیند و از کشورهای مختلف مثل امریکای جنوبی و آسیای شرقی خرید انجام می‌شود.

گوشی‌های شیائومی در ایران فعال‌سازی نمی‌شوند

وی افزود: بحث فعال‌سازی دستگاه مهم هست که برای بار اول در کدام منطقه روشن شده است. بیشتر گوشی‌های شیائومی در سایر کشورها فعال شده‌اند. مبدأ کشور جایی جز ایران مشخص می‌شود. بنابراین باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم، هنوز به صورت رسمی عنوان نشده است.

راهکار خاصی برای مقابله وجود ندارد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم موبایل تأکید کرد: اگر خبر تحریم صحت داشته باشد، راهکار خاصی وجود ندارد، همانند سایر برندها که در ایران حضور ندارند، امکان استفاده از برند شیائومی نخواهد بود. فروش این برد به کشورهای تحریمی ممنوع می‌شود.

گوشی‌های قدیمی هم شامل تحریم می‌شوند؟

اسحاقی در پایان گفت: تا زمانی که خبر به صورت رسمی اعلام نشود، نمی‌دانیم که تحریم شامل گوشی‌های قدیمی هم می‌شود یا تنها گوشی‌های جدید شامل این تحریم خواهند بود. تا به امروز همچنین تحریمی سابقه نداشته است. شرکت دسترسی خاصی به گوشی‌های قدیمی ندارد. تنها در زمان آپدیت به سرورها متصل می‌شوند که گوشی‌های شیائومی قدیمی آپدیت شده‌اند. آنها دسترسی به یوزر و دستگاه‌های ما ندارند. در فرآیند به روزرسانی شاید دسترسی اندکی ایجاد شود.

در ایران وضعیت به چه صورت هست؟

تا به این لحظه گزارش رسمی در خصوص قفل گوشی‌های شیائومی در ایران مطرح نشده است و فعالان حوزه فناوری اطلاعات توصیه می‌کنند، فعلاً گوشی شیائومی خود را به روزرسانی نکنید. همچنین توصیه می‌شود که حتماً گوشی با موقعیت منطقه‌ای گلوبال یا جهانی بخرید و حتماً بوتلودر گوشی شیائومی خود را آنلاک کنید. در صورت امکان نیز از کاستوم رام‌ها بر روی گوشی شیائومی استفاده کنید. تا احتمال قفل شدن گوشی شما کاهش پیدا کند. البته تمامی این مسائل عواقبی دارد که باید با بررسی و دقت انجام شود.

ارسال نظر