|
کدخبر: 167322 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان دارو مطرح شد:

مخاطرات جدی صنعت داروسازی

سید صدرالدین نبوی گفت: «اگر می‌خواهند از تولید حمایت کنند باید بخش خصوصی را از گزند تاثیرات و تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه‌ی بخش دولتی؛ خارج کنند».

اصناف مخاطرات جدی صنعت داروسازی

کرونا بعد از گذشت بیش از یک‌سال نگران‌کننده‌تر از همیشه شده است. در این شرایط افزایش قیمت دلار و تورم هم به نوبه خود عامل دیگری برای تحت ‌فشار قرار دادن مردم شده و کمبود و گرانی بیش از حد بعضی انواع دارو برای به یکی از دغدغه‌های مهم آنها تبدیل شده است. درحال‌حاضر وضعیت تولید دارو چگونه است؟ مهم‌ترین مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان چیست؟ برای آگاهی بیشتر از این موضوع با عضو هیات مدیره و نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهان دارویی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سید صدرالدین نبوی اظهارکرد: «کرونا در حوزه ما تاثیر زیادی به گذاشته است. زمانی که کارکنان شرکت‌ها یا خانواده‌هایشان به کرونا مبتلا می‌شوند کار در آن قسمت تعطیل می‌شود. مردم از مراجعه به مطب‌ها می‌ترسند و پزشک‌ها هم کمتر سرکار می‌روند. از طرف دیگر به دلیل رعایت نسبی مردم و تعطیلی مدارس، مقدار سرماخوردگی فصلی کمتر شده که البته این مورد اتفاق خوبی است. مسئله کرونا را هم که کنار بگذاریم با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت‌ها قدرت خرید مردم کم شده و مجموعاً آمار فروش دارو پایین آمده است. عملکرد پرسنل هم تحت تاثیر این عوامل ضعیف شده است».

بیشتر مواد اولیه وارداتی هستند

 نبوی در تشریح بیشتر موضوع تصریح کرد: «در حوزه ما بخشی از مواد اولیه گیاهی و بسیاری از مواد جانبی داروسازی وارداتی هستند. یعنی بسیاری از مواد پایه قرص‌ها، شربت‌ها و کپسول‌ها از کشورهای خارجی مثل چین‌، هند‌، آلمان، ایتالیا، فرانسه، مالزی بعضاً باواسطه وارد می‌شود. مسئله قاچاق دارو در حوزه ما بسیار کم است».

وی خاطرنشان کرد: «در بخش داروسازی موضوع مواد اولیه با مواد جانبی که پایه اصلی در داروسازی است تفاوت دارد. یعنی اگر یکی از این دو وجود نداشته باشد شما نمی‌توانید دارو بسازید. بسیاری از مواد اولیه داروهای گیاهی در داخل کشور وجود دارد و بخشی دیگر از چین، هند و کشورهای دیگر وارد می‌شود. اما مواد پایه داروسازی که مواد اولیه را با آن ترکیب می‌کنند تا نهایتاً به دارویی خاصی تبدیل شود بیشتر وارداتی است و کمبود و افزایش قیمت آن از زمان تحریم‌های ترامپ چشمگیر شده است و ربطی به کرونا ندارد. همچنین در رابطه با مواد اولیه و مواد جانبی مربوط به داروهای شیمیایی یک سری کمبود داریم» که اطلاعات بیشتر رااز فعالان آن صنعت باید پرس وجو کرد.

حمایت نباید شعاری باشد

وی در ادامه گفت: «مشکلات و موانع در حوزه داروسازی بسیار زیاد است. بروکراسی اداری، مدیریت‌های ضعیف و ناکارآمد در سازمان‌های دولتی، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه، عدم درک صحیح تصمیم‌گیرندگان پیرامون تولید، دخیل نکردن تولیدکنندگان و نمایندگان آنها در تصمیم‌گیری‌ها، دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات و تعیین قیمت به ‌نحوی‌که با تورم و افزایش قیمت مواد اولیه تناسب ندارد و بسیاری از موارد دیگر همگی در جهت لطمه زدن به تولید و تولیدکننده پیش می‌رود. حمایت از تولید بیشتر در حد شعار است. درحال‌حاضر بنگاه‌های تولیدی با مخاطرات جدی رو به رو هستند».

صدرالدین-نبوی۲۴

بخش خصوصی دخالت داده شود

نبوی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «اگر می‌خواهند از تولید حمایت کنند باید بخش خصوصی را از گزند تاثیرات و تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه‌ی بخش دولتی؛ خارج کرده و به ظرفیتهای بالای انجمن‌های تولیدکنندگان توجه و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها مربوطه، دخیل کنند. بخش دولتی باید در یک محدوده مشخص نقش نظارتی خود را عهده‌دار باشد و از دخالت، تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف در ابعاد گسترده منع شود».

حمایت از تولید را عملی کنید

وی در پایان گفت: «نمی‌شود در مورد حمایت و پشتیبانی از تولید صحبت کرد بعد باوجود افزایش چند برابری قیمت دلار و تورم فزاینده، قیمت‌ها را دستوری کنترل کرد. اگر بخش دولتی کار خود را درست انجام دهد قیمت دلار و تورم با وجود تحریم هم زیاد بالا نمی‌رود و علتی ایجاد نمی‌شود که بعدا بخواهند با فشار با معلول مقابله کنند و برای خود بیلان کار مقابله با گرانی درست کنند. البته بنده مقابله‌ مسئولان در موارد ضروری نظیر واسطه‌هایی که قیمت‌ها را به صورت کاذب بالا می‌برند را عرض نمی‌کنم بلکه مقصود من واقعیت موجود و پیش روی تولیدکننده است. اقتضای این شرایط تعیین قیمت برمبنای قیمت‌های موجود مواد اولیه و بسته‌بندی است که نسبت به سال ١٣٩٦ در همه صنوف چند برابر شده است. این موضوع برکسی پوشیده نیست. اگر بنگاه‌های تولیدی نتوانند به تولید ادامه دهند نتایجی نظیر افزایش خیل بیکاران و کاهش تولید ناخالص داخلی و ملی را شاهد خواهیم بود».

ارسال نظر