|
کدخبر: 163189 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز مطرح شد:

دست بورس بر گلوی کفاشان

رئیس اتحادیه کفاشان کفش دستدوز گفت: دولت باید به موضوع عرضه مواد اولیه در بورس ورود کند و اجازه ندهد هرکس هر کاری دلش خواست انجام دهد.

اصناف دست بورس بر گلوی کفاشان

کسب و کار کفاشان دستدوز در چه شرایطی به سر می‌برد؟ مهم‌ترین موانع فراروی آنها چیست؟ چگونه می‌توان به رونق فعالان این حوزه کمک کرد؟ درحال‌حاضر نحوه عرضه مواد اولیه این صنف در بورس کالا، عرصه را به شدت بر آنها تنگ کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه کفاشان تهران دستدوز به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

رسول-شجری-اتحادیه-کفاشان-دستدوز

استقرار در شهرک‌ها به حمایت نیاز دارد

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز تهران اظهار کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی روز، ساخت‌وساز شهرک‌های صنعتی به خوبی انجام نشد. اگر قرار است که ما برای آرامش بیشتر شهر، این مناطق را خالی کنیم دولت هم باید به ما بودجه لازم را اختصاص دهد. با توجه به گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا، رکود اقتصادی و وضعیت نگران‌کننده بانک‌ها؛ دولت باید به هر نحوی شده از ما حمایت کند تا بتوانیم همکاران را در شهرک صنعتی مستقر کنیم. این افراد زمین‌هایشان را خریدند اما الان بلاتکلیف مانده‌اند. شهرداری مزاحم می‌شود و نمی‌گذارد که کار کنند. درحال‌حاضر با شهرداری با هزار ترفند کنار می‌آیند. اگر به آنجا بروند همین ۵۰ درصد امکاناتشان هم از بین می‌رود. اگر می‌خواهند حمایتی برای رفع موانع تولید داشته باشند بهتر است این موضوعات مهم را ساماندهی کنند تا بتوانیم بهره‌برداری کنیم. حتی برای صادرات هم می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد ولی همکاران در شرایط فعلی به سختی امرارمعاش می‌کنند».

یکه تازی دلالان در بورس

شجری در ارتباط با تامین مواد اولیه لازم گفت: «مواد اولیه خود یک سری تولیدات دارد. خود آن مواد هم وابسته به واردات است؛ ما کارخانجات مربوط به مواد اولیه‌ای مثل چسب و چرم را داریم ولی خود این کارخانه‌ها وابسته به مواد اولیه هستند تا بتوانند محصول ماقبل نهایی را تولید کنند».

رئیس اتحادیه کفاشان کفش دستدوز در ارتباط با کم و کیف عرضه مواد اولیه در بورس کالا گفت: «در رابطه با عرضه مواد اولیه در بورس کالا رانت وجود دارد. در مصاحبه‌های متعدد گفته‌ام باید این وضعیت را درست کرد. خود پتروشیمی تا شهریورماه بیش از ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشت. گفتند باید با قیمت کف خلیج‌فارس بفروشیم. بعد یک سری دلال به بورس ورود شدند و مواد اولیه را جابه‌جا و خریدوفروش کردند و می‌کنند. این گلوگاه تولیدکننده است و از طریق آن و اتحادیه‌هاست که مواد اولیه به‌دست تولید‌کننده می‌رسد. اجازه ندهند دلال روی قیمت‌ها مانور بدهد. قیمت بعد از ارائه مواد اولیه در بورس به مقدار زیادی افزایش پیدا کرد. کسی از عهده خرید برمی‌آید که استطاعتش را داشته باشد. وقتی مواد اولیه در بازار موجود باشد خودبه‌خود قیمت آن عادی می‌شود. اکنون برای تولیدکننده‌های ضعیف، مشکل ایجاد شده است. دولت باید در این قبیل موارد ورود کند و اجازه ندهد هرکس هر کاری دلش خواست با مواد اولیه انجام دهد. بعد از خروج مواد اولیه از بورس هم مشکلات زیادی داریم. برخی خرده‌پاها این اقلام را انبار می‌کنند. اگر نظارت دقیقی به عمل‌اید توان این کار را ندارند و مجبور هستند در بازار عرضه کنند. بعضی رویه‌ها و کارها به تولید ضربه می‌زند. امسال جا دارد همکاری بیشتری شود».

تحقق صادرات با تجهیز کارخانجات

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «در بحث پتروشیمی باید نظارت‌ها بیشتر شود. دلال‌ها بهره‌برداری می‌کنند و عده‌ای هم به انبار و سوءاستفاده رو می‌آورند. همچنین در رابطه با مواد اولیه و واردات آن باید کارشناسی شود. باید نیازمندی‌ها را وارد کرد. از طرف دیگر باید کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه را از طریق پتروشیمی یا واردات تجهیز کنیم. به این ترتیب کارخانه‌هایی که محصول ماقبل محصول نهایی را تولید می‌کنند دایر می‌شوند، رونق می‌گیرند، کالای نهایی را تولید می‌کنند و صادرات هم امکان‌پذیر می‌شود. برای رسیدن به این نقطه به حمایت نیاز است».

فروش امسال بهتر بود

وی در ادامه گفت: «به عراق، افغانستان و آذربایجان و برخی مناطق روسیه صادرات داریم. حجم صادرات در مقایسه با سال‌های قبل اندکی افزایش یافته است.

شجری درباره فروش ایام عید گفت: «فروش نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر بود. در سایه درایت دولت، واحدهای صنفی توانستند کالاهایی را که دپو کرده بودند در بهمن و اسفند بفروشند. البته فروش مثل سال‌ ۹۷ و قبل از آن نبود ولی خیلی از گره‌ها را باز کرد».

  • کارشناس سیاسی ارسالی در

    کالاهای چینی مخربترین نوع کالاها در رده کفش هستند آنها فرصتهای کار کفاشان زحمت ک ش کشور را خراب میکنند.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها