|
کدخبر: 108605

قاچاق ماسک‌های ایرانی به دلیل گرانی دلار

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وجود ماسک‌های تقلبی در بازار که جلوی کرونا را نمی‌گیرند، درباره اینکه باید از کجا و چه نوع ماسکی تهیه کنیم، از قاچاق ماسک‌های‌ باکیفیت ایرانی به خارج از کشور خبر داد.

اصناف قاچاق ماسک‌های ایرانی به دلیل گرانی دلار

علی فاطمی نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران درباره وضعیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها با توجه به اجباری شدن استفاده از آن در اماکن عمومی گفت: درحال‌حاضر دو نوع ماسک سوپاپ‌دار و ماسک‌های سه‌لایه پزشکی در داروخانه‌ها وجود دارد. در عین حال، کنترل و نظارت بر زنجیره تامین ماسک در اختیار سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه ماسک‌های سه‌لایه پزشکی نیز به دو دسته صنعتی و نیمه‌صنعتی تقسیم می‌شوند، افزود: کیفیت ماسک‌های صنعتی بالاتر است. ماسک‌های نیمه‌صنعتی نیز از نظر ظاهری تفاوتی با ماسک‌های صنعتی نداشته و از روی نحوه دوخت قابل تشخیص هستند. سازمان غذا و دارو ماسک‌هایی را که کنترل‌های بیشتری رویشان صورت گرفته و کنترل کیفی و استریلیزاسیون آنها تحت نظر مسئول فنی است، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند. در عین حال، بخشی از ماسک‌ها هم در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از آنها تولید نیمه‌صنعتی داشته و استانداردهای حداقلی را دارا هستند و مردم می‌توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند.

 ماسک را از داروخانه تهیه کنید

فاطمی با بیان اینکه توصیه ما این است که مردم برای تهیه ماسک به داروخانه مراجعه کنند، بیان کرد: بسیاری از ماسک‌هایی که در بازار وجود دارند، تقلبی هستند. البته شاید در ظاهر تفاوتی با ماسک‌های استاندارد نداشته باشند، اما عملا زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که فیلتر لازم و لایه سوم که می‌تواند تا ۹۰ درصد از ورود ویروس جلوگیری کند، در این ماسک‌ها وجود ندارد. بنابراین مردم برای تهیه ماسک حتما به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: توزیع ماسک در داروخانه‌ها در همه استان‌ها کفایت نمی‌کند. در شهرهایی مانند پایتخت مشکل توزیع و تامین ماسک بسیار کمتر است، اما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکل بیشتری وجود دارد و سیستم توزیع تکافوی نیاز را نمی‌کند.

فاطمی اظهار کرد: خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک یک قاچاق معکوسی وجود دارد به طوری که برخی به‌ علت اختلاف قیمتی که وجود دارد و گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی دیده شده که ماسک‌های ایرانی در برخی کشورها وجود دارد. البته در روز حدود ۶ تا ۷ میلیون ماسک سه‌لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما باید به این موارد و مسائل نیز توجه داشت.

در شرایط کرونا ماسک‌ سوپاپ‌دار توصیه نمی‌شود

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که در شرایط کرونا استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار خیلی توصیه نمی‌شود زیرا اگر بیمار مبتلا به کووید-۱۹ از این ماسک‌ها استفاده کند، امکان انتقال بیماری زیاد است. بر همین اساس، بهتر است افراد عادی از ماسک‌های سه‌لایه و پزشکی استفاده کنند.

فاطمی با بیان اینکه رسما صادرات ماسک بدون مجوز سازمان غذا و دارو ممنوع است، گفت: قیمت رسمی که سازمان غذا و دارو برای ماسک‌های سه‌لایه پزشکی اعلام کرده ۱۶۰۰ تومان است که با همین قیمت در داروخانه‌ها فروخته می‌شود. در تهران کمبودی از نظر ماسک نداریم، اما بعضا در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها کمبودهایی دیده می‌شود.

 

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    لعنت خداوند بر شما ها که این مملکت را اداره میکنید. ماسک را گران کردید توقع بیجا دارید....

ارسال نظر