|
کدخبر: 105910

فروش لوازم خانگی با دو قیمت!

نماینده سرپرست وزارت صمت در اصناف کشور و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران از فروش لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان با دو قیمت به واحدهای صنفی گلایه کرد و محاسبه قیمت به دلار را از مشکلات اصناف این بخش عنوان کرد.

اصناف فروش لوازم خانگی با دو قیمت!

ابراهیم درستی، نماینده سرپرست وزارت صمت در اصناف کشور و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران گفت: اصناف در هر برهه زمانی نقش آفرین بودند، قبل انقلاب نقش اصناف پررنگ بود. در همین اواخر هم که مسئله این بیماری پیش آمد کسبه که شامل سه میلیون واحد صنفی در کشور هستند نقش پررنگی داشتند.

وی افزود: هر واحد صنفی دوونیم نفر به طور میانگین پرسنل دارد که با خانواده‌های آنها حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در بخش اصناف مشغول به فعالیت هستند. این جمعیت بزرگ در ابتدای شیوع ویروس که شب عید امسال بود بازارها را بستند و همکاری کردند.

در ادامه درستی گفت: به عنوان یک نماینده دولت در بخش اصناف و فعال صنفی می‌گویم در یک ماه آخر سال قبل که اصناف برای این ویروس واحدهای خودشان را تعطیل کردند، برای بعضی واحدهای صنفی زمان مهمی بود چرا که برخی واحدهای صنفی هستند که یکماه آخر سال برایشان معادل ۱۱ ماه کل سال است. همچنین در این زمان تالارهای پذیرایی، گرمابه داران و …. هم تحت فشار قرار گرفتند.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران سپس گفت: به جزء عرضه‌کنندگان مواد خوراکی که کالایشان در سبد خانواده‌ها قرار دارد در این مدت رستوران‌ها و فست فودها هم تردد کمی داشتند. در بخش دیگری این فعال صنفی با بیان اینکه اصناف همیشه پای کار هستند درباره همراهی اصناف با دولت اظهارکرد: نظر اصناف این است که هرکس در این ماه‌ها کار کرده و شرایط مناسبی داشته باید مالیات بپردازد. اما در مقابل اصنافی هستند که درآمدشان را از دست داده‌اند و شرایطی مثل پرداخت اجاره بها را هم تحمل کرده‌اند.

وی با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره اصناف که «اصناف بازوان قدرتمند کشور هستند» با ابراز گلایه از رسانه‌ها در پخش گزارش‌هایی مرتبط با تخلفات گرانفروشی صنفی گفت: بعضی رسانه‌ها به یک واحد صنفی مراجعه می‌کنند و فقط می‌گویند چرا گران شده است، باید توجه داشت گرانفروشی با گران شدن کالاها متفاوت است.

درستی خاطر نشان کرد: شبکه مویرگی اصناف اجازه نداده است که قفسه‌های فروشگاه‌ها در دوران شیوع ویروس خالی باشد. در اقصی نقاط کشور کالا بود و این شبکه مویرگی بود که طی این مدت کالا ارسال کرد.

درستی در ادامه به موضوع مالیات اصناف اشاره کرد و گفت: انتظار داریم سازمان امور مالیاتی توجه بیشتری به اصناف داشته باشد و آنچه حق اصناف است محاسبه کند.

وی با ابراز گلایه از یک ماده مرتبط با سازمان امور مالیاتی از کارشکنی‌هایی که در دولت وجود دارد و در رابطه با اصناف تأکید کرد: نمی‌خواهیم بگوییم مالیات نمی‌دهیم، اما وقتی حدود ۵ درصد کل درآمد مالیاتی کشور مربوط به اصناف است چرا انقدر بگیر و ببند دارد. از کسی که باید مالیات بدهد نمی‌خواهیم از زیر بار پرداخت شانه خالی کند اما می‌خواهیم نهایت همکاری اصناف و سازمان امور مالیاتی وجود داشته باشد. واحدهای صنفی که طی این مدت کار نکردند حتما باید مورد حمایت واقع شوند.

در بخش دیگری درستی از مسئولان کشور خواست تا در مبارزه با قاچاق کالا توجه بیشتری به مرزهای کشور داشته باشند و ریشه این غده سرطانی را بزنند به جای اینکه سازمان تعزیرات به یک واحد صنفی برود تا جلوی قاچاق موردی را بگیرد.

در بخش دیگری درستی گفت: با منشأ قاچاق و تخلف مخالف هستیم و طبق صحبت مقام معظم رهبری باید غده سرطان را زد.

وی با بیان اینکه الان موضوع مهم این است که مبارزه با قاچاق اولویت دارد یا تخصیص ارز؛ ادامه داد: وقتی در بخش لوازم خانگی به اندازه‌ای تولید نداریم که نیاز مصرف‌کننده را برآورده کنیم و وارداتش را قاچاق تلقی می‌کنیم یک انگیزه برای قاچاقچی ایجاد می‌شود.

درستی با بیان اینکه کشورمان ۸ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد که رقم بزرگی است، در بخش دیگری گفت: بانک مرکزی اگر ارز تولیدکننده را تأمین کند و بعد نظارت کند که کجا خرج شده در آن صورت میزان تولید بالا می‌رود.

نماینده سرپرست وزارت صمت در اصناف کشور با اشاره به اینکه «قانون قابل خم شدن است اما قابل شکستن نیست.» از تنظیم بازار ارزاق عمومی درشرایط کرونا و تولید ماسک به اندازه‌ای که دیگر می‌توان صادرات آن را دنبال کرد تقدیر کرد.

درستی درباره شرایط اقتصادی کشور گفت: در شرایط امروز ارز عامل مهمی است، ثبت سفارش، تخصیص ارز، حمل‌ونقل هوایی و ویروس جدید عوامل مهمی بر شرایط کنونی بازار هستند.

وی درباره شرایط تولید بعضی کالاها که قاچاق آن هم به کشور وارد می‌شود و وارداتش محدودیت دارد –همچون لوازم خانگی- گفت: در خیلی مواقع کالای لوازم خانگی تولید می‌شود اما محدودیت به وجود می‌آید که باید قیمت داخلی بالاتر از قیمت کالای وارداتی باشد. این شرایط انحصار به وجود می‌آورد و نباید حالت انحصاری داشته باشد بلکه باید رقابت‌پذیر عمل کنیم.

در بخش دیگری درستی گفت: کسری بودجه دولت را باید مدنظر قرار دهیم و در این شرایط به گونه‌ای حرکت کنیم که نه تولید از بین برود نه اینکه دست سوداگران باز شود. درستی گفت: در رقابت سالم است که رشد می‌کنیم.

وی با ابراز گلایه از تولیدکنندگان لوازم خانگی در عرضه کالای خود به واحدهای صنفی گفت: بیشتر تولیدکنندگان با دو قیمت کالای خود را می‌فروشند و به فروشگاه‌های خاصی می‌فروشند. همچنین تولیدکنندگان به قیمت دلار به‌روز کالایشان را می‌فروشند و این پول را از واحد صنفی می‌گیرند. به جرأت می‌گویم فردی که دلار گرفته است به قیمت روز آن برای خودش قیمت را حساب می‌کند در حالی که اگر اصناف این کار را انجام دهند با برخورد تعزیرات مواجه می‌شود.

 

منبع: اتاق اصناف

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها