|
کدخبر: 273845

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش جزئیاتی از بازگشایی مدارس؛ از آموزش حضوری تا وضعیت واکسیناسیون کرونایی اعلام و تاکید کرد که در مهرماه دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، کل مدارس و تمام مراکز پیش از دبستان فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند.

آموزشی توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس

یوسف نوری توضیحاتی پیرامون میزان آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در مهرماه ارائه و اظهار کرد: پروژه مهر از چندماه گذشته کلید خورده است و همکارانم ساماندهی مدارس و نیروی انسانی را انجام داده‌اند.

وی افزود: یک سری مشکلات در طول مسیر داشتیم، به عنوان مثال سامانه‌های خوبی  نداریم، سامانه‌هایی که از اول، نبودشان از بودشان بهتر بود. پورتال آموزش و پرورش، مناسب نبود که به‌تدریج در حال بهبود است.

کلاس‌های درس آماده شده‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاس‌های درس آماده شده‌اند گفت: به نظر می‌رسد کمبود فضای آموزشی نداشته باشیم، اما خب همچنان در بین همین مدارس موجود مدرسه کانکسی و فضای نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هم داریم اما در مجموع تمهیدات به گونه‌ای فراهم شده است که ابتدای سال تحصیلی مشکل فضای دانش‌آموزی نداشته باشیم.

نوری ادامه داد: اگر هم مشکل فضا وجود داشته باشد از طریق دونوبتی کردن مدارس باید مشکل حل شود.  

وی درباره تامین نیروی آموزشی نیز اظهار کرد: برای تامین نیروی انسانی تمهید مقدمات شده است تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم. امسال را با کلاس بدون معلم شروع نخواهیم کرد.

چالش ۷۵۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش افزود: از جمله مشکلاتی که داریم می‌توان به بازماندگان از تحصیل اشاره کرد. از ۹۰۸ هزار بازمانده، در سال گذشته ۱۶۴ هزار نفر به مدرسه برگشتند. اکنون هم دوستانم تلاش می‌کنند با همکاری معاونت محرومیت‌زدایی که در معاونت اول ریاست جمهوری مستقر است سایر دانش آموزان را به مدرسه برگردانند.

کتاب‌های درسی به موقع به دست دانش‌آموزان می‌رسند

نوری با بیان اینکه کتاب‌های درسی چاپ شده‌اند و به موقع در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند گفت: فعالیت‌های مربوط به رتبه‌بندی معلمان نیز در حال انجام است و به نظر می‌رسد مشکل حادی برای بازگشایی نداشته باشیم. هرچند بررسی‌ها و لکه‌گیری‌ها همچنان در حال انجام است تا اگر مشکلی وجود داشت در مدت باقی مانده مرتفع شود.

وی درباره آمار دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: چون بازماندگان را وارد چرخه کردیم امسال حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز خواهیم داشت. البته با مشخص شدن آمار دقیق دانش‌آموزان اتباع احتمالا آمار کمی بیشتر از ۱۶ میلیون خواهد شد.  

وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که جامعه معلمین رسمی و پیمانی ما حدود ۹۷۰ هزار نفر هستند. علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار خرید خدمات و سایر داریم و مجموع آمار پرسنل به حدود یک میلیون نفر می‌رسد که البته به جز مدارس غیردولتی است. پیش‌بینی می‌شود در مدارس غیردولتی حدود ۲۰۰ هزار نفر مشغول خدمت و تدریس باشند. در دوره پیش از دبستان و مهدکودک‌ها نیز تعدادی از همکاران مشغول به کار هستند.

مدارس امسال حضوری هستند

نوری همچنین با تاکید بر اینکه مدارس امسال حضوری هستند تاکید کرد: خیلی از بنده سوال می‌کنند که آیا مدارس حضوری است یا خیر. بنده تعحب می‌کنم؛ از روزی که آمدم گفتم مدارس باید حضوری باشد. این گفته برآمده از مطالعات مختلف بود. ما دو مرتبه هم برای بازگشایی حضوری خیز برداشتیم که موفق نشدیم و جامعه آماده نبود اما در نهایت و در خیز سوم، همه با هم متفق بودیم و بازگشایی حضوری بعد از عید انجام شد و خوشبختانه بعد از اینکه مدارس را باز کردیم، کرونا هم کم شد.

وی تصریح کرد: بنابراین در مهرماه دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، کل مدارس و تمام مراکز پیش از دبستان فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند.

توصیه به معلمان برای تزریق دز یادآور واکسن

وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت انجام واکسیناسیون جهت حضور در مدرسه نیز گفت: واکسیناسیون دانش آموزان اجباری نبود اما خب درصد بسیار بالایی واکسن را تزریق کردند و تا آخرین گزارشی که داشتم تا ۹۶ درصد دز اول را گرفته بودند و حالا هم با توجه به اینکه منوط شده بود واکسن بزنند و بعد وارد مدرسه شوند تا همکارانم کنترل بیشتری را به جهت سلامت خود دانش آموزان داشته باشند.

نوری ضمن بیان این توصیه که همکاران دز یادآور تزریق کنند گفت: بنده خودم دز چهارم را تزریق کردم و به همکارانم سفارش می‌کنم حتما تزریق دز یادآور را انجام دهند. معلمان جزو اقشاری بودند که بالاترین میزان تزریق واکسن را داشتند.

توزیع سرانه بهداشتی میان مدارس

وی با اشاره به اینکه قبلا نسبت هر مراقب سلامت به ازای دانش‌آموزان، یک به ۷۵۰ بود که با مجوز جذب مربیان بهداشت این نسبت به یک به ۴۸۰ رسیده است گفت: امسال هم ۳۵۰ نفر ورودی دانشگاه به عنوان معلم بهداشت مدارس خواهیم داشت. این دو اقدام اساسی از جهت شاخص ها و تربیت معلم بود. هرچند همچنان کسری معلم بهداشت خواهیم داشت.  

وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتبارات سرانه‌ای هم برای مدارس داریم که از طریق معاونت تربیت بدنی به مدارس ابلاغ خواهد شد.  ستاد کرونا ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص داد و خود ما هم اعتباراتی را ابلاغ کردیم که زمینه ضدعفونی و تهیه ملزومات بهداشتی لازم فراهم شود.


 

منبع: ايسنا

ارسال نظر