|
کدخبر: 249078

آیلتس؛ معتبرترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی

آموزشی آیلتس؛ معتبرترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی

آیلتس (IELTS) مخفف (The International English Language Testing System) و به‌معنای سیستم ارزیابی بین‌المللی زبان انگلیسی است. این آزمون برای کمک به شما در مهاجرت، تحصیل و کار در کشورهای انگلیسی زبان طراحی شده است. کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالت متحده از این جمله‌اند. 

توانایی شما در شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی در طی آزمون سنجیده می‌شوند. آزمون آیلتس با نمرات 1 تا 9 ارزیابی می‌شود. 

 

 

نمره

سطح مهارت

توصیف مهارت

9

کاربر خبره

امتحان دهنده درک کاملی از کاربردهای زبان دارد. استفادۀ آنها از زبان انگلیسی مناسب، دقیق و روان است و درک کامل آنها را نشان می‌دهد.

8

کاربر بسیار خوب

امتحان دهنده درک کاملی از کاربردهای زبان دارد و تنها گاهی کاربردهای کلی ناواضح و نامناسب دارد. آنها ممکن است بعضی چیزها را در شرایط ناآشنا به درستی درک نکنند. آنها در شرایط پیچیده و دقیق به درستی رفتار می‌کنند.

7

کاربر خوب

امتحان دهنده درک کاربردی از زبان دارد، هر چند گاهی کاربردهای نامناسب و ناواضح در بعضی موقعیتها به کار می برد. ممکن است در بعضی موقعیتهای ناآشنا متوجه منظور نشوند. آنها عموما شرایط پیچیده و توضیحات دقیق را به درستی درک می‌کنند.

6

کاربر شایسته

امتحان دهنده با وجود بعضی استفاده های ناواضح و نامناسب از زبان درک کارآمدی از آن دارد.

5

کاربر متوسط

آزمون دهنده درک جزئی از زبان دارد و با معنای کلی در بیشتر موقعیتها سر و کار دارد و احتمال اینکه اشتباهات زیادی داشته باشد، وجود دارد.

4

کاربر محدود

صلاحیت آزمون دهنده محدود به موقعیتهای آشنا است. آنها اغلب در درک و ابراز خود با مشکل مواجه می‌شوند و قادر به استفاده از پیچیدگیهای زبان نیستند.

3

کاربر بسیار محدود

آزمون دهنده فقط مفاهیم کلی را در شرایط بسیار شناخته شده درک می‌کند.

2

کاربر ناپیوسته

آزمون دهنده در درک گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی مشکلات عدیده‌ای دارد.

1

بدون کاربری

آزمون دهنده به غیر از چند کلمۀ پراکنده توانایی دیگری در استفاده از زبان ندارد.

 

آزمون آیلتس به طور کلی دارای دو نوع آکادمیک و عمومی می‌باشد. برای افرادی که قصد ادامۀ تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند، نیاز به گذراندن آزمون آیلتس آکادمیک است. ولی افرادی که برای مهاجرت یا کار به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت می‌کنند، باید آزمون آیلتس عمومی را با موفقیت بگذرانند.

در حال حاضر این آزمون به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. مراحل آزمون در هر دو حالت بسیار شبیه به یکدیگر است، با این تفاوت که در شکل حضوری، پاسخ‌ها در پاسخنامه کاغذی ثبت می‌شوند و در آزمون آنلاین، پاسخ‌ها به صورت آنلاین در کامپیوتر علامت زده می‌شوند. قابل توجه است که بخش صحبت کردن (Speaking) آزمون آنلاین نیز به صورت حضوری و در مراکز مورد تایید انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت اصلی آزمون آیلتس اطلاعات کاملتری را در این خصوص به دست بیاورید. (www.ielts.org)

در حال حاضر آزمون‌های بین المللی دیگری نظیر PTE و Duolingo نیز وجود دارند که در مقایسه با آیلتس در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.  

آزمون ماک آیلتس

آزمون‌های ماک (Mock) آیلتس، آزمون‌هایی مشابه آزمون اصلی هستند و تمام شرایط آزمون اصلی نظیر زمان‌بندی، تعداد سوالات، مراحل آزمون و غیره در آنها رعایت می‌شوند. این آزمون‌ها برای آشنایی افراد با شرایط و کیفیت سوالات آزمون اصلی طراحی می‌شوند و از نمونه آزمون‌های اصلی برای طراحی سوالات آن استفاده می‌شود. آزمون‌ ماک آیلتس نیز نظیر آزمون اصلی به دو شکل آکادمیک و جنرال برگزار می‌شوند. نتایج آزمون همانند آزمون آیلتس تصحیح و بررسی می‌شوند و در کمتر از چند روز کاری به آزمون دهنده ارسال می گردند. در بعضی از موسسات خدمات ویژه‌ای نظیر توضیحات کامل‌تر و یا مشاوره‌های دقیق حضوری و کتبی در مورد مهارت‌های آزمون دهنده انجام می گردد.

آموزشگاه‌های زبان انگلیسی به برگزاری این آزمون‌ها در دوره‌های زمانی مشخص برای بالا بردن سطح آمادگی در زبان‌آموزان استفاده می‌کنند. از این جمله می‌توان به موسسه سفیر، موسسۀ حافظ و دیگر موسسه ها اشاره کرد.

نمونه‌ای از کارنامه‌های آزمون آزمایشی در تصویر زیر موجود است که مشابه کارنامۀ آزمون اصلی است. همانطور که در تصویر می‌بینید، بخشی به عنوان توضیحات ممتحن در این کارنامه وجود دارد که از ویژگی‌های کارنامه‌های آزمون ماک می‌باشد و برای آگاهی بیشتر آزمون‌دهنده از وضعیت خود و گاهی شامل راهکارهای مناسب برای بهبود مهارت‌هایش است.

آزمون ماک آیلتس

آموزشگاه‌های آیلتس

هدف اصلی آموزشگاه‌های زبان انگلیسی، بالا بر‌دن سطح دانش و مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی در شرایط مختلف داخلی و خارجی هستند. گروهی برای اهدافی نظیر مطالعه کتاب‌ها و منابع انگلیسی زبان به یادگیری آن می‌پردازند. گروهی دیگر قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند. با هر هدفی که شما به آموزشگاه زبان انگلیسی مراجعه کنید، با سیستم استانداردی رو به رو می‌شوید که پس از ارزیابی سطح دانش و مهارت‌های شما در سطح مناسب قرار می‌گیرید تا با مطالعه و تمرین‌های مختلف، کیفیت دانش و مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید.

اغلب آموزشگاه‌ آیلتس موسسه‌هایی در سطح بین‌المللی می‌باشد و با برگزاری دوره‌های متنوع حضوری، آنلاین، فشرده و خصوصی به نیاز متقاضیان برای آمادگی آزمون آیلتس اصلی پاسخ می‌دهند. در گذشته تعداد معدودی از این آموزشگاه‌ها در هر شهر وجود داشت و افراد مجبور بودند تا به شهرهای بزرگی نظیر تهران مراجعه کنند تا بتوانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند. همچنین برگزاری آزمون اصلی آیلتس فقط در شهرهایی نظیر دبی و کشورهای امارات یا ترکیه صورت می‌گرفت. هر ایرانی باید هزینۀ زیاد بلیط هواپیما و رزور چند روزه هتل را برای شرکت در این آزمونها می‌پرداخت. خوشبختانه با رشد شهرها و فراهم شدن شرایط برگزاری دوره‌های آموزشی و حتی برگزاری آزمون اصلی در شهرهای مختلف، این امکان برای زبان آموزان عزیز فراهم شده است که در شهر خود به یادگیری و ارزیابی مهارت‌های خود بپردازند.

تدریس خصوصی آیلتس

انواع کلاس‌های آیلتس

کلاس‌های حضوری و آنلاین

کلاس‌های حضوری آیلتس رایج‌ترین روش از زمان نخستین دوره‌های آموزشی برگزار شده هستند. تا پیش از شیوع کرونا، دوره‌های آنلاین با متقاضیان زیادی همراه نبودند و بیشتر جنبۀ تجملاتی داشتند و ارزش و اهمیت آنها به درستی درک نمی‌شد. اما پس از همه‌گیری کرونا و محدودیت حضور فیزیکی، فضای آنلاین به تدریج به موضوعی جدی در فعالیت‌ها تبدیل شد. هم اکنون کلاس‌های غیرحضوری در فضای مجازی به اصلی‌ترین کلاس‌های آموزشی در موسسات تبدیل شده‌اند.

کلاس‌های فشرده و خصوصی

جدای از دسته‌بندی حضوری و آنلاین، کلاس‌های فشرده و تدریس خصوصی آیلتس نیز برای متقاضیان دوره‌های آیلتس وجود دارند. کلاسهای فشرده اغلب به صورت روزانه و یا با تعداد ساعات بیشتر در هر جلسه برگزار می‌شوند و برای افرادی که با محدودیت زمانی رو به رو هستند و یا آمادگی مناسب را برای گذراندن سریعتر ترم‌ها دارند، مناسب است. کلاس‌های عمومی و خصوصی به تعداد نفرات شرکت‌کننده در هر کلاس مربوط می‌شوند. در کلاس‌های خصوصی با کاهش تعداد زبان آموزان، زمان بیشتری برای فعالیت‌های هر فرد و تعامل با مدرس وجود دارد. از این رو افرادی که نیاز دارند تا به صورت دقیقتری بر روند فعالیتهای آنها نظارت شود و یا به تعامل مستقیم بیشتری با مدرس نیاز دارند، می‌توانند از این کلاسها استفاده نمایند.

خوشبختانه به وجود آمدن این فرصت‌ها باعث شده‌اند تا هر فرد علاقه‌مندی بتواند به آسانی در دوره‌های مناسب خود نام‌نویسی کند و با نظارت اساتید مجرب به سطح دلخواه و مطلوب در ارزیابی‌های بین المللی برسد. پس فرصت را غنیمت بشمرید و همین امروز در مسیر رویاهایتان گام بردارید

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها