|
کدخبر: 167439

آخرین وضعیت لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان و فرهنگیان

بدون شک بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان، رتبه بندی معلمان و به طور کلی مطالبات فرهنگیان یکی از مهم ترین دغدغه های این قشر زحمت کش و حتی سایر اقشار بازنشستگان است.

آموزشی آخرین وضعیت لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان و فرهنگیان

با وجود اینکه مطالبات انباشته شده بازنشستگان لیستی طولانی را شامل می شود، اما دولت دوازدهم به خصوص طی این ماه های پایانی خود به لطف پیگیری های نمایندگان صنفی گام های موثری در راستای تحقق وعده های سالیان گذشته در مورد مسائل ذکر شده داشته است. یکی از همین نمایندگان که مستقیماً در جریان روند پیگیری امور و آخرین جزئیات پرونده است فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو کارگروه پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان و مطالبات معلمان شاغل است که پاسخگو بیش از ۱۰ ها سوال مخاطبان بود.

کمیجانی در بخش نخست اظهارات خود در مورد اقدامات کارگروه پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: این ۳۱ نفر عضو در کارگروه به نمایندگی از خودشان مسائل را پیگیری می کنند چرا که خودشان هم بازنشسته هستند بدون شک اگر مطالبات ما به نتیجه برسد همه بازنشستگان منتفع خواهند شد، البته همزمان همه افراد از اقشار مختلف می توانند این موضوع را پیگیری کنند.

ایشان در مورد صدور احکام همسان سازی نیز اشاره کرد: از روز گذشته احکام صادر شد ما ۱ میلیون ۵۰۰ هزار بازنشسته داریم که هر کدام شامل گروه های مختلفی می شوند. یک گروه حدود ۳۰۰ هزار نفری هستند که سقف همه گروه ها را دارند، گروهی دیگر عزیزانی هستند که بعد از سال ۱۳۹۶ بازنشسته شدند این گروه در آن سال حق را دریافت کردند و امروز شامل احکام صادره نمی شوند، گروهی دیگر از ابتدا ۹۱ تا ۹۵ بازنشسته شدند که دریافتی نداشتند. براساس احکام صادره تشویقی به تمام کسانی که قبل ۹۱ بازنشسته شدند باید داده شود مگر انکه سقف گروه را داشته باشند. در این بین تعدادی دیگر هم هستند که مشخص نیست چند دور تشویقی گرفتند مثلاً برخی دوستان مدرک دیپلم دارند اما در گروه ۱۸ قرار می گیرند، صندوق تصمیم دارد استعلام گرفته و این موضوع را بررسی کند. با این اوصاف حدود ۳۰۰ هزار نفر شامل احکام صادره نمی شوند و ۲۰۰ هزار نفر هم ابلاغشان صادر نشده است. با این حال امیدواریم به زودی بحث این گروه ها و به ویژه بازنشستگان ۱۳۹۶ حل شود. هیچ نگرانی البته وجود ندارد افرادی که حقشان باشد حکمشان صادر خواهد شد.

این عضو کارگروه همسان سازی مطالبات بازنشستگان در مورد پرداختی های مربوط به فوق العاده ویژه هم گفت: فوق العاده ویژه جدولی را شامل می شود که طبق آن افرادی که در سال های جنگ در جبهه بودند شامل فوق العاده می شدند افرادی که از ۳ ماه تا ۶ سال جبهه بودند، آنهایی که اطلاعاتشان کامل باشد نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. این احکام به تدریج صادر می شود.

کمیجانی در مورد مطالبه همیشگی بازنشستگان طیف های مختلف نیز خاطر نشان کرد: دائمی شدن همسان سازی مطالبه کل بازنشستگان است به همین خاطر همه می خواهند ترتیبی اتخاذ شود که بعدها مشکلی از بابت عدم اجرا آن پیش نیاید. برخی اعتراضاتی نسبت به همسان سازی داشتند که برای حل آن تصمیم گرفته شد لایحه ای دو فوریتی به مجلس ارسال شود. بدین منظور ما جمع ۳۱ نفره جلسه ای خدمت دکتر نوبخت رسیدیم از ایشان خواستیم ترتیباتی اتخاذ کنند که همسان سازی دائمی شود تا هر دستگاهی که خواست به شاغلین خود مزایایی بیافزاید ۹۰ درصد آن به بازنشستگان نیز تعلق گیرد. ما شروع به نوشتن پیش نویس لایحه کردیم که این اتفاقی بی سابقه بوده است. در این جلسات کارشناسان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی به اضافه تعدادی از اعضای کارگروه ۳۱ نفره ما حضور داشتند.

فرج کمیجانی با تاکید بر اهمیت تصویب این لایحه دو فوریتی اضافه کرد: اگر لایحه ای که اشاره کردم تصویب شود بسیاری از مشکلات از جمله فوق العاده مدارس استثنایی که واقعاً موضوع دشوار و مهمی است حل خواهد شد، بحث فوق العاده کارکنان وزارت بهداشت نیز مطرح است که ما به دنبال حل آن در این لایحه هستیم، بحث دیگر اجرای رتبه بندی معلمان است که ما پیگیریم تا با ساز وکاری بازنشستگان را نیز در بر گیرد. البته رتبه بندی معلمان امری تخصصی است که باید آزمون گرفته شود و تحت ۵ رده رتبه بندی کردد با این حال ما تلاش می کنیم مبلغی هم به بازنشستگان تعلق گیرد.

این نماینده صنفی بازنشستگان در بخش دوم اظهارات خود نیز گفت: نکته دیگر در مورد دوستانی است که قبل از ۳۰ سال بازنشسته شده اند ما پیگیری کرده و به دنبال آن هستیم تا قسمتی را در این لایحه حل و فصل کنیم. بر اساس قانون کسانی که زیر ۳۰ سال هستند ۲ نیم درصد به ازای هر سال از دریافتی شان کم شود برخی دوستان می گویند که این درصد باید کم شود که در حال حاضر اگر این اتفاق رخ دهد خوب بحث افزایش دو نیم درصدی افراد سال بالا تر نیز کاهش می یابد در نتیجه این باعث نارضایتی در آن طیف خواهد شد. ما به دنبال آن هستیم افرادی که ناخواسته به خاطر مشکلات بیماری یا هر مشکل دیگری بازنشسته شدند را برایشان کاری کنیم تا آنها از چند سال تخفیف ویژه استفاده کنند اما خوب اگر فرد خودش پذیرفته بازنشسته شود قطعاً کاهش دو نیم درصدی را نیز پذیرفته است.

کمیجانی در مورد ایرادات لایحه همسان سازی نیز افزود: ما سال گذشته لایحه همسان سازی را که اجرا کردیم با برخی ایرادات از سوی گروهی مواجه شد، اکنون به دنبال آن هستیم تا این مشکلات را در قالب لایجه دو فوریتی همسان سازی برطرف کنیم. برخی از ما خواستند تا تلاش کنیم امتیازات پاداش عیدی افزایش پیدا کند، این بحثی است که شاغل و بازنشسته با هم مساوی هستند. ما چند استان درگیر جنگ داشته ایم همکاران بازنشسته ای که در آن ۶ استان خدمت کرده اند باید فوق العاده ویژه ای که اکنون به شاغلین تعلق گرفته به آنان نیز تعلق گیرد. موضوعی که با وجود تصمیم مجلس محقق نشده است.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود نیز در پاسخ به سوالی پیرامون مطالبات بازنشستگان لشگری، زمان اجرای این لایحه، زمان پرداخت پاداش ها، دریافتی مدیران بازنشسته مدارس و دستور کار بعدی این کارگروه گفت: پاداش پایان خدمت بازنشتگان ۱۳۹۹ معمولاً پاداش ها شهریور و مهر پرداخت می شود اما ما به دنبال آن هستیم که ان پرداختی زودتر صورت بگیرد. در بحث صندوق بازنشستگی آنهایی که ۳۰ سال سابقه دارند نباید کمتر از حداقل حقوق بگیرند آن هایی که زیر ۳۰ سال هستند کمتر از ۳ میلیون و ۵۰۰ می گیرد. اگر کسی اکنون شاغل و مدیر مدرسه است بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حق مدیریت می گیرد در حالی که در آموزش و پروزش ۵ درصد شامل می شود حدود ۳۰۰ هزار نفر خواهان ان هستند که چون مدیر بودند ۹۰ درصد حق مدیریت شاغلین به آنها نیز تعلق گیرد. در کل بحث فوق العاده ها همه طیف ها را شامل می شود. اگر لایحه در خرداد و تیر تایید شود باید دید در مصوبه مجلس تاریخ اجرا آن چه زمانی تعیین می شود. در پایان ما بعد از تحقق مطالبات فعلی به دنبال آن هستیم تا بحث بیمه تکمیلی بازنشستگان را مطرح کرده و سقف هزینه درمان را افزایش دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا
  • بازنشسته 98 ارسالی در

    سلام اقای کمیجانی یک فکری برای رتبه بندی 1 مهر 98 بازنشستگان فرهنگی بکنید چرا که وزیر نا لایق ومعاونش حق ما را خوردند وخدا در دنیا واخرت خیری نبینند

  • حمید شاملو ارسالی در

    با سلام آقای کمیجانی همش به طرف فرهنگیان غش نکنید ما وزارت بهداشت ها پس چی بنده با مدرک دکترای 33و7و7روز سابقه وزارت بهد اشت هستم چرا درسال 99 50درصد به شاغلین و زارت فوق اضافه شد به بازنشستگان آن تعلق نمیگیرد چون بهداشتی نیستی پیگیری نمیکنید ...................

  • فاطمه ابتهاجی ارسالی در

    با سلام من با ۲۶ سال باز نشسته شدم به ای ن دلیل که در سال ۷۹ اعلام کردند اگر امسا ل بازنشسته نشوید مدیریت دو شیفت در سال آ ینده حذف میشود ولی اگر امسال بازنشسته شو ید با حق مدیریت دو شیفت بازنشسته میشوید حالا من که بیست سال مدیر بودم مثل همه یک شیفت و دوونیم درصد در هر سال متضرر شدم

  • محمدمهدی ایزدی راد ارسالی در

    آقایان مسعول تهران نشین بدانند اگر حق باز نشستگان را ظا یع کنند روی همان صندلی ((( بازخواست خواهند شد )))چرا که شعار تان معیشت باز نشستگان وووو معیشت است اما عملتان عکس شده ::خود را دورو ومنافق معرفی نکنید ؟؟؟؟؟!!!!ویروسهای زیادی وجود دارند

ارسال نظر