|
کدخبر: 164982

توضیحات حاجی میرزایی درباره نظام رتبه بندی معلمان در مجلس

وزیر آموزش و پرورش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن ارائه گزارش از عملکرد این وزارتخانه در جهت ارتقای وضعیت مدارس و فرهنگیان به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

آموزشی توضیحات حاجی میرزایی درباره نظام رتبه بندی معلمان در مجلس

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از عملکرد این وزارتخانه ارائه داد.

وی در ادامه این گزارش افزود: ما اقدامات مؤثری در جهت ارائه خدمات مجازی در قالب شبکه شاد به دانش‌آموزان در زمان شیوع کرونا ارائه دادیم.

حاجی‌میرزایی یادآور شد: اندازه‌گیری BMI حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان از دیگر اقدامات این وزارتخانه جهت شناسایی میزان قد و وزن آنها بود که این سرشماری از اهمیتی بسزا برخوردار است، چرا که نتایج نشان می‌دهد ۱۳ درصد دانش‌آموزان در معرض چاقی قرار دارند که این موضوع می‌تواند در آینده منشأ بیماری‌های غیرواگیر قرار گیرد، ضمن اینکه این نتایج در اسفندماه نیز مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات مطلوبی در جهت اصلاح این وضعیت انجام شد.

وی یادآور شد: طرح آجر به آجر برای مدرسه‌سازی از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که یک‌میلیون نفر در آن مشارکت کردند و هدف این است که به‌طور گسترده‌تر در سطح کشور اجرا شود، همچنین اجرای طرح مدرسه خوانا برای ۱۰ درصد از مدارس ابتدایی از دیگر اقدامات مؤثر ما در حوزه آموزش و پرورش بود که با هدف اعطای مدارکی به آنها در جهت آموزش برای پایه زندگی و خوب خواندن و نوشتن صورت گرفته است، از سوی دیگر آموزش و پرورش در سال ۹۹ در جهت یکپارچه‌سازی ۳۰ سامانه این وزارتخانه اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم تأکید کرد: ایجاد سازمان استعداد درخشان و اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک که آرزوی قشر فرهنگی بود، با دستور رهبر معظم انقلاب و پیگیری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ۸۴ درصد محقق شد که در این طرح مشارکت دادن خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت مورد هدف است، همچنین کل مهدکودک‌ها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پرداخت بدهی‌های اردوگاه شهید باهنر و انتقال سند آن به نام آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط این وزارتخانه بود، از سوی دیگر حقوق کارکنان خرید خدمت از ۲۴ ساعت به ۴۴ ساعت ارتقا یافت. بخشنامه تعارض منافع ابلاغ و اجرا شد و ذی‌نفعان در این مورد تعیین تکلیف شدند، علاوه بر این روزی بیش از ۴۰ برنامه آموزشی در رسانه ملی به‌طور زنده پخش شد.

حاجی‌میرزایی افزود: توانمندسازی معلمان برای تولید محتوا، بازنگری برنامه‌های تربیت معلم و ۲۰ رشته جدید و ارسال آن جهت دریافت تأیید به وزارت علوم، پرداخت مطالبات معلمان و عدم شکل‌گیری مطالبه معوقه جدید، همچنین دادن مأموریت به صندوق ذخیره فرهنگیان را در ارزش افزوده این صندوق و سهام‌دار کردن و عرضه صندوق‌ها به بورس از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که به ایجاد شفافیت منتهی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از ۹ سال که هیچ کمکی به هنرستان‌ها نشده بود، مبالغی به آنها کمک شد، همچنین تجهیزات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی گازسوز مدارس استانداردسازی شد.

حاجی‌میرزایی در پایان از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست فرصتی دیگر را جهت بررسی وضعیت شبکه شاد تعیین کنند.

علیرضا منادی سفیدان با ارزیابی مثبت از گزارش ارائه‌شده توسط وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای تکالیف این وزارتخانه مندرج در قانون برنامه ششم توسعه تأکید کرد، همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست که ۶ هزار نفر از متقاضیان فعالیت در حوزه فرهنگی را که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند از طریق مصاحبه جذب کنند چرا که گرفتن تست در این زمینه تعیین‌کننده نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید وزارت آموزش و پرورش به آن توجه کند این است که جذب دانشجو برای فعالیت در حوزه آموزش و پرورش نباید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، بنابراین لازم است رشته‌هایی در این زمینه ایجاد شود و سایر دانشگاه‌ها از جمله شهید بهشتی نیز در کنکور سهمیه‌ای در این بخش داشته باشند و برون‌سپاری به این گونه مراجع معتبر صورت گیرد.

وی اضافه کرد: انتظار داریم دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص شوند و از بورس بهره‌مند شوند تا دریافتی بازنشستگان چندین برابر افزایش یابد.

منادی تأکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه خاصی به سند تحول بنیادین دارد، ضمن اینکه لازم است وزارت آموزش و پرورش ارتقای معیشت فرهنگیان را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان با بیان اینکه لازم است جلسه دیگری جهت بررسی موضوعات مختلف در حوزه آموزش و پرورش با حضور وزیر برگزار شود، یادآور شد: در بودجه امسال مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به سازمان تعلیم و تربیت کودک و ۳۰ میلیارد نیز برای ازدواج فرهنگیان تخصیص یافت.

احمدحسین فلاحی در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در این نشست افزود: گزارش ارائه‌شده از سوی وزیر آموزش و پرورش مفصل است و انصافاً اقداماتی بسیار شایسته توسط این وزارتخانه برای ارتقای حوزه آموزش و پرورش انجام شده است، علاوه بر آن، نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید جبران شود.

نماینده همدان و فامنین با اشاره به نقاط ضعف موجود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگیان انتظار داشتند طرح رتبه‌بندی معلمان به‌طور کامل اجرا شود که در کمیسیون اجتماعی دولت در قالب یک لایحه تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که در نوبت اعلام وصول قرار دارد تا بعد از آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اشکالاتی هم در لایحه دولت و هم بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، چرا که برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کافی نیست، با این حال تصویب و اجرای آن آرمان چندین‌ساله فرهنگیان را محقق خواهد کرد، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که نظام رتبه‌بندی تاکنون اعمال نشده است و این تصور که این طرح اجرا شده است به‌دلیل فوق‌العاده‌هایی بود که به فرهنگیان پرداخت شد و این موضوع را تحت‌الشعاع قرار داد.

فلاحی تأکید کرد: مدرک فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، چرا که ما در بودجه ۱۴۰۰ اعمال مدرک فرهنگیان را به‌طور مطلق قرار دادیم و در آن اول، دوم یا سوم بودن مشخص نشد، بنابراین این اقدام شامل تمام فرهنگیان می‌شود که این موضوع را به وزیر هم یادآوری کردیم.

وی ادامه داد: ترمیم حقوق معلمان از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت، کما اینکه براساس گزارش وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته ۶۸ درصد افزایش حقوق داشتند که این موضوع بخشی از دغدغه فرهنگیان را حل کرده است. از سوی دیگر آینده‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای معلمان در نظر گرفته، شامل بازنگری در گزینش، سنجش و بالا بردن کیفیت بوده است که بودجه آن نیز برای سال ۱۴۰۰ تعیین شده است، از سوی دیگر موضوع سازمان تعلیم و تربیت کودک و کیفیت بخشی از بُعد مهارتی از دیگر مواردی بود که بودجه آن دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بررسی کیفیت دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان از دیگر مواردی بود که نمایندگان در رابطه با آن از وزیر آموزش و پرورش سؤال کردند، چرا که اشکالاتی در آن وجود دارد که باید رفع شود، بنابراین قرار شد ما یک نشست ویژه‌ای را در این کمیسیون برای بررسی این دو دانشگاه تعیین کنیم، به این دلیل که گزارشات بسیاری در مورد وضعیت آنها دریافت کرده‌ایم.

فلاحی عنوان کرد: در گزارش وزیر آموزش و پرورش به موضوع ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای با اصلاح آموزش ضمن خدمت مطرح شد، که در دستور کار قرار دادند، همچنین برای تحول در برنامه‌ریزی اقدام شده است، علاوه بر آن افزایش اطلاعات دانش‌آموزان به تحول در بسته‌های یادگیری برای دانش‌آموزان تبدیل شده است که در قالب الگوهای یادگیری آماده کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تأکید کرد: زمان نشست امروز برای بررسی تمام دغدغه‌های موجود در آموزش و پرورش کافی نبود، بنابراین بنا بر این شد با تفکیک موضوعات موجود در این حوزه نشست‌های دیگری را با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سؤال نمایندگان برگزار کنیم.

لازم به ذکر است اعضای این کمیسیون حاضر در نشست مذکور سؤالاتی را پیرامون دانش‌سرایی‌ها، حفظ اموال آموزش و پرورش و مستند کردن آنها، حق‌التدریسی‌ها، رتبه‌بندی کامل معلمان، موضوع محور بودن جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات، زیرنظام‌های سند تحول بنیادین که از مطالبات رهبری است، ضرورت ساماندهی نیروهایی که در کادر اداری و خدماتی آموزش و پرورش فراموش شده‌اند، درخواست چندمهارتی شدن معلمان و نگاهی که مجلس به آموزش و پرورش در راستای تحقق مطالبات رهبری پیرامون اقتصاد فرهنگی دارد که برای نخستین بار در بودجه برای آن ردیفی تعیین شده است و دلایل عدم لحاظ دکترمعلم‌ها در نظام رتبه‌بندی مطرح کردند.

 

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    باسلام وزیرمحترم نوشته پرداخت معوقات فره نگیان یکی نیست به این بنده خدابگه بنده ف رهنگی طلبکارم پول هزینه ی کفن ودفن پدرم سال۹۴وکمک هزینه ازدواج پسرم سال۹۸

  • معلم دلسوز ارسالی در

    سلام
    در این گزارش هم وزیر دروغ گ فته وهم جناب سخنگو اصلا مهارت نداشته از وزیر حق معلمان رامطالبه گری کند.لذا وزیر
    باز هم کلاه گذاشت سر مجلس
    اضافه کار 15روز شهریور چی شد؟
    رت به بندی 9سال هست وقت مملکت را گرفته ولی هنوز اجرا نشده؟

  • ناشناس ارسالی در

    رتبه بندی وهمسان سازی حقوق فرهنگیان فقط وفقط درحد اخبار که در است واک سن هم بش اضافه کردید ........!!
    ؟

  • ناصر ارسالی در

    باید بخاطر جیب خالی معلم استیضاح شود

  • محبوب برقی ارسالی در

    با۳۰ سال سابقه خیری از آموزش وپرورش ندید یم.فقط حرف وتبعیض .بامدرک کارشناسی ارشد نصف دیگر کارمندان حقوق می گیریم.

ارسال نظر