|
کدخبر: 7940

قوانین، پیش‌نیاز ورود SMEها به فرابورس

سید مصطفی صفاری / کارشناس بورس

براساس صحبت‌هایی که سال گذشته میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و شرکت فرابورس ایران انجام شد، قرار شد تابلوهایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار فرابورس ایجاد شود و شرکت‌های کوچک، دانش‌بنیان و به طور عمده شرکت‌هایی که سرمایه کمی دارند، قابلیت داد و ستد خارج از بورس یا به اصطلاح فرابورس (OTC) را داشته باشند. در این سبک از داد و ستد، معامله‌ها به طور مستقیم بین دو طرف بدون هیچ گونه نظارتی انجام می‌شود.

با این حال هنوز شرایط ورود و فعالیت این دسته از شرکت‌ها به طور شفاف و دقیق مشخص نشده و ما با چالش‌هایی برای بازتعریف مفاهیمی از جمله شرکت‌های کوچک، دانش‌بنیان و حتی چگونگی روند مالی و نحوه محاسبه روند معافیت‌های مالیاتی مواجهیم، به همین دلیل هم هنوز پس از گذشت چند ماه، با عرضه چندانی در تابلوهای اصلی و فرعی مواجه نیستیم.

ما در بازار فرابورس علاوه بر تابلوی اصلی، دارای تابلوهای فرعی یا تابلوهای پایه نیز هستیم که برای شرکت‌های حاضر در این تابلوها معافیت‌های مالیاتی اعمال می‌شود. در این تابلوها سهام شرکت‌ها یک بار معامله می‌شود، اما در این تابلو نیز شرکت‌های کوچک چندان وارد عمل نشده‌اند و نمی‌توان چشم‌انداز فعالیت‌های آنان را به درستی مشاهده کرد.

باید توجه داشت که برای آغاز جدی فعالیت شرکت‌های کوچک در بازار فرابورس پیش از هرچیز باید قوانین و مقررات به درستی تعریف شود، چرا که ماهیت این دسته از شرکت‌ها با شرکت‌های بزرگ متفاوت است و مشکلات و موانع کاری آنان نیز تفاوت‌های زیادی دارد. به عنوان نمونه شرکت‌های کوچک فعال در حوزه فناوری اطلاعات بیش از آنکه به ارائه کالا متکی باشند، به مدیریت و دانش فنی متکی هستند.

به همین دلیل هم در صورت تغییر مدیریت، ارزش سهام شرکت دچار تغییرات اساسی می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این برای شرکت‌های بزرگی که مایل به حضور در فرابورس بودند، داشتن کالا جزو موارد ضروری بود. به همین دلیل نحوه ارزیابی شرکت‌های کوچک متفاوت است و باید قوانین و شرایط لازم به طور شفاف مشخص شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها