|
کدخبر: 51906

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

بررسی قاچاق از نقطه ‌نظرهای مختلف / مجازات خاص برای ورود اجناس بدون تشریفات گمرکی

دهقانی نیا گفت: برخی از مراکز و سازمان‌ها قاچاق را ازنقطه‌نظر خود موردبررسی قرار می‌دهند درحالی‌که این امر خارج از حوزه وظایف آنهاست.

گسترش‌نیوز: حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: اکنون نهادهای مختلف آماری در مورد قاچاق اعلام می‌کند که باعث به وجود آمدن دوگانگی و ابهام می‌شود. این در حالی است که طبق قانون به جزء ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هیچ مرجعی حق ارائه و اعلام این آمار را ندارد.

dehghani1.jpg

دهقانی نیا ادامه داد: قانون تمامی مراحل اعم از نحوه اقدام، برآورد حجم، آمار مربوط به آن و غیره به عهده این ستاد قرار داده است. بنابراین هرگونه اظهارنظر و برآوری خارج از تاییده ستاد قابل استناد نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد: برآورد حجم قاچاق با ۱۰ الی ۱۲ روش پذیرفته‌شده جهانی محاسبه می‌شود که از میان آنها جامع‌ترین روش مورد تأیید هیئت‌علمی این ستاد برای ارزیابی این آمار بکار می‌رود.

وی افزود: هیئت‌علمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از اساتید و اقتصاددانان مطرح، صاحب‌نظران علوم آماری و مقام‌های آگاه مرتبط با معضل قاچاق هستند که برای دست‌یابی به بهترین راهکار در موارد به‌خصوص تشکیل جلسه داده و تصمیم‌گیری می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شورای علمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد راهکار‌های نوین و چگونگی محاسبه رصد تخلف‌های جزئی و کلی و سپس تحلیل‌ آمار و ارقام حاصل از آنها می‌پردازد تا نتایج حاصل به‌عنوان برآورد رسمی این ستاد اعلام می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد: مطابق متن صریح قانون، ورود اجناس بدون تشریفات گمرکی و یا ورود و خروج اجناس بدون در نظرگیری ضوابط مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت، قاچاق محسوب می‌شود که در قبال چنین هنجارشکنی‌هایی مجازات به خصوصی در نظر گرفته‌شده است.

دهقانی نیا گفت: هر محموله‌ای که مصداق تعریف مذکور باشد، قاچاق قلمداد می‌شود که باید پس از تشکیل پرونده کشف، محموله ضبط و برخورد‌های لازم توسط دستگاه ناظر اعمال شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها