|
کدخبر: 41781

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان خبر داد: 

فرآيند صدور پروانه ساختماني به کمتر از يک ماه رسيد / تحقق سرانه فضاهای خدماتی در شهرک  مسکونی آبشار

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان گفت: در سه ماه گذشته فرآيند صدور پروانه ساختماني را به کمتر از يک ماه رسانديم.

گسترش نیوز: به گزارش خبرنگار ما از اصفهان ، سید احمد حسینی نیا در نشست خبري با اصحاب رسانه از رشد ۱۲ درصدي صدور پروانه ساخت و ساز در اصفهان عليرغم شرايط دشوار اقتصادي و رکود در بخش ساخت و ساز خبر داد و گفت: تولید مسکن با وجود شرايط نامساعد اقتصادي در شهر اصفهان روند خوبی داشته است.

وي گفت: برنامه هاي معاونت شهرسازي و معماري بر اساس سه رويکرد برنامه هاي اصفهان ۱۴۰۰، برنامه سنجش پذير شهردار اصفهان و مفهوم "حق به شهر" تدوين و برنامه ريزي شده است.

وي با بيان اينکه موضوع "حق به شهر" در دو منظر حق مشارکت شهروندي و حق تخصيص فضا با رويکرد ضروريات زندگي شهري و حقوق شهروندي تجلي مي يابد که قرار است، برنامه ها و پروژه ها با تکيه بر اين رويکردها دنبال شود، تصريح کرد: اهدافي مانند حفاظت از محيط زيست، خدمت رساني به ساکنان شهر، تحقق شهر هوشمند، مشارکت موثر شهروندان و زنان و گروه هاي با شرايط خاص و تقويت حکمروايي خوب شهري از جمله ويژگي هايي است که با مفهوم حق به شهر و برنامه جامع دنبال مي شود.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان ادامه داد: يکي از موضوعات مهم که در مباني پروژه هاي آينده معاونت شهرسازي و معماري تعريف و برنامه ريزي مي شود، موضوع تحقق پذيري طرح ها است به اين معنا که به طور صرف به توليد سند، مطالعات، آمار و نقشه بسنده نکرده و در پروژه ها موضوع تحقق پذيري طرح ها را به عنوان يک مولفه اصلي پيگيري مي کنيم.

وي با بيان اينکه موضوع بازآفريني شهري و احيا يا نوسازي بافت هاي فرسوده شهري بر اساس آيين نامه هاي اجرايي و مصوبات هيات دولت در دستور کار اين معاونت قرار گرفته است، افزود: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شوراي عالي معماري ايران در شهر اصفهان وجود دارد که از اين ميزان ۵۰۰ هکتار بافت تاريخي و مابقي بافت هاي روستايي و فرسوده مياني است که نيازمند برنامه ريزي و نوسازي تحت عنوان توسعه درون زا است.

ضوابط طرح تفصيلي مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان ابلاغ شد

حسيني نيا موضوع بهبود خدمات و تسهيل صدور پروانه و گواهي هاي ساخت را از جمله برنامه هاي مبتني بر برنامه سنجش پذيري که بايد رصد شود، ذکر کرد و بيان داشت: در سه ماه گذشته فرآيند صدور پروانه ساختماني را به کمتر از يک ماه رسانديم. همچنين تسهيل امور مهندسين و استفاده از فضاي مجازي و عدم حضور مهندسين در گيشه هاي امور مهندسين و نظام مهندسي از جمله برنامه هاي محقق شده است.

وي با بيان اينکه تسهيل امور واحد ايستايي در جهت تسهيل امور شهروندان و عدم مراجعه مکرر به مناطق پيگيري شده است، اضافه کرد: ضوابط و مقررات طرح تفصيلي شهر اصفهان در سال ۹۰ و طرح تفصيلي مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در بازه زماني سال ۹۴ تا ۹۵ ابلاغ شده است. يکي از مباحث مهم که در اين طرح وجود دارد موضوع کاهش رسيدگي اخذ مصوبات کميسيون ماده پنج است که در زمان مديريت اسبق بالغ بر ۳۰۰ پرونده در صف رسيدگي بود که امروز با همکاري ساير ارگان هاي مرتبط با کميسيون ماده پنج اين آمار به کمتر از ۵۰ مورد در جهت خدمت بهتر و تسهيل امور شهروندان رسيده است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان شعار روز جهاني شهرسازي امسال را "شهر تاب آور" دانست و افزود: بيش از نيمي از جمعيت جهان در شهرها حضور دارند و مسائلي مانند فرونشست، زلزله خيزي و تغييرات اقليمي اين دغدغه را براي شهروندان ايجاد مي کند که بايد در خصوص تاب آوري شهرها، شهر امن و پايدار برنامه ريزي کنند. در اين خصوص قراردادي با دانشگاه هنر اصفهان پيرامون تغييرات اقليمي و پهنه بندي اقليمي شهر اصفهان و قراردادي با حوزه پژوهشي دانشگاه اصفهان در خصوص تهيه نقشه ريزپهنه بندي شهر اصفهان با تاکيد بر مباحث فرونشست زمين بسته شد.

HoseiniNia.jpg

وی در ادامه به افزایش سرانه ی استاندارد فضاهای خدماتی در مناطق مختلف شهر اصفهان اشاره کرد و با اشاره به بازدید هفته قبل شهردار اصفهان از شهرک شهید کشوری و افتتاح بزرگترین پارک منطقه و افزایش سرانه فضای سبز در شهرک های مسکونی گفت: تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرک جهت تامین فضاهای بهداشتی و درمانی به دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان واگذار شده است..

وی افزود: شهرک آبشار دردو فاز ۱۳۰ و ۱۷۰ هکتاری و یک منطقه ویژه اداری توسط وزارت راه و شهرسازی در این محدوده دیده شده است.

تعيين تکليف ناژوان پس از ۲۰ سال در کارگروه امور زيربنايي

وي گفت: مصوبه مسئله کوي فرزانگان در منطقه ۱۴ که سالها بلاتکليف بود با تعامل اخذ شد و معضل ترافيکي شمال اصفهان و گره ترافيکي منطقه ۱۴ با اين مصوبه در زمان کوتاه حل مي شود.

همچنين مصوبه موضوع رينگ چهارم ترافيکي و عملياتي شدن آن اخذ و در مناطق ۱۵، ۱۰، ۱۴ و ۲ با تکيه بر توان کارشناسان طرح، اراضي کشاورزي داخل محدوده تعيين تکليف و در دستور کار بررسي قرار گرفت.

حسيني نيا در ادامه از تعيين تکليف موضوع ناژوان پس از ۲۰ سال در کارگروه امور زيربنايي خبر داد و تاکيد کرد: همچنين مطالعات محور تشريفات که نابهنجاري هاي بسياري داشت در کارگروه امور زيربنايي انجام و مصوبه يکي از محورهاي مهم شهر اصفهان گرفته شد تا عمليات اجرايي يک ورودي که در شأن اصفهان باشد از فرودگاه تا بزرگراه شهيد آقابابايي به زودي آغاز شود.

وي ادامه داد: اخذ مصوبه طرح اراضي کلنگان، اخذ مصوبه اراضي پشتيبان مشاغل شهري در منطقه ۱۲ تحت عنوان ساماندهي مشاغل شهري پس از سال ها بلاتکليفي و تدوين شيوه نامه هاي پروژه هاي محرک توسعه در بافت هاي فرسوده از جمله اقداماتي است که طي مدت کوتاه انجام شده است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان اظهار داشت: برنامه هاي شهرداري اصفهان متاثر از برنامه هاي طرح هاي فرادستي مصوب است که يکي از آنها طرح جامع اصفهان است. تدوين هرگونه چشم انداز و برنامه ريزي مبتني بر برنامه سال ۶۷ است اما دغدغه هاي امروز شهر، مسائل اقتصادي، تاب آوري شهرها، فرونشست زمين، شهر زيست پذير و مديريت تشکيلات اراضي زمين در شهرها در برنامه هاي جامع و در سال ۶۷ يک نگاه صرفا کالبدي بر اساس آن زمان بوده است.

وي بيان داشت: اين در حاليست که نياز امروز کلانشهرها و برنامه ريزي ها بر مبناي توسعه شهري بايد بر مبناي نگاه مشارکتي و مبتني بر نگاه همه جانبه باشد. در برنامه جامع فعلي ۸ کانون برنامه ريزي شده که حوزه هاي حمل و نقل، مديريت بحران و ... را در بر مي گيرد.

حسيني نيا با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اداره ارزان شهر افزود: اصلاح و روان سازي روند صدور پروانه ساختمان در ۱۸ روز، تکميل فاز اول شهرسازي الکترونيک و ايجاد بستر اجراي فاز دوم در قالب سراي ۹ (شهروندسپاري)، تشکيل کارگروه اصلاح و روان سازي روند صدور پايان کار ساختمان، تشکيل کارگروه اصلاح و روان سازي روند پاسخ استعلام ايستايي و وحدت رويه و بومي سازي فرم ها و فرآيندها بر اساس ضوابط و مقررات جاري در شهرداري و بسترسازي تحقق آن از طريق آموزش پرسنل از جمله اقداماتي است که در خصوص اين موضوع انجام گرفته است.

وي ادامه داد: تکميل فاز اول شهرسازي الکترونيک و ايجاد بستر اجراي فاز دوم در قالب نرم افزار سراي ۹، ايجاد وحدت رويه در بانک اطلاعات توصيفي، مکاني و آرشيو املاک در مناطق ۱۵ گانه، تشکيل کارگروه امور مهندسين ناظر و طراح، مساله يابي و تعيين اولويت مسائل حوزه معاونت شهرسازي و معماري، برگزاري جلسه با هيات رئيسه نظام مهندسي ساختمان و تشريک مساعي و کنترل اجراي ساختمان و نظارت عاليه از جمله اقداماتي است که در راستاي شفافيت در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان صورت گرفته است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستاي حقوق شهروندي تاکيد کرد: تهيه جزئيات اجرايي و ابلاغ طرح گيت هاي ويژه معلولين جهت جلوگيري از ورود موتورسيکلت و تسهيل تردد معلولين و جانبازان، ايجاد گروه دوستدار کودک با همکاري سازمان يونيسف، مشارکت فعال براي رفع مشکلات شهروندان در مراجع ذيصلاح از جمله کميسيون ماده ۵، ارسال تدقيق ارتفاعات منطقه ۱۲، آشنايي شهروندان با حقوق شهروندي به ويژه امور حقوقي مرتبط با ساخت و ساز و کميسيون هاي ماده ۱۰۰، تعيين تکليف بن بست ها، طرح اراضي ۲۲ هکتاري اراضي کشاورزي منطقه ۱۵ (تهيه طرح پايه تفصيلي)، گستره طرح هاي ويژه و ... از جمله برنامه هايي است که در خصوص رعايت حقوق شهروندي انجام گرفته است.

وي گفت: در حوزه درآمدهاي پايدار نيز ارزيابي پتانسيل هاي مالي مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵، تعيين پهنه بندي ها، طرح ويژه اراضي پرتمان، طرح امکان سنجي پروژه گردشگري گورت در محدوده برج هاي کبوتر انجام گرفته است.

تدوين شيوه نامه تعريف پروژه هاي محرک توسعه در اصفهان

حسيني نيا با اشاره به اقدامات اين معاونت در راستاي شهر زيست پذير و هوشمند، افزود: از جمله اين طرح ها مي توان به استفاده از انرژي خورشيدي، اخذ مصوبه ناژوان در کارگروه امور زيربنايي، اخذ مصوبه توسعه پايدار حريم شهر اصفهان، اتصال رينگ سوم به کمربندي شرق (رينگ چهارم) اشاره کرد.

وي با بيان اينکه در سيستم يکپارچه شهرسازي و درآمد، کليه ارجاعات فيزيکي پرونده ها حذف و آراي صادره بر اساس سيستم پيام رسان در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، تاکيد کرد: اين موضوع به حذف رانت ها و کاهش مراجعات شهروندان کمک بسياري مي کند.

حسيني نيا با بيان اينکه در توسعه پايدار شهري روي سه مولفه اقتصاد، اجتماع و محيط زيست تاکيد داريم، بيان داشت: شناسايي پهنه هاي زلزله خيز و شناسايي پهنه هاي در معرض فرونشست زمين را بايد مورد توجه قرار دهيم. در مولفه فرونشست زمين که از آن به عنوان زلزله خاموش ياد مي شود امکان بارگذاري روي خاک وجود نخواهد داشت. وی افزود: تعداد صدور پروانه های ساختمانی ۱۲ درصد رشد داسته است.

وي متذکر شد: در حوزه مسکن يکي از پارامترهاي مهم که در دستور کار قرار دارد موضوع "بازآفريني شهري" يا "برنامه اقدام مشترک" است که مبتني بر بافت فرسوده بوده و به توسعه درون زا کمک مي کند.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان تشکیل گروه شهر دوستدار کودک در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزاری ویژه برنامه های هفته کودک و جلسه با یونیسف و وزارت کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ذکر کرد و بيان داشت: در دی ماه سال جاری سمینار آموزش ملی شهر دوستدار کودک برای کلان شهرها با حضور اساتید شبکه شهرهای فعال دوستدار کودک به صورت دو زبانه در اصفهان برگزار می ‌شود.

وي با بیان اینکه در حال حاضر دبیرخانه شهرهای اسلامی در معاونت شهرسازی و معماری رصد می شود، تاکید کرد: از محورهای مهم این دبیرخانه تدوین ضوابط مولفه ‌های شهر اسلامی و نگاه کالبدی به این موضوع است که مصوبات آن را از کمیسیون ماده پنج دریافت خواهیم کرد.

رشد ۱۲ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در اصفهان

حسيني نيا در ادامه در خصوص اراضی جی شیر تحت عنوان الحاق ۱۴۵ هکتاری گفت: طرحی با عنوان توسعه پایدار حریم شهر اصفهان از کارگروه امور زیربنایی دریافت شده است. با اين وجود هدف ما تولید و ساخت مسکن نبوده و هیچ گونه بارگذاری مسکونی در این پهنه ‌ها شکل نمي گيرد. بلکه بارگذاری‌ها در زمینه گردشگری، ورزشی و نمایشگاهی خواهد بود.

وی در خصوص تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان اظهار کرد: گشت هاي فنی، شناسنامه ساختمان ‌ها را با نوع ساخت آنها تطبیق داده و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، گزارش آن را اعلام می ‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداري اصفهان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تخلفات ساخت و ساز را به صورت نسبی کاهش دهیم، البته در صدد هستیم با طراحی یک اپلیکیشن شرایطی فراهم کنیم تا شهروندان بتوانند در فرآیندی آسان‌تر تخلفات ساخت و ساز را گزارش کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها